Lägger mitt kåseri här i “rikare liv” då jag anser att formstöpt och formaterade inlägg som ser identiska ut inte bidrar till ett rikare liv. Är jag ensam i detta eller är vi fler som gärna samlas runt lägerelden? Kanske kan vi ha en lite egen troglodytsammankomst där vi “vågar vägra AI” för den mest grundläggande kommunikationen?
Orsaken till detta utlägg i forumet är att jag kom på mig själv att börja läsa en tråd med samma format som så många andra följt av att direkt stänga fliken när jag såg den där härliga informationsbomben och gigantiska punktlistor. Det var nog den 30:e tråden idag som hade stängts på samma sätt. (inte bara RT)
Vart är forumkulturen egentligen påväg? Jag har inte några bekymmer alls att vissa väljer att lösa grammatik, stavning och röriga tanketrådar med AI. Tyvärr finner jag att alldeles för många trådar är skrivna av AI, för AI, och jag är inte AI.
Jag finner det trött i att allt ser likadant ut:
En dramatisk ingress som sätter strukturen för hela inlägget, begrepp som “ramverk”, “strategier” och “robusthet” slängs i en neutral och sakligt ton för att skapa auktoritet i inlägget. För att göra planmanifestet extra starkt så skapas:
En överstruktur
som gör de lättaste
koncept
svår följda.
I mängder
av punktlistor.
extra klämkäckt är det med lite emojis, gärna i början på rubriker
för att skapa engagemang
Det absoluta språket i inlägget är tydligt riktat mot en publik som inte förstår varken gråskala eller normbrytande text. Det finns bara ett “sant” sätt att skriva inlägg på, helt enligt standard ChatGPT, det enligt SAOB.
För att hammra in koncepten extra mycket så är det viktigt att överförklara de simplaste koncepten som “ränta-på-ränta”, “diversifiering” och varför det är relevant. Som om ett ekonomiforum inte är i skottgluggen för vår överhärskare Grok utan det endast är plattformar som X som är målgruppen.
För att göra frågeställningen och den röda tråden mer obfuskerad så ska tråden såklart avslutas med någon retorisk sammanfattande avslutning. En avslutning vars enda syfte är att legitimera inlägget och dess format utan att för den skull bjuda in till diskussion eller tillföra mer information.
Tack till er forummedlemmar som faktiskt skriver själva, må AI-innehållet dö!
Nu ska jag gå och vara bitter vid min troglodyteld!
Medhåll. Jag ignorerar alla inlägg som uppenbart är skrivna av en LLM. Problemet är att det finns ingen lätt sätt för mig att se om det bara handlar om lite formatering och rättstavningshjälp, eller om hela idén och innehållet i inlägget är hallucinerat. Därför dömer jag ut varenda rad skriven av AI som skräp.
Håller med. Jag tycker det är jobbigt att försöka tränga igenom sådana textmassor. Det blir att jag ignorerar stora delar av texten faktiskt, för att försöka se vad hen faktiskt menar. Jag brukar tolka det lite snällare om det är en genuin fråga som någon behöver hjälp med. Då förstår jag att de resonerat med ett AI-verktyg först. Det är ju bra att försöka hitta svar på egen hand först!
Många tycker också att det är jobbigt att skriva öppet på nätet, så de kan behöva ta hjälp med formuleringarna. I sådana fall använder jag den mänskliga egenskapen empati.
AI text är ofta tråkig och lyckas på något sätt använda många ord för att säga väldigt lite.
För att inte tala om hur överanvänder smileys, listor, em-dashes, “it’s not X it’s Y”, etc.
Vilket är tråkigt för rätt använt så är de här sakerna bra men som en motreaktion har jag börjat undvika de medvetet för jag är så less dem.
Sjukt när man ser uppenbart ai genererade reklamskyltar på tunnelbanan eller busshållplatser.
Jag har testat att använda ai för första gången senaste veckorna. Det var användbart för att generera en dagordning till ett möte, men annars har det varit värdelöst. Mycket repetition. Tröttsamt
Jag gjorde ett test och bad den analysera en magic the gathering lek. På många sätt imponerade den med rätt djup insikt som säkert är ansamlad från hela reddit. Däremot kunde den ej fatta om det fanns fler anledningar att ha med samma kort. ”Du borde ta bort det här kortet av x anledning”, när kortet har x och y effekt och y är det man vill åt.
”Ge mig förslag på bra kort att lägga till” Absolut, här är fem kort: fyra du redan spelar men som jag vill understryka extra, och ett som passar jättebra - men i en färg du inte får spela
Antog att det skulle vara ungefär så värdelöst… Förmodligen mer värdefullt i sammanhanget om man inte har encyklopedisk koll på kortdatabasen.
Ja, det där är en avvägning. Jag tvekar ofta när jag postar sådana inlägg. Jag vet att de flesta inte orkar läsa. Men har jag väl skrivit det (mest för att sammanställa tankarna) kan man ju lika gärna posta.
