Språktråden | Små och STORA språkmisstag som forumanvändare stör sig på

Här tänkte jag, för att lätta lite på frustrationen, ta upp saker som återkommer i inläggen i forumet och som är språkligt helt uppåt väggarna.

Blir man triggad av så’nt här får man gärna blockera tråden. :slight_smile:

uppdatering: Så här började tråden, men sedan blev vissa så provocerade och upplevde sig kritiserade. Andra började posta diverse andra språkliga fel de stötte på. Då ändrades titeln och tråden tog en annan riktning. Men jag blir lika beklämd än idag, två år senare.

16 gillningar

Så’nt
???
:smile:

16 gillningar

vart för en några saker stör dej, mest när det gäller Språk fel?

33 gillningar

Jag brukar fundera på en sak kring siffror. Det var SBAB som skrev något i stil med “gör som +500.000 kunder och skaffa sparkonto hos oss”. Detta tolkar jag som att ytterligare 500.000 människor har valt att skaffa sparkonto hos Sbab. Till skillnad från “gör som 500.000+ kunder och skaffa sparkonto hos oss”. Vilket skulle betyda att det är totalt mer än 500k kunder som har sparkonto.

9 gillningar

Först ut är följande exempel:

”…styrränta som Sverige hade i 2009…”

I Sverige och i svenskan sker saker under en tidsperiod. Alternativt kan bestämningsordet utlämnas helt. Så skriv istället:

”…styrränta som Sverige hade under 2009…”

eller

”…styrränta som Sverige hade 2009…”

:smiley:

Varifrån kommer felet då? Jo, naturligtvis ekonomispråket engelska. ”In 2009” är rätt i engelskspråkig text.

13 gillningar

Godkänd förkortning av sådant. ”Sånt” är så vulgärt. :policewoman:

3 gillningar

Det där gjorde du med flit din bandit! :policewoman:

6 gillningar

Sär skrivning.

5 gillningar

Pluss‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

2 gillningar

skönt att ni språk poliser har en eget hörn här på forumet istället för att hacka i alla trådar när någon råkar stava fel vi är ju här för att prata om ekonomi och inte för att tävla i rätt stavning men bra initiativ att göra en egen tråd för er språk poliser där ni kan få upp lopp för era aggretioner

8 gillningar

Ja, men jag förstår inte om du skojar eller är allvarlig med särskrivningarna och felen i ditt inlägg.

Hursomhelst tänkte jag återkomma i tråden med enstaka inlägg när det är något som är värt att nämna och som någon kan vara intresserad av att ta till sig.

8 gillningar

Själv begriper jag inte hur det kan vara så j@&$a svårt att lära sig vilka ord i det svenska språket som ska skrivas ihop när regeln är ALLA.

21 gillningar

Absolut. Men det är lättare att anpassa tonen om man inte tror att den som skriver är ett litet barn. :crazy_face:

7 gillningar

Det är kanske inte lätt att veta när man ska använda “de” eller “dem”. Ändå reagerar jag alltid när någon använder fel variant, istället för att använda det neutrala “dom”. :slight_smile:

Felaktig användning:
Dem skulle gå och kolla på konsert.
Jag mötte upp de utanför.
:laughing:

10 gillningar

Jag är nog skyldig till massa språkliga missar, å de beror på att jag har dyslexi… Försöker så gott man kan iaf…

16 gillningar

Felstavningar och meningsbyggnadsmissar gör alla. Det märks ofta om någon har dyslexi och min ambition är mest att lyfta återkommande slarv som görs av olika medlemmar om samma sak, inte att mobba någon.

8 gillningar

Brukar bara försöka observera när folk översätter amerikanska billions till svenska biljoner.

3 gillningar

“Borgenär” när man menar “borgensman”.

• Borgenär: Den du har lånat pengar av
  • Borgensman: En medlåntagare

Väldigt lurigt så jag försöker undvika båda orden.

Av 23 träffar i forumet är det bara 8 som använder ordet “borgenär” korrekt.

15 gillningar

Jag har också länge stört mig på felaktig användning av de/dem och därför förespråkat alternativet dom om man inte kan göra rätt. Jag slogs dock av en aha-upplevelse när jag insåg att dom som inte kan skilja på de/dem inte heller ser problemet och därför inte heller ser någon anledning att ändra sitt språkbruk. Om det skall bli någon förändring är det därför vi som ser problemet som måste gå före .

5 gillningar

Jag stör mig något oerhört på meningar som “i stort sätt” som borde heta “i stort sett” :rofl:

8 gillningar