Hej!
Hittar inte nån funktion för att ta bort sitt konto, är det möjligt att göra själv eller får man be @janbolmeson lite snällt ?
Annars är det en lämplig funktion att lägga till!
Trevlig helg gott folk!
Hej!
Hittar inte nån funktion för att ta bort sitt konto, är det möjligt att göra själv eller får man be @janbolmeson lite snällt ?
Annars är det en lämplig funktion att lägga till!
Trevlig helg gott folk!
Jag har testat att be om det lite snällt två gånger, men får inget svar.
Jag undrar detsamma: hur tar man bort sig själv härifrån?
Hehe då får vi se om denna tråden kan hjälpa dig också då
Lite off topic men det är en funktion som oftast är svår på olika sidor.
En gång om året brukar jag gå igenom alla sidor där jag skapat användare och inlogg.
Är oftast en kamp att lyckas radera allt och jag blir lika förvånad när det är enkelt och tydligt.
Jag tror att discourse (som är den plattform forumet använder) är skapt att man måste meddela Admin som kan radera ens konto. Men märk väl - TROR det är så. Det var åtminstone så jag lyckades ta mig från ett amerikanskt forum jag inte längre ville vara en del av.
Ok, hur meddelar man admin?
Jag har testat att skriva meddelande både till kundtjänstmailen för forumet och till Jan- helt tyst, inget svar. Blev rätt irriterad till slut.
Hej alla!
Forumet drivs på plattformen Discourse. Den tillåter två olika handlingar för att hantera förfrågningar om att ta bort ett konto.
Efter att ha kollat verkar det som om vi moderatorer också har rättigheter att göra de två åtgärderna ovan. För säkerhets skull vill jag be om en bekräftelse från den som önskar få sitt konto borttaget/anonymiserat då det inte kan användas efter detta är utfört.
Ok, bra!
Ska man skicka meddelande direkt till dig om det då?
Du kan kontakta vilken moderator som helst om det.
Intressant.
Är det någon som vet varför man gör så att det inte går att ta bort ett konto? Finns det några lagkrav?
Varje gång jag får en varning från Chrome om att jag har lösenord som läckt så önskar jag att det var enklare att HELT ta bort sig från en webbplats databas. Det känns så onödigt att min hastigt skapade inloggning för tio år sedan som användes tre gånger ska ligga kvar för att eventuellt adderas till kriminellas lösenordslistor.
Jag är moderator på annat forum och talar utifrån detta:
När någon stammis tycker sig blivit kränkt och vill radera allt i en plötsligt ingivelse så dör även intressanta trådar som vederbörande startat. Det är väldigt forumförstörande, speciellt i trådar som kanske har flera hundra eller tusen inlägg.
Ahhh, ja om det fungerar så så låter det ju rimligt.
Men man borde skilja på inlägg och konto, det borde gå att ta bort sitt konto men inläggen med tillhörande nick kan vara kvar.
(Nu när jag tänker på det så skulle en lösning kunna vara att gå in och ändra sitt kontos e-postadress till något trams…Borde ge önskad effekt.)
Jag förstår inte riktigt problematiken, varför inte bara logga ut och inte logga in igen?
Ja, det är det vi rekommenderar om man bara vill lämna och slippa få uppdateringar eller liknande.
Forumhäng är som en drog för vissa.
Lägg sedan eventuellt strul till detta, t ex konflikt med annan medlem i en tråd.
När ett konto anonymiseras här på Discourse, byter systemet ut både namnet och e-postadressen. Det gör det omöjligt att logga in igen på det kontot. Läcks det kontot gör det ingen skada för dig som en gång i tiden har skapat det, då det är kopplat till en e-post och ett lösenord som du själv inte satt. Dessutom rensas all annan profilinformation.
Någon HAR tänkt till. Tack för info!
Vem äger texten man har skrivit? Om personen som har skrivit den äger den måste man väll få ta bort den?
Upphovsrätt har du säkert kvar om du kan hävda någon slags verkshöjd på skriven text i ett forum… du kan även ladda ner all din aktivitet på forumet.
Däremot borde forumet ha fri användarrätt av skrivna inlägg. Annars känns det väldigt svårt att driva ett forum. Minns inte att jag läste “Terms of use” när jag skapade kontot men där borde stå några rader om just detta.
Så länge jag lämnar min text kvar så är det fri användarrätt. Där råder ingen diskussion. Den enda frågan är om jag som ägare av en text ska ha möjlighet att ta bort min egna text eller inte.
Det är klart du kan och borde göra om du tycker att det är viktigt. Dessutom ser det inte ut som om ens jag som moderator kan spåra en anonymiserad användare och se historik över användarnamn med mera. Jag kan bara se den nya anonymiserade profilen och alla inlägg denne skrivit. Med andra ord kan ingen bevisa att det är just de som tidigare skapat det numer anonymiserade kontot.