Amortera i sjok (ekonomiskt mål uppnått)

Om du vill vill maximera takten för att bli helt skuldfri så ska du spara ihop 5.9 millar och sen betala allt på en gång. Årsvis eller pö om pö spelar nog ingen större roll, men man kan ha både dålig och bra tajming om man gör det sällan.

Kloka tankar, det kan vara ett alternativ. Det enda jag bryr mig om avkastning är att kapitalet ska behålla sitt värde inflationsjusterat, således krävs nån/ett par procent årlig avkastning som inte avyttras.

Du har fått lite olika svar att fundera på. Hur det är mest fördelaktigt att amortera vet jag inte.

Något jag landat i är att de beslut jag tar när det gäller min egen ekonomi alltid skall göra att jag sover gott om natten. Jag tycker det är viktigt även om jag kanske går miste om lite avkastning.

Det finns alltid ett ekonomiskt alternativ som är “optimalt”, men det är inte säkert att det ger bäst välbefinnande.

Mår du bättre av att vara skuldfri/ger mer livskvalitet så är det inget dumt beslut, även om du kan tjäna någon mer krona på börsen.

Exakt. Känslan av skuldfrihet ger betydligt mer livskvalite för mig jämfört med ytterligare miljoner på banken (även om det kan reta gallfeber på andra i forumet).

1 gillning

Varför egentligen. .eftersom du HAR mer pengar än lånet så ligger du ju på plus så att säga.
Jag ser personligen ingen större skillnad i känsla att ha 0:- i lån o 0:- på ISK vs att ha 3M i lån o 3M på ISK .
Om du nu verkligen vill nolla lånet hade jag nog amorterat ner 1M om året o fortsatt spara så du efter 3år har fått bort lånet men ändå har en bra slant kvar i sparandet

Det handlar om känslan inte vara skyldig någon annan pengar. Det gäller oavsett om jag har CSN lån på 10k samtidigt som 10msek på banken.

3 gillningar

Jag respekterar det och önskar att jag hade övertygelse nog att våga agera i enlighet med den övertygelsen.

Men jag är livrädd att nolla allt sparande, stå där med ”house rich, cash poor” och sen hamna i likviditetsproblem.

Så jag låtsas att jag agerar i @axr’s skugga och sparar för att kunna betala av lån men samtidigt låta bli att göra det just nu.

3 gillningar

Enda aspekt jag kommer att tänka på är att amortera innan kvartalsskiften för att slippa ISK-skatten för det kommande kvartalet.

Har själv en egen liten portfölj för skuggamortering. Tänkte köra allt på en tjock när jag har för hela lånet.

2 gillningar

:flushed_face::flushed_face::flushed_face:

En tjock vad?

(Missade du en del av inläggen ovan? Snart kommer språkpolisen :rofl:)

Oavsett hur du gör så kan du känna dig lugn. Du äger redan stora delar av ditt boende och du har mer än du behöver på banken. Jag är övertygad över att du når ditt mål snabbare genom att fortsätta spara i fonder och amortera allt på en gång när du nått 5.9 miljoner, men jag kan förstå att det känns bättre att börja amortera så fort man får utrymme. Gör det som känns bäst.

1 gillning

Det är dock lite av en tankevurpa då avkastningen på ex aktier då går upp ungefär lika mycket.

Ja, riskpremien följer med.

Men samtidigt beror det även på nivåerna.

När vi fick låga räntor, 0-2%, flyttades pengar till börsen då man inte fick mycket på räntan. Då kan man anta att en del pengar flyttas till räntor när räntan går upp.

Hmm, kanske inte förstår riktigt vad du menar, men det låter som att det bygger på samma tankevurpa. Åtminstone om vi pratar om relativt korta räntor.

Jag ändrade lite i rubriken i det fördolda. #språkpolisstealthmode :joy:

1 gillning

Först och främst grattis! Det är en väldigt fin situation att vara i och det är sådana här inlägg som motiverar oss andra att fortsätta spara i vårt och torrt.

Om du nu har 3M på Avanza, kan det kanske vara lämpligt att se över deras private banking bolån. Enligt forumet så är den väldigt konkurrenskraftig gentemot vad många andra aktörer erbjuder och kan på så sätt sänka eventuella kostnader.

Därefter undrar jag om du har övervägt att istället för att putsa in mer varje månad på börsen, istället använder din sparkvot för amortering? På så sätt kan du behålla pengarna på börsen, men aktivt välja att bli av med lånen snabbare.

1 gillning

Tack.

Det var det första jag gjorde när jag nått 3msek, ansöka om att bli PB kund, och några timmar senare ringde en trevlig stockholmare, vi kan kalla han Johannes Af Stuttgard. Han berättade om deras kundutbud, men jag kunde inte undgå berätta att jag primärt var intresserad av bolåneerbjudandet (uppfyller ej krav ännu) samt kundeventen (gratis lunch), det är riktiga förmåner för en snåljåp som mig själv. Johannes tackade innerligen för samtalet och önskade mig en högst angenäm helg, vördade jagar’n (ja, ni språkpoliser kan debattera innebörden i det sistnämnda).

