Hur och varför byts kontonamn till anon12121212?
Klickar man på användarens namn så får man “Den här användarens offentliga profil är dold.”
Kan man själv göra detta? Kan man fortsätta posta efter bytet?
Hur och varför byts kontonamn till anon12121212?
Klickar man på användarens namn så får man “Den här användarens offentliga profil är dold.”
Kan man själv göra detta? Kan man fortsätta posta efter bytet?
Detta är troligen relaterad till GDPR och att någon begär all form av känslig data ska raderas från moderator.
Rimligen kan man inte posta med ett raderat konto. Finns ju inga inloggningsuppgifter kvar.
Är det användaren själv som begär borttag/bytet? Kan man göra det själv?
Det är nog bara att flagga ditt egna meddelande och be om radering skulle jag tro.
Däremot kan man inte få tillbaka kontot efter detta iom det inte går att knyta kontot till någon om ingen identifierbar data finns kvar.
Jag har inte koll på detaljerna dock, det löser moderatorerna åt dig. Med en flaggning så får du en dialog med de som kan göra detta.
Är i nuläget inte intresserad av att radera mitt konto, men blev nyfiken då jag saknade en användare som skrev rätt frekvent och gjorde då en sökning på hans namn och noterade då att det bytt namn till anonsiffror . Lite oväntat att den användaren valde att ta bort sig själv.
Men tack för svar!
Det är användare som har bett moderatorer att anonymisera sina konton och inlägg och sedan lämnat forumet. De kan ej längre posta från dessa konton.
Finns det förresten någon möjlighet att byta användarnamn här på forumet? Annat än att skapa ett nytt konto?
Ja det går, du ska kunna göra det själv men annars kan du skicka ett PM till oss @moderatorer med vad du vill byta till så hjälper vi dig
Okej, tack så mycket! Återkommer i PM.
Undvik byta användarnamn efter att du etablerat dig, det är väldigt förvirrande för oss andra.
Jag tycker det borde finnas en regel att man generellt inte får byta användarnamn efter man gjort ett visst antal poster.
Speciellt ett konto som funnits flera år borde inte byta namn.
Jag håller med. Jag kom på rätt nyligen att jag inte riktigt är bekväm med att ha ett användarnamn som går att koppla till mig, borde förstås ha tänkt på det från första början.
För att vara transparent mot forumet la jag till “Tidigare känd som nicnys” som visningsnamn nu i en överångsperiod i alla fall.
Passar på att ställa frågor om kontohantering i denna tråd.
Kan man se varför en användare blivit avstängd? Är nyfiken varför användare @andrillion blev avstängd?
Kan användare bli temporärt avstängda? Om så är fallet - kan man se när kontot blir återaktiverat igen?
Har avstängda användare alltid blivit varnade först?
Gissar att orsaker till avstängningar hålls mellan användaren och moderatorerna. Vore konstigt annars.
Sen står policyn kring varningar och avstängningar i forumets regler. Är rätt många punkter och väl formulerat. Krävs rätt många övertramp för att stängas av helt. Därför det är ovanligt. Lite vanligare att användare ber att få sitt konto anonymiserat än att de stängs av.
Har för mig att det brukar synas ett slutdatum i profilen om man pausats från forumet.
Tack
Ja, skämskudde på mig. Har inte läst reglerna så noga som du med finess påpekade.
Generell orsak för avstängning brukar offentligt anges på ett av Sveriges största forum. T.ex. “Hets mot folkgrupp” eller “Personangrepp”.
Min personliga åsikt är att det är en bra metod att kommunicera varför användare stängs av.
Nä, nu ska jag läsa reglerna ordentligt
Troligen beror de flesta avstängningar på upprepat olämpligt beteende. Som tur är så är avstängningar rätt ovanliga.
Tror dock vissa skriverier kan leda till avstängning direkt, men då är det rätt extremt. Som olagligheter eller hot osv. Men det märks nog knappt, för de lär snappas upp fort.
Sen kanske reglerna kan utvecklas och ändras, om det behövs.
Nackdelen med sådan information är att vissa (rättshaverister) ser det som ett skäl att tjafsa med moderatorerna. Sedan kan ju avstängda relativt lätt återkomma under ny identitet, så det är ju alltid en balansgång att vara moderator och när man ska låta bilan falla.