Nyligen nådde jag 3msek i investerat kapital hos Avanza (globalfonder). Det har varit mitt mål under många år. Jag kommer alltid jobba på ett eller annat sätt, och det finns så många jobb jag verkligen skulle vilja testa dessutom så FIRE i sig är inte målet.
Nu när målet är uppnått har vi bestämt oss för bli skuldfria. Vårt enda lån är bolånet på 2.8msek (husvärde 5msek), således undrar jag om det är bäst amortera i “sjok”, t.ex 1ggr per år med avkastning från portföljen (avyttra), eller är bättre strategi sälja av månadsvis, eller kanske en tabell där % som avyttras beror på årlig avkastning?
Det är inte ek försvarsbart sälja av portföljen för amortering, det vet jag. Men den mentala biten väger tyngre, känslan av skuldfrihet. Den betalar jag gärna för i form av utebliven avkastning.
Jag tycker inte några finansiella beslut eller större betalningar ska ske medan man befinner sig i chock-tillstånd, om än ett positiv sådant. Tillåt dig själv landa i situationen och ta sedan beslut om dina nästa finansiella målsättningar och nya strategier i lugn och ro. Stort grattis och glöm inte att fira!
Det du har investerat på Avanza, bär inte avkastningen kostnaden för lånet på boendet? Isåfall kanske det är värt att fortsätta betala för att ha kvar lånet så man ka ha sina 3m på Avanza och inom några år så betalar även Avanza för lånet och amorteringen.Eller tänker jag galet?
Det är absolut värt det, eftersom jag inte har behov utav större buffert än 3msek i mitt liv som heltidsarbetande och sparkvot över 50%. Jag behöver verkligen inte mer pengar och har allt jag behöver i livet.
Jo, utifrån en avkastning om ca 4-5% årligen bär avkastningen räntekostnaderna.
Det är klart att, ju längre jag väntar med amortera av bolånet desto större utväxling blir det den dagen jag säljer av andelarna av portföljen för att amortera av. Det blir en tidsfråga, hur viktigt är det att bli skuldfri så snart som möjligt eller vänta tills senare i livet när portföljen växt till t.ex 6msek
Då så, ifall du inte alls bryr dig om avkastning så är det ju bara att betala av, och då vara medveten om att man kanske går miste om ett par tusen procent i avkastning under livet.
Det verkar som att du redan bestämt dig, kör!
Du kan ju alltid ångra dig senare, öka ditt lån och investera igen, så det är ju inte ett så dramatiskt beslut egentligen.
Det här forumet är fullt av aktiva och engagerade som argumenterar för ett rationellt förhållningssätt där ekonomisk vinst/tillväxt värderas högst.
Jag applåderar dig TS för att du nått ditt mål och jag inspireras av att du nu vill bli helt skuldfri (även om du missar potentiell avkastning).
Tyvärr har jag inte tillräckligt men kunskap för att hjälpa dig besvara din fråga
således undrar jag om det är bäst amortera i “tjook”, t.ex 1ggr per år med avkastning från portföljen (avyttra), eller är bättre strategi sälja av månadsvis, eller kanske en tabell där % som avyttras beror på årlig avkastning?
Jag tror att det som funkar bäst för dig blir tillräckligt bra. Med hjälp av din övertygelse att du gör det du gör för din egen skull.
Det känns ju ganska rimligt dock på ett forum som bokstavligen heter RikaTillsammans. Man kanske ska starta ett systerforum som heter “IngenAvkastning” där andra kan ge tips. (Skrivet lite skämtsamt)
Sen kan det ju skapa ett rikt liv att vara skuldfri, så jag har ju lite fel också. Vad som gör en rik kan man bara veta själv egentligen.
Just det glömde självklart säga grattis till ditt uppnådda mål,det är såna som du här på forumet som bland annat har inspirerat mig att försöka spara ihop min första miljon.
Men åter till frågan, skuldfri är absolut ett härligt mål, men man kanske inte behöver vara skuldfri just nu när man jobbar och har en stabil inkomst så vida det inte svider i plånboken att betala amortering och lån.
