Spännande, vad tänker ni om det?
Det är jättesvårt. Det enklaste svaret är fler salstentor och muntliga tentor. Alternativt får man formulera uppgifter som AIn inte förstår typ ”utgå från lab 1 och reflektera över möjliga utfall”.
Men alla former av ”skriv en sammanfattning” känns tämligen körda.
En rolig bieffekt är att man kan utvärdera hur pass nära forskningsfronten ens egen forskning är genom att se om man kan få ut en adekvat genomgång. Bra i det fallet är om AIn inte klarar det, då är man tidigt ute.
Ja, jag konstaterade också att den gör mycket på konsensus men missar nyanser - tex studien om lycka och pengar som är feltolkad av de flesta.
På sätt och vis är den ju ett jättehot mot alla typer av skribenter, samtidigt som jag själv tycker det är rätt skönt eftersom den inte kommer ersätta den personliga reflektionen. Typ skillnaden på en bokrecension och bokreflektion som @tankespjarn uttryckte det idag.
Tror den lyckats låna lite ord från norskan.
Rasjonelt och irrasjonelt är norska …
Jag håller med om att det är svårt. Det är ju möjligen till och med omdanande. Men jag tror att lösningen salstentor och muntliga tentor i många fall inom högskolan är att ta steg tillbaka snarare än att utvecklas. Idealet skulle i mina ögon vara att istället långsiktigt gro en kultur av akademisk integritet bland högskolans alla intressenter. Ingen vinner ju som bekant på fusk, inte ens fuskaren.
Skriv ett tal som föreslår att alla elever i grundskolan ska få lära sig privatekonomi och grundläggande investeringskunskap (indexfonder, räntefonder).
Börja med “Ärade riksdagsledamöter”
Ärade riksdagsledamöter,
Idag vill jag föreslå att alla elever i grundskolan ska få lära sig om privatekonomi och grundläggande investeringskunskap. Detta är en viktig kompetens som kan hjälpa eleverna att fatta bättre ekonomiska beslut i sina vardagliga liv och långsiktigt.
Privatekonomi är en färdighet som alla behöver för att hantera sin ekonomi på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Genom att lära sig om budgetering, sparande och skuldhantering kan eleverna undvika ekonomiska problem och istället skapa en trygg ekonomisk grund för sin framtid.
Grundläggande investeringskunskap är också viktigt för att kunna fatta informerade beslut om hur man ska placera sina besparingar. Indexfonder och räntefonder är två populära investeringsinstrument som kan hjälpa eleverna att förstå hur man investerar på ett diversifierat och långsiktigt sätt.
Genom att lära sig om privatekonomi och investeringskunskap kan eleverna skapa en stark ekonomisk grund för sin framtid och bidra till en hållbar ekonomisk utveckling i samhället. Därför föreslår jag att vi inför dessa ämnen som en obligatorisk del av den svenska grundskolan.
Tack för att ni tog er tid att lyssna på mitt förslag.
En teknisk detalj är ju att bevisbördan alltid ligger på läraren vid misstänkt plagiat. Så även om man lär sig känna igen typen av texter som AIn skriver så kommer det att vara extremt svårt att bevisa att det är genererad text. Svårt alltså att hindra såna texter. Det kommer inte att vara jättebra för den allmänna studiemoralen.
Alternativt utgår man från att AIn finns och tillåter vissa typer av uppgifter att genereras bara studenterna kan/förstår innehållet. Det är en idé som man isf behöver tänka igenom ordentligt.
Värt att tänka på är att GPT ljuger och hittar på med stort självförtroende. Man kan inte bara ta en text rakt av och lita på att den är korrekt. Det kommer ofta ut trovärdiga texter som är helt fel. Dvs man kan använda det som ett verktyg för att hjälpa en att formulera och fylla på, men man kan inte använda det för ren fakta, så som det ser ut nu.
Man måste alltså fortfarande kunna/förstå ämnet för att kunna kontrollera det som kommer ut ur GPT.
Det skrivs otroligt mycket om denna just nu. Jag tycker man kan konstatera att det är en revolution som håller på att hända framför våra ögon. Även om det här inte leder till AGI och även om man aldrig får bort alla problem med fabulering och falsk fakta är det redan ett mycket värdeskapande verktyg inom t.ex. programmering. Inget liknande fanns för 1-2 år sedan. Helt otroligt faktiskt.
Det intressanta är att dessa metoder i någon mening är mindre komplexa än tidigare försök att förstå naturlig text, det är bara skalan som är enormt mycket större. Därför är det troligt att det kommer bli ytterligare bättre med ytterligare skala (till en viss gräns)
Det finns redan extensions till t ex IntelliJ som integrar ChatGPT. Så man kan markera en bit kod och skicka direkt med en fråga. 
Blir intressant och se hur t ex Urkund och liknande tjänster kommer bemöta det stundande fusket från skolbarn 

Även GitHub CoPilot kan förklara kod, skriva kod baserat på textprompt m.m.
Mjo, men den är väl tränad med github repon enbart. Har inte testat copilot men men fattat som att GPT är bättte på en helt ny nivå. Man kan skicka in en metod och i princip få den reviewad och förbättrad direkt. Eller om man bara vill ha ett skript för något snabbt.
Kommer spara mycket googlar för min del iaf.
Dock bestämde ju StackExchange att de tills vidare inte tillåter svar skrivna av GPT, eftersom de blev helt översvämmade med bra skrivna men helt felaktiga svar på alla frågor.
Ja det är helt förståligt, de olika stack communitierna är ju just det, communities som drivs av människor.
Jag ser bara GPT som steget efter sökmotorn. Nu behöver man inte landa på 10 olika sidor och klippa och klistra, man kan få svaret direkt.
Jag tycker ChstGPT är mer intressant på det sättet att man kan be den ändra på saker i det den matat ut. Men kan fråga den vad som händer om en inparameter är null och be den skriva om så att det kan hanteras, osv. Det som kommer ut är inte fast, utan kan bearbetas.
Grejen är att du kan be den inta din synvinkel och argumentera för den. Så har du en viss reflektion eller åsikt så kan du få den att stödja dig i det. När den skrivit något, be den att argumentera för motsatsen och se vad som händer.
Har inte hunnit kolla på detaljerna i den nya AIn från OpenAI. Men föregångarna var ju forskning inom NLP, dvs språkhantering och bearbetning. De gjorde inga anspråk på kunskap / sanning i påståenden.
Ett tips är att skriva på engelska, då svenska svar kräver antingen:
- Att AI:n tränats på svenskt material, eller
- Att informationen översätts av AI:n.
Det engelska träningsmaterialet är givetvis större än det svenska, och översättningar blir aldrig perfekta.
Med detta sagt är det givetvis dubbelt imponerande att den klarar av alla stora språk.
Någon som har lyckats få den att skriva ett bra julrim? Jag testade lite snabbt, men insåg att den verkar vara extremt dålig på att rimma tyvärr. Så det blir nog att skriva julrim själv som vanligt i år igen.
Men kommer skriva här om jag lyckas få den att skriva något bra.
Vill du ha riktigt dåligt, be den skriva vitsar om saker
Den fattar formen, men inte alls hur humor funkar.