Det är helt klart lättare och roligare att läsa korta inlägg.
Ibland är det knepigt att korta ner inlägg utan att tappa innehållet. Ibland går det minska redundensen något och ta bort ord och meningar.
Jag känner faktiskt bara igen det som ett perifert problem hittills. Sett enstaka inlägg här och fler på facebook.
Inlägg och även texter texter som är genererade med LLM:er har blivit en sådan turn off för mig.
Jag var tidigt ute och använde mig av olika verktyg men i dagsläget har det verkligen gått överstyr.
Just fetningen av ord (något som tidigare skedde ytterst sparsamt) har exploderat.
När det gäller forumet så tror jag tyvärr att språkpoliser driver på ”behovet” hos folk att använda LLM.
Där jag jobbar är jag tvingar att använda olika verktyg för att öka effektiviteten. Det har tyvärr fått motsatt effekt då vi domänezpetrer nu måste argumentera mot alla nyblivna experter som frågat sin AI.
Missförstå mig rätt, det finns plats för LLM, men inte såsom
de har kommit att användas.
Princip 8) Användning av AI-genererat innehåll - Forumet är en plats för personliga reflektioner och diskussioner. För att bevara detta värde vill vi begränsa användningen av AI-genererat innehåll. AI-text ska, precis som andra citat, markeras som citat. Använd citat-knappen eller > i början av raden.
Det är väl redan förbjudet att lägga upp inlägg som i sin helhet (eller närapå) är AI-genererade så det är väl bara att flagga dem och skriva “AI-genererat”.
Medhåll. Och hade ditt inlägg innehållit bara ett uns mer emojis hade min AI-misstanke tippat över 50%.
Långt. lista, emojis. TLDR. Kommer ett - med så är det hagelbrakaren direkt.
Jag uppskattar folk som behåller tecken på oediterad AI i sina texter. Det gör dem lättare för mig att ignorera.
Jag använder AI i hög grad men den skriver inte mina texter åt mig utan agerar bollplank vid behov på texter/idéer. Senast igår hittade den ett viktigt men oerhört svårupptäckt fel i en vetenskaplig artikel jag författat och som 6 människor missat, men som var lätt att verifiera när man fått det utpekat. Värdefullt. Fullt hur opålitlig AI är verkar inte riktigt sjunkit in i samhället än men som brukar vara fallet med mytomaner så fattar omgivningen snart galoppen.
Fast vad jag märkt så är modereringen rätt slapp just kring AI, så de släpps ofta igenom, även utan citatmarkeringar. Så har själv slutat flagga dessa, då ofta inget korrigeras.
Så jag har gått över till att numera bara dölja dom, så mitt flöde är i alla fall lite mer AI-fritt.
Jag har funnit konstgjord intelligens användbar som sökmotor. Jag kan skriva i klartext precis vad jag är ute efter och be om en lista på källor. Den tenderar fortfarande att brodera ut och berätta för mig vad det står i källorna (ofta helt felaktigt), men med länkar kan jag gå in och läsa de relevanta källorna direkt. Jag använder nästan bara Mistral, eftersom jag gärna undviker att stötta amerikanska teknikföretag när jag kan. (Men de gör det svårt när de byter det helt fantastiska namnet ”Lechat” mot det generiskt amerikanska ”Vibe”.)
Det jag oroar mig för mest är tillförlitligheten på nätartiklar generellt. Vad som kan hända är att konstgjord intelligens hittar på fakta och dessa dyker upp i artiklar skrivna av människor. Fler algoritmer hittar dessa faktoider och tränar sig på dem, vilket gör att de sprids mer, och efter ett antal år badar vi i ett hav av hallucinationer, där det blir svårt att avgöra vad som är sant och inte.
(Och jag använder naturligtvis inte konstgjord intelligens för att skriva mina texter åt mig, då det berövar mig möjligheten att uttrycka mig. Mitt språk är en del av min identitet, och att låta någon annan skriva åt mig vore att lämna över en del av mig själv.)
Tips som du kanske redan gjort, eller inte, är att gå in i dina kontoinställningar och ge instruktioner. Jag har förbättrat min träffsäkerhet genom att säga till mina AI att inte göra antaganden, ta källor från Reddit eller dylika plattformar samt presentera avvikande åsikter om ämnet om sådana finns. Samt framför allt inte tolka fakta utan presentera den med källor och att värdera källor från officiella hemsidor över 3e-parts källor etc.
Man behöver som vanligt alltid använda sig av källkritik och bekräfta information själv om man skall använda den till något där man måste stå upp för resultatet efteråt. Men det går att träna “sin” AI att blir en duktig vovve
Inga problem så länge användaren har en ”finetunad” bot där personen faktiskt kunnat få in sin egna personlighet i svaren. Däremot dessa klämkäcka inlägg som ser ut att komma från typ en självhjälpsbok av Mia Törnblom kräks jag på!