Jag kommer givetvis amortera via sparkvoten också, men jag kanske inte nöjer mig där, men givetvis en start, för just nu går allt sparande in i globalfonder.

Jag hade samma funderingar men i stället för att gå på känsla ställde upp några tabeller (ganska många till slut…) och lekte med olika scenarion med en horisont på 25 år.

Slutsaten blev att det jag intuitivt kände var rätt, att amortera och minska våra räntekostnader så snabbt som möjligt, inte var speciellt fördelaktigt långsiktigt och orsaken är magin med en stabil ränta-på-ränta-maskin.

Jag jämförde främst ackumulerad ränta med fondvärde och givetvis hänger detta på en rad antaganden kring ränta, avkastning, belåningsgrad, sparkvot etc men oavsett scenario var dessa saker konstanta.

Sen är våra förutsättningar inte lika goda som dina, men jag vill ändå visa hur jag gick tillväga eftersom råd kring detta oftast brukar vara generella och summariska.

Med mina förutsättningar fick jag bäst kvot mellan ackumulerad ränta (lågt värde) och fondvärde (högt värde) med denna plan:

1. Spara tills vi kan amortera från nuvarande 67% till 50% belångsgrad med ett kvarvarande fondvärde på 1 miljon. Därefter öka sparandet motsvarande den minskade räntekostnad samt den påtvingade amorteringen på 1%.
  2. Spara tills vi kan amortera till 40% med ett kvarvaradnde fondvärde på 1,7 miljoner. Därefter öka sparandet motsvarande den minskade räntekostnad.
  3. Spara tills vi kan amortera till 30% med ett kvarvaradnde fondvärde på 1,9 miljoner. Därefter öka sparandet motsvarande den minskade räntekostnad.
  4. Spara tills vi kan amortera till 20% med ett kvarvaradnde fondvärde på 2,0 miljoner. Därefter öka sparandet motsvarande den minskade räntekostnad.
  5. Sluta amortera vid 20% belåning eftersom månadskostnaden är så pass låg. Fortsätt spara.
  • Orsaken till att målet ändras från 1 miljon till 1,7 miljoner är vikten av att komma under 50% och därmed använda den påtvingade amorteringen på 1% till sparande.
  • Orsaken till att målet ändras från 1,7 till 1,9 till 2,0 miljoner är att den ökade sparkvoten gör att ränta-på-ränta-maskinen går lite snabbare.
  • Efter att vi kommer ned till 50% amortering plockar vi årligen ut 4% av fondens värde till hopp och lek.
2 gillningar

Tack för du delar!

Intressant modell. Jag undrar om du skulle överväga att förändra den beroende på hur mycket (eller lite) du har möjlighet att nyspara varje månad.

Alltså, skulle du vilja förändra något om du inte bara använde dina egna förutsättningar utan expanderade appliceringen till …fler möjliga förutsättningar :slight_smile:

Bra fråga. Jag har funderat lite på den, dock utan att labborera med Excel, men känslan är att planen hade kvarstått med en målbild kring stoleken på fondkontot för att ränta-på-ränta-maskinen ska ge oss guldkant på tillvaron över tid (vi har aldrig ens pratat FIRE).

En aspekt som jag inte redovisade är hur lång tid detta kommer ta för oss, och det är ju en variabel som förändras om man stoppar in mer eller mindre pengar, eller om man förändrar hur mycket man betalar av och när. Så planen hade kvarstått, men stoppar vi in mer pengar går det snabbare och i slutändan kommer den ackumulerade räntan vara mindre och sparkapitalet högre. Bättre kvot med andra ord.

Men visst, hade vi haft tillräckligt med pengar för att kunna lösa lånet nu och samtidigt haft fondkapital nog för en stabil-ränta-på-ränta-maskinen hade jag nog betalat av lånet och bara fortsatt att spara. Jag har så klart kollat på det scenariot och tömmer vi fondkontot nu hade vi nått 50% belåning, men ränta-på-ränta-maskinen hade tappat momentum och på 25 års sikt hade vi haft 2 miljoner mindre på fondkontot (enligt modellen och diverse antaganden som aldrig kommer stämma), så detta är inget alternativ.

2 gillningar

Förutsatt att du bestämt dig för att amortera ner bolånet.

Det verkar inte vara aktuellt när jag skummar igenom trådsvaren, men om jag var i din situation skulle jag åtminstone inte komma överens med banken om en månatlig extra amortering som inte går att bryta på ett enkelt sätt. Om man har en så pass fin ekonomi som ni har kan det vara rätt onödigt att låsa in sig i en försämrad balansräkning. Det vill säga att man måste be banken om lov för att få avstå att göra en extra amortering någon eller flera månader.

Bättre upplägg i sådana fall att “skuggspara” på eget konto vid sidan av och reglera lånebeloppet varje gång skulden förfaller, tycker jag.