Här tänkte jag, för att lätta lite på frustrationen, ta upp saker som återkommer i inläggen i forumet och som är språkligt helt uppåt väggarna.
Blir man triggad av så’nt här får man gärna blockera tråden.
uppdatering: Så här började tråden, men sedan blev vissa så provocerade och upplevde sig kritiserade. Andra började posta diverse andra språkliga fel de stötte på. Då ändrades titeln och tråden tog en annan riktning. Men jag blir lika beklämd än idag, två år senare.
Jag brukar fundera på en sak kring siffror. Det var SBAB som skrev något i stil med “gör som +500.000 kunder och skaffa sparkonto hos oss”. Detta tolkar jag som att ytterligare 500.000 människor har valt att skaffa sparkonto hos Sbab. Till skillnad från “gör som 500.000+ kunder och skaffa sparkonto hos oss”. Vilket skulle betyda att det är totalt mer än 500k kunder som har sparkonto.
skönt att ni språk poliser har en eget hörn här på forumet istället för att hacka i alla trådar när någon råkar stava fel vi är ju här för att prata om ekonomi och inte för att tävla i rätt stavning men bra initiativ att göra en egen tråd för er språk poliser där ni kan få upp lopp för era aggretioner
Ja, men jag förstår inte om du skojar eller är allvarlig med särskrivningarna och felen i ditt inlägg.
Hursomhelst tänkte jag återkomma i tråden med enstaka inlägg när det är något som är värt att nämna och som någon kan vara intresserad av att ta till sig.
Det är kanske inte lätt att veta när man ska använda “de” eller “dem”. Ändå reagerar jag alltid när någon använder fel variant, istället för att använda det neutrala “dom”.
Felaktig användning: Dem skulle gå och kolla på konsert.
Jag mötte upp de utanför.
Felstavningar och meningsbyggnadsmissar gör alla. Det märks ofta om någon har dyslexi och min ambition är mest att lyfta återkommande slarv som görs av olika medlemmar om samma sak, inte att mobba någon.
Jag har också länge stört mig på felaktig användning av de/dem och därför förespråkat alternativet dom om man inte kan göra rätt. Jag slogs dock av en aha-upplevelse när jag insåg att dom som inte kan skilja på de/dem inte heller ser problemet och därför inte heller ser någon anledning att ändra sitt språkbruk. Om det skall bli någon förändring är det därför vi som ser problemet som måste gå före .