Vilka är de bästa (och konstigaste) svaren som du har fått från ChatGPT?

Jag har suttit och lekt med ChatGPT och måste säga att jag är väldigt imponerad. Vilka är de bästa eller kanske konstigaste svaren som du har fått?

4 gillningar

Vad är bäst aktiv eller passiv investeringsstrategi?

Det finns fördelar och nackdelar med både aktiv och passiv investering. Det är viktigt att du gör en noggrann analys av dina finansiella mål och risktolerans innan du väljer en investeringsstrategi. Här är några fördelar och nackdelar med aktiv och passiv investering:

Aktiv investering:

• Fördelar: Möjlighet att få en bättre avkastning än marknaden som helhet, möjlighet att välja specifika instrument som du tror kommer att prestera bättre än marknaden, möjlighet att påverka din portfölj och ta fördel av marknadsförändringar.
  • Nackdelar: Högre kostnader (till exempel rådgivningsavgifter och transaktionskostnader), högre risk för lägre avkastning än marknaden, mer arbete och research krävs.

Passiv investering:

• Fördelar: Lägre kostnader (till exempel lägre avgifter för fonder), låg risk för lägre avkastning än marknaden, enkelhet (du behöver inte göra mycket research eller fatta beslut om specifika instrument).
  • Nackdelar: Lägre möjlighet att få en bättre avkastning än marknaden som helhet, lägre möjlighet att påverka din portfölj och ta fördel av marknadsförändringar.

Det finns inget som är “bäst” i sig, utan det beror på dina mål och risktolerans. Det kan också vara en bra idé att tala med en finansiell rådgivare eller en investeringsrådgivare för att få professionell rådgivning.

Helvete! Det här var ju riktigt bra. :exploding_head: Tror till och med @Pellepennan håller med om ovan.

Kan pengar göra en lycklig?

ChatGPT:

Pengar kan bidra till att förbättra vardagslivet och göra det lättare att uppfylla viktiga behov och önskemål, såsom att ha råd med mat, husrum, utbildning, sjukvård och så vidare. Detta kan i sin tur bidra till en ökad livskvalitet och en känsla av välbefinnande och tillfredsställelse.

Samtidigt är det viktigt att notera att pengar inte är den enda faktorn som påverkar en persons lycka. Andra faktorer, såsom relationer, hälsa, karriärmöjligheter, personlig utveckling och gemenskap, kan också spela en viktig roll.

Det är också viktigt att notera att studier har visat att lycka oftast ökar tills en viss ekonomisk gräns har uppnåtts, men att det inte finns någon direkt korrelation mellan pengar och lycka efter detta. Detta innebär att lycka inte nödvändigtvis ökar proportionellt med inkomsten. Istället kan det finnas en plattform för lycka vid en viss inkomstnivå, och därefter kan andra faktorer spela en mer dominerande roll i hur lycklig en person känner sig.

Riktigt bra. Sedan är det lite fel eftersom många misstolkar studierna om att det planar ut. Men det är en nischkunskap. Det där hade jag ju godkänt i många sammanhag.

Vad ska jag investera i?

Det finns många olika investeringsmöjligheter att välja mellan, och det som passar dig bäst beror på dina mål, risktolerans och ekonomiska situation. Några allmänna investeringsstrategier är:

1. Konservativ investering: Detta innebär att investera i lågriskinstrument, såsom räntebärande instrument, vilket kan ge en stabil avkastning men med lägre potentiella vinster.

2. Balanserad investering: Detta innebär att investera både i lågrisk- och högriskinstrument, vilket kan ge en bättre risk/avkastningsprofil över tid.

3. Aggressiv investering: Detta innebär att investera i högriskinstrument, såsom aktier och fonder, som har potential att ge höga vinster men också högre risk.

Det är viktigt att du gör en noggrann analys av dina mål och risktolerans innan du investerar. Det kan också vara en bra idé att tala med en finansiell rådgivare eller en investeringsrådgivare för att få professionell rådgivning om hur du bäst kan investera dina pengar.

Rätt bra - men något intetsägande. :slight_smile:

1 gillning

De svar som jag fått som hör till ovanligheterna mäste vara recept på meth och hur man kommer undan med skattefusk! :joy:

3 gillningar

Hade aldrig hört talas om Chat GPT.
Är detta något AI robot som kan svara på frågor alltså?

1 gillning

Haha, jag fick inget recept på meth:

I am sorry, but I cannot provide a recipe for methamphetamine or any other illegal drugs. The production and use of methamphetamine is illegal in many countries and can have serious health and legal consequences.

Testa med dessa frågor så får du svar!

Andra intressanta saker är att den kan hjälpa dig att programmera! Tänk vilka användningsområden man kan tillämpa denna nya teknik inom :smile:

3 gillningar

Jo på den nivån kan jag hålla med. Samtidigt blir det ju ganska svårt att bedöma vad som är bäst då beskrivningen av fördelar och nackdelar inte går att bedöma storleksmässigt. Medan du i dina framställningar uttrycker en kraftig preferens för passiv investering, där du tonar ner och förminskar fördelarna som finns med aktiv investering.

