Radera konto - tacksam för guidning

Hej,

Ngn hör som vet hur man raderar sitt konto på RT?

Tror mig ha letat överallt och skulle uppskattas hjälp.

Man är fast permanent…

Skicka pm till nån av admins så löser dom det.

5 gillningar

Kontakta Jan - eller en moderator - direkt med personligt meddelande, så hjälper de dig.

Du kan även skriva till @moderatorer så kan de hjälpa dig att ta bort kontot.

1 gillning

Det borde vara lika enkelt att avsluta ett konto/engagemang som att starta det.

Finns lagar kring detta i andra länder.

2 gillningar

Att skicka ett meddelande till en moderator tar max 1 minut.

Det är lättare att avsluta ett konto här än de flesta abonnemangssidor.

Tror också att det är så plattformen är uppbyggd. Kanske blir andra funktioner på nya hemsidan sen.

Edit
Är i Discourse kod att inte kunna ta bort sitt eget konto efter minst en trådstart. Så funkar samma för alla forum under denna plattform. Troligen för att forumen inte ska krackelera när gamla trådar används långt senare. Att anonymisera konton gör att den skrivna texten finns kvar, även efter någon lämnat forumet.

Vilket är en stor fördel, både ur ett kulturhistoriskt och samhällshistoriskt perspektiv. Rätt mycket intressanta tidsdokument som samlas på forum likt detta.

2 gillningar

Jag kontaktar dig i PM.

7 gillningar

“Att skicka ett meddelande till en moderator tar max 1 minut.”

Kanske det gör men hur lång tid tog det att ta reda på det?

Sedan är det också en tröskel för många att skicka personliga meddelanden.

Att det är krångligare på andra ställen är en dålig ursäkt.

Googla: “Click to Cancel”

8 gillningar

Som sagt. Inte Rikatillsammans fel, det är så forumets plattform är uppbyggd.

De flesta har anonyma alias, så man kan också bara sluta logga in, med samma resultat. Om man har svårt att kontakta moderatorerna.

Frågan brukar komma upp någon gång i halvåret, så är inte helt hemligt.

Men kanske kan läggas in i forumets riktlinjer?

Sen får vi se om nya forumet innebär en ny plattformstjänst.

2 gillningar

Nya forumet?
Ska forumet göras om?

Vi vet inte så mycket än. Men tror det ska flyttas i höst. Jan har nämnt det lite kort i ett par avsnitt och tror det är det som tar upp mycket tid för RT gänget nu, utöver avsnitt.

1 gillning

Rätten att bli glömd innefattar inte bara anonymisering. Allt jag bidragit med här på forumet ska kunna tas bort om jag begär det.

3 gillningar

Det kanske går, men då lär man också få kontakta moderatorna.

Har bara koll på anonymisering, då det är det som betts om vanligtvis och tagits upp i andra trådar.

Värt att minnas, det är ett privat forum, med ett köpt ramverk. Så finns vissa begränsningar.

Att det inte går, ser jag som ett problem som behöver åtgärdas och det kanske Jan och teamet också insett. Det känns ju jättedumt att ha ett ramverk som brister i efterlevnad på 7 år gamla lagar. :slight_smile:

2 gillningar

Men gör det verkligen det?

Alla personuppgifter, som lagen skyddar, är oerhört sällan offentliga på forumet. Om man inte valt ett alias som är exakt samma som sitt namn och lagt sitt telefonnummer i sin presentationstext.

E-post är dolt, kontaktuppgifter är dolt, osv.

Tror också att forumet har rätt att neka total textborttagning, just för att bibehålla strukturen i trådar, behålla sammanhang och lärdomar. Forum som detta kan ses som en källa till samtida och framtida forskning och fakta. Så det kan nog väga tungt om det blir en juridisk tvist.

Men är man en profil på forumet med få inlägg och trådstartar, så gissar jag att det inte är ett problem. Men har en användare startat 100-tals trådar och gjort tusentals inlägg, då kan det bli knepigare.

Men jag gissar bara.

RT och co har troligen rutiner och även juridisk rådgivning bakom kulisserna, som vi sällan tar del av.

1 gillning

Spelar ingen roll om det visas eller inte. Det finns lagrat i systemet och jag har rätt att begära att få det raderat. Det går att likna med de flesta webshoppar. Det är ingen annan shoppare som ser min uppgifter i regel, men likväl ska jag kunna få mitt konto och min uppgifter raderade.

Jag har svårt att se att “Berättigat intresse” skulle väga speciellt tungt för ett diskussionsforum. Det är klart man kan neka det och skylla på att den tekniska plattformen inte klarar av det, men det känns högst tveksamt att det håller rent juridiskt. Inte för att IMY har resurser att sitta och jaga individer som driver nischade diskussionsforum … men jag kan tänka mig att man ändå vill göra rätt inför lagen.

Oavsett, detta är kanske ett minne blott i framtiden. Jag har inget intresse av att radera mitt konto, jag brinner bara för GDPR :slight_smile:

Tror aldrig det hänt att någon ens bett om det, anonymiseras ett konto så tas ju all personlig och opersonlig info bort från plattformen och ersätts med Annonxyz.

För de flesta räcker nog det.

Men vem vet, kanske någon som satsar på en politisk karriär om x år vill ha ryggen fri från internettrollande. :wink:

1 gillning

Det är personuppgifterna som man har rätt att ta bort enligt GDPR, dvs kontots användarinformation. Inlägg och texter anses inte vara personuppgifter och tillfaller forumet men i anonymiserad form.

Tror inte jag sett ett enda svenskt forum där man annat än i extrema undantagsfall raderar inläggen.

5 gillningar

Så länge de inte är spårbara längre till ursprungspersonen, absolut.

1 gillning

Bara messa @Oliver.Allemog så löser han det imorgon.

1 gillning