Hur ska jag göra? Spara eller amortera?

Hej alla fina!
Jag har en fråga.

Jag har ett lån på 117 000kr med en ränta på 3,8%.
Lånet är idag på 6 år och jag vill försöka beta av detta snabbare. ( jag har ej utrymme att låna på bostaden).

Jag har två månadslöner i buffert samt en månadslön i fondsparande.

Jag älskar fondspar och investeringar och har nästan som ett litet ”tvång” på att spara så mkt som möjligt. Jag har haft ett destruktivt förhållande till pengar hemifrån och har valt att nu ta klivet ut och ändra detta och bli en ordentlig och skötsam människa och kunna känna trygghet.

Min fråga: hur hade ni gjort? Skulle ni amorterat HELT istället för att spara? Eller hade ni tagit 50/ 50 till spar o amortering? Känner att jag blir stressad av lånet och vill vara skötsam samtidigt som jag vill ha mer i sparande!

Förlåt för långt o kanske omständigt inlägg​:blush::woman_facepalming:
Tacksam för svar:)

Mvh Christine

Amortera innebär i detta fall en garanterad “avkastning” på 2,66%. Jag lutar nog åt amortera.

1 gillning

Med en ränta som är så här hög hade jag nog också kört en hel del på att ammortera, men jag hade inte slutat månadsspara helt heller. (Det är inte 9% som jag såg att någon hade på ett lån.) Mitt svar blir nog att köra på bägge.

1 gillning

Med så hög ränta i KOMBINATION med att du skriver att du upplever dig stressad av lånet så tycker jag du ska försöka betala av rejält på det. 50/50 spar/Amortering eller med rådande börsnervositet hade jag personligen lagt 10/90 på spara/amortering.

Anledningen att jag inte säger 0/100 är för att du bör bibehålla VANAN att alltid spara lite för framtiden. Då känns det lättare att framöver att bara behöva vikta om. Sen kan du då också känna dig “duktig” som både amorterar rejält OCH sparar lite utifrån dina tidigare dåliga erfarenheter.

3 gillningar

Bra att du tar tag i det

Håller med föregående.

Att amortera mycket men ändå spara lite för syns skull. Känns kanske skönt att både se lånet minska snabbt och ändå se sparandet öka lite.

1 gillning

Varför blir det bara 2,66% istället för 3,8%? Är det någon skattegrej?

Jag hade också amorterat personligen, men det är ju olika hur man är som person. Personligen hade jag sålt allt aktieinnehav och t o m använt en del av bufferten för det hade irriterat mig så mycket med ett så dyrt lån. :slight_smile: Det är inte en rekommendation dock, utan gör som du känner fungerar. Jag skulle säga att det inte nödvändigtvis är så att börsen slår det lånet i snitt, och dessutom får du ju lånfriheten i att bli av med lånet, och riskfriheten i att “investera” i amorteringar istället. Därifrån har du bildat dig en mer stabil bas som känns skönare att utgå från.

Ett bakvänt sätt att tänka: Om du hade samma ekonomi som nu, men utan lån - skulle du ta lånet på 100 kkr till 3,8% ränta för att investera i börsen? Om jag kände någon som gjorde det skulle jag nog bli rätt orolig. Inte exakt samma sak, men en tanke att leka med ivf.

2 gillningar

Tack för svar!

Ok jag förstår hur du menar.

Absolut, kombinationen spara o amortera känns bättre!

Tack:)

Amortera eller placera på börsen är en fråga om hur riskbenägen man är.

Börsnedgång: Ibland sjunker börsen 3 år i rad (ex 2000-03) och då vill du inte sitta med både lån och fondförluster.

Börsuppgång: Kan du placera i en aktiefond som i genomsnitt avkastar bättre än 3,8% (din räntekostnad) om året? Ja, troligen. Då får du snabbare ihop ett sparkapital genom att spara i aktiefonden än att avbetala.

Vi vet inte hur marknaden kommer utvecklas så…
Jag skulle först börja med att 1) betala av lite av ditt lån med båda dina sparade månadslöner, och sedan 2) spara 50% i aktieindexfonder och 50% i amortering på lånet.

Har du en global aktieindexfond som avkastar 10% per år i snitt så kommer du kunna betala ditt låns ränta med aktieindexfondens avkastningen när börsen stiger och du har sparat 50000kr i aktiefonden, men jag skulle ändå fortsätta att dela 50/50 på aktieindexsparande och amortering.

När du sparat och amorterat bort lånet, fortsätt spara!

Ränta på ränta effekten: Sparar du 1000 kr i 240månader=20år med en genomsnittlig avkasting på 10% per år, som en global indexfond, då har du äger du 718000 kronor, trots att du bara investerat 240000 kr.

Fortsätt spara och sköta dig så kommer ditt liv bli mycket enklare!

1 gillning

Tusen tack för ett bra upplägg och för att du tog dig tid att förklara så bra!!

Man får en helt annan bild av det hela!

Ja jag ska sköta mig och få en mer trygg och stabil grund att stå på:)

Tack!

Det mest rationella är sannolikt en kombination, och att successivt öka sparandet (fonder) på bekostnad av amorteringarna.

Man kan exempelvis tänka sig 100 procent amortering till dess att du betalat ned en tredjedel, varpå du kör en tredjedel fonder och två tredjedelar amortering. När du nåt hälften så kör du 50/50 och när du betalat av två tredjedelar av lånet så kör du en tredjedel amortering och två tredjedelar fonder.

(Det finns inget magiskt i att andelen kvar i lån och andelen månatligt sparande så att säga speglar varandra, bara råkade bli så ovan.)

Jag tänker att du då har några delmål att se fram emot och kan klappa dig själv på axeln när du uppnått dem - och ”unna dig” lite mer sparande :slight_smile:

1 gillning

Tack för en bra beskrivning och en lite ”roligare” avbetalningsplan :slight_smile:

Ja, ränteavdraget gör att det blir faktiska kostnaden.

1 gillning