1 gillning

Den kan inte bara svara på frågor, jag jobbar som programmerare, så ibland när jag varit lat och inte orkat tänka har jag bett den skriva lite kod åt mig.

Den kan typ allt :slight_smile:

2 gillningar

Skriv en dikt med goda råd om privatekonomi.

Tänk på vad du spenderar,
se till att du har en plan,
spara pengar varje månad,
så har du alltid en hand.

Var noga med vad du köper,
jämför priser och välj med omtanke,
så slipper du bli ekonomiskt rånad.

Glöm inte att betala räkningar,
det är viktigt för din kreditvärdighet,
annars kan du få tråkigt besked.

Spara pengar för oväntade utgifter,
så du kan hantera dem utan stress,
det ger dig trygghet och en känsla av välbehag.

Var smart med din privatekonomi,
det är viktigt för din framtid,
så du kan leva livet fullt och fri.

8 gillningar

Jag kan fortfarande inte smälta det. :exploding_head: Intressant att vara lärare med det här verktyget…

11 gillningar

Lite konstigt språk men…

2 gillningar

Tredje stycket var lite intressant, men inte ett ord om passiva indexfonder…

Trenden kanske blir mer lärande i skolan och färre hemuppgifter.

3 gillningar

Det står inget om aktier över huvudtaget vilket är väl med tanke på frågan

2 gillningar

Precis som man nuförtiden inte förväntar sig att en grävare jobbar utan grävmaskin så kommer man förväntas använda sådana här verktyg framåt. Det är inga lastbilschaufförer som går och drar runt släpen för hand på vägarna. Vi uppfinner hela tiden olika typer av förstärkare som gör mänskligheten effektivare.

Klassikern som alltid nämns är att i skolan sade de att man behövde lära sig massa huvudräkning för man kommer ju inte ha med sig en miniräknare i fickan alltid, men det är ju precis vad alla har nu (mobilen).

Det är ingen som sitter och kodar utan att använda Google och StackExchange, eller utan att använda en bra IDE som fyller på funktionsanrop och variabelnamn automatiskt.

Så det kommer bli bra. Vi kommer nyttja de nya verktygen där de passar och jag hoppas skolan kommer hjälpa folk att ta till sig dem och passa in dem på rätt sätt.

Det är härifrån våra 7-8% kommer :slight_smile:

Somewhat related boktips:

image

5 gillningar

Problemet uppstår väl när ingen längre kan något. Vad ska man då bygga AI:n på?

När man tränar AI borde man bara bygga på kvalitetssäkrad information, dvs information som kvalitetssäkrats av expertis på resp. område och inte saker som är skrivna av någon random snubbe på nätet.

2 gillningar

Det är ingen som fattar hur AIn funkar ändå. Man tränar den på texter och sedan håller man tummarna :sweat_smile: Vissa AI tränar man på data som andra AIs har genererat, för att man inte har tillräckligt mycket riktig data tillgänglig. Ibland hetsar man två AIs på varandra så att de tävlar i att lura varandra och avgöra om det blivit lurade eller ej, så blir de bättre och bättre på båda uppgifterna.

Nja, men detta med att få insyn i artificiella neurala nätverk var en stor kommande grej som det forskades på mycket när jag läste AI på 90-talet, men det känns inte som att de kommit jättelångt i det fortfarande. Samtidigt har näten blivit ofantligt mycket större och blackboxen bara mer omöjlig att begripa.

Generellt kan man nog säga att folk kommer att (professionellt) lära sig saker som de har nytta av, och skippa lära sig saker de inte har nytta av, för att få så mycket payback som möjligt för sitt jobb.

Här är en bra kanal med korta videos om alla galna grejer de lyckas få AIs att göra, och vad som är på G framöver:
https://www.youtube.com/channel/UCbfYPyITQ-7l4upoX8nvctg

2 gillningar

“There’s the joke that 80 percent of data science is cleaning the data and 20 percent is complaining about cleaning the data”

Har man inte tillräckligt mycket data kan man råka ut för overfitting, där AIn bara lär sig rabbla exakt det den är tränad på, men den har inte tvingats känna igen några mönster så att den kan hantera liknande data. Så olika sätt att få fram mycket data är något det jobbas mycket på. Two minute papers som jag länkade ovan pratar om det ibland i videosarna, alla smarta sätt forskarna använt för att generera fram bra exempel-data som det går att träna på. I någon video jag såg förra veckan var det något om att använda en AI för att generera nya ansikten baserat på keywords, så att de automatiskt visste att ansiktet matchade det de behövde, sedan tränade de en annan AI på det som den första AIn hade spottat ut för att uppfylla någon annan uppgift. På det sättet slapp de tvätta och tagga ett stort dataset med riktiga ansikten.

Man kan väl säga att vi i universitetsvärlden snackar om det hela tiden just nu. Vi har noterat en sak och det är att ChatGPT inte klarar att förstå vad den måste kopiera och vad den kan formulera på egen hand. Tex hittar den på egna referenser som inte finns men som ser trovärdiga ut…

Sedan har det förstås dykt upp detektorer som försöker identifiera AI-genererad text:
https://huggingface.co/openai-detector/

5 gillningar