Amortera i sjok (ekonomiskt mål uppnått)

Om du vill vill maximera takten för att bli helt skuldfri så ska du spara ihop 5.9 millar och sen betala allt på en gång. Årsvis eller pö om pö spelar nog ingen större roll, men man kan ha både dålig och bra tajming om man gör det sällan.

Kloka tankar, det kan vara ett alternativ. Det enda jag bryr mig om avkastning är att kapitalet ska behålla sitt värde inflationsjusterat, således krävs nån/ett par procent årlig avkastning som inte avyttras.

Du har fått lite olika svar att fundera på. Hur det är mest fördelaktigt att amortera vet jag inte.

Något jag landat i är att de beslut jag tar när det gäller min egen ekonomi alltid skall göra att jag sover gott om natten. Jag tycker det är viktigt även om jag kanske går miste om lite avkastning.

Det finns alltid ett ekonomiskt alternativ som är “optimalt”, men det är inte säkert att det ger bäst välbefinnande.

Mår du bättre av att vara skuldfri/ger mer livskvalitet så är det inget dumt beslut, även om du kan tjäna någon mer krona på börsen.

Exakt. Känslan av skuldfrihet ger betydligt mer livskvalite för mig jämfört med ytterligare miljoner på banken (även om det kan reta gallfeber på andra i forumet).

1 gillning

Varför egentligen. .eftersom du HAR mer pengar än lånet så ligger du ju på plus så att säga.
Jag ser personligen ingen större skillnad i känsla att ha 0:- i lån o 0:- på ISK vs att ha 3M i lån o 3M på ISK .
Om du nu verkligen vill nolla lånet hade jag nog amorterat ner 1M om året o fortsatt spara så du efter 3år har fått bort lånet men ändå har en bra slant kvar i sparandet

Det handlar om känslan inte vara skyldig någon annan pengar. Det gäller oavsett om jag har CSN lån på 10k samtidigt som 10msek på banken.

2 gillningar

Jag respekterar det och önskar att jag hade övertygelse nog att våga agera i enlighet med den övertygelsen.

Men jag är livrädd att nolla allt sparande, stå där med ”house rich, cash poor” och sen hamna i likviditetsproblem.

Så jag låtsas att jag agerar i @axr’s skugga och sparar för att kunna betala av lån men samtidigt låta bli att göra det just nu.

3 gillningar

Enda aspekt jag kommer att tänka på är att amortera innan kvartalsskiften för att slippa ISK-skatten för det kommande kvartalet.

Har själv en egen liten portfölj för skuggamortering. Tänkte köra allt på en tjock när jag har för hela lånet.

2 gillningar

:flushed_face::flushed_face::flushed_face:

En tjock vad?

(Missade du en del av inläggen ovan? Snart kommer språkpolisen :rofl:)

Oavsett hur du gör så kan du känna dig lugn. Du äger redan stora delar av ditt boende och du har mer än du behöver på banken. Jag är övertygad över att du når ditt mål snabbare genom att fortsätta spara i fonder och amortera allt på en gång när du nått 5.9 miljoner, men jag kan förstå att det känns bättre att börja amortera så fort man får utrymme. Gör det som känns bäst.

1 gillning

Det är dock lite av en tankevurpa då avkastningen på ex aktier då går upp ungefär lika mycket.

Ja, riskpremien följer med.

Men samtidigt beror det även på nivåerna.

När vi fick låga räntor, 0-2%, flyttades pengar till börsen då man inte fick mycket på räntan. Då kan man anta att en del pengar flyttas till räntor när räntan går upp.

Hmm, kanske inte förstår riktigt vad du menar, men det låter som att det bygger på samma tankevurpa. Åtminstone om vi pratar om relativt korta räntor.

Jag ändrade lite i rubriken i det fördolda. #språkpolisstealthmode :joy:

1 gillning

Först och främst grattis! Det är en väldigt fin situation att vara i och det är sådana här inlägg som motiverar oss andra att fortsätta spara i vårt och torrt.

Om du nu har 3M på Avanza, kan det kanske vara lämpligt att se över deras private banking bolån. Enligt forumet så är den väldigt konkurrenskraftig gentemot vad många andra aktörer erbjuder och kan på så sätt sänka eventuella kostnader.

Därefter undrar jag om du har övervägt att istället för att putsa in mer varje månad på börsen, istället använder din sparkvot för amortering? På så sätt kan du behålla pengarna på börsen, men aktivt välja att bli av med lånen snabbare.

1 gillning

Tack.

Det var det första jag gjorde när jag nått 3msek, ansöka om att bli PB kund, och några timmar senare ringde en trevlig stockholmare, vi kan kalla han Johannes Af Stuttgard. Han berättade om deras kundutbud, men jag kunde inte undgå berätta att jag primärt var intresserad av bolåneerbjudandet (uppfyller ej krav ännu) samt kundeventen (gratis lunch), det är riktiga förmåner för en snåljåp som mig själv. Johannes tackade innerligen för samtalet och önskade mig en högst angenäm helg, vördade jagar’n (ja, ni språkpoliser kan debattera innebörden i det sistnämnda).

Jag kommer givetvis amortera via sparkvoten också, men jag kanske inte nöjer mig där, men givetvis en start, för just nu går allt sparande in i globalfonder.