Om man nu istället låter “penga maskin” växa så har du inte låst ditt kapital i bostaden och i framtiden så har du många valmöjligheter, Du kan gå ner i lön(testa annat yrke) eller gå ner i tid och använda Avanza för att väga upp förlorad inkomst.
I framtiden kommer du ju även kunna lösa lånet och ha pengar kvar i “penga maskinen”
Själva hade jag antagligen fortsatt amortera likadant fram till man kommer under 50% belåningsgrad. Då har man möjligheten att sluta amortera om så önskas.
Vill man som vissa andra, till exempel @angaudlinn , bli skuldfri och kanske känna en trygghet och lättnad i det så ska man fortsätta amortera i högre takt.
Man kan även koppla takten till ränteläget. Öka amortering ifall räntan går upp.
Man kan även fundera på hur inflationen påverkar lånet. Jag har ökat min inkomst (inkl. tjänstepension) till det dubbla sen jag köpte huset. Dvs det krävs hälften så många månadslöner för att betala av ett lån idag jämfört vid köpet. Samt att mina investeringar betalar av räntan på lånet. Ovanpå detta har värdet på fastigheten gått upp.
Jag har kommit ner till 30% belåningsgrad och amorterar 0kr numera.
Hur ni ska göra får ni fundera över. Vad känns mest rätt? Vad får dig att sova bättre? Vill du riskera 50% av dina fonder vid en krasch eller vill du hellre vara skuldfri och inte tjäna lika mycket på börsuppgångar?
Varför undrar du om strategi när du inte bryr dig om fortsatt avkastning?
Jag gissar att målet är att bli skuldfri så fort som möjligt, men behålla hela det sparade beloppet på 3 miljoner?
Om du vill vill maximera takten för att bli helt skuldfri så ska du spara ihop 5.9 millar och sen betala allt på en gång. Årsvis eller pö om pö spelar nog ingen större roll, men man kan ha både dålig och bra tajming om man gör det sällan.
Edit: Glömde skriva grattis.
Dessutom. Om du vill göra processen ännu snabbare och samtidigt börja resan mot att bli helt skuldfri så amorterar du ner summan till 50% belåningsgrad. Vid 50% belåning kan man ofta få ännu bättre vilkor/lägre ränta på bolånet och du slipper amorteringskravet. Sen fortsätter du att spara i indexfonder tills du nått 3 miljoner + vad som återstår på lånet. Om du investerar amorteringskravet i din fondportfölj istället så kommer du nå ditt mål att bli helt skuldfri snabbare.
Här ser man vad valutan gör för effekt. Bolagen i sig är ju upp men dollarn är försvagad mot kronan.
Man spelar mkt på valuta på de globala fonderna
Lysande utveckling. Men skall Dollarn gå från 6kr upp mot 11 ner mot 10 där vi är nu och vidare mot 15kr?
Eller ser vi 8kr snart?
Oavsett så skulle jag heller ej bli skuldfri, inte sålänge staten betalar 30% av (den nästan obefintliga räntan)
Man kan också få bostadstillägg framåt mm om man har lån.
Ska du även förskottsbetala din framtida toalettrulleskuld? Du vet att du kommer förbruka ca 5 000 rullar tills du dör, köp dessa nu innan din toalettrulleskuld blir för stor!
Du har fått lite olika svar att fundera på. Hur det är mest fördelaktigt att amortera vet jag inte.
Något jag landat i är att de beslut jag tar när det gäller min egen ekonomi alltid skall göra att jag sover gott om natten. Jag tycker det är viktigt även om jag kanske går miste om lite avkastning.
Det finns alltid ett ekonomiskt alternativ som är “optimalt”, men det är inte säkert att det ger bäst välbefinnande.
Mår du bättre av att vara skuldfri/ger mer livskvalitet så är det inget dumt beslut, även om du kan tjäna någon mer krona på börsen.