Ny policy mot dubbelkonton

Vi har nyligen haft en diskussion bland oss moderatorer och beslutat att införa en ny policy angående användningen av dubbelkonton på forumet. Detta är för att säkerställa rättvisa och transparens i våra diskussioner.

Vi förstår att dubbelkonton tidigare indirekt varit tillåtna eftersom det inte funnits någon policy mot detta, men från och med 2024.07.15 kommer vi att börja bearbeta misstänkta dubbelkonton. Om du har fler än ett konto, vänligen meddela oss @moderatorer snarast så att vi kan ta en diskussion om detta.

Policy mot dubbelkonton.

På RikaTillsammans-forumet värnar vi om transparens och ärlighet i våra diskussioner. Därför kommer vi från och med 2024.07.15 tillåta endast ett konto per person. Flera konton per individ kan leda till förvirring, missförstånd och i värsta fall missbruk av forumets regler och principer.

Varför vi bara tillåter ett konto per person:

1. Tillit och Ärlighet: Flera konton kan användas för att manipulera diskussioner, skapa falska intryck av stöd eller kritik och därmed underminera den tillit som är grundläggande för RikaTillsammans-forumet.
  2. Klarhet och Transparens: Ett konto per person hjälper till att hålla diskussioner tydliga och begripbara för alla medlemmar. Det gör det enklare att följa resonemang och förstå vem som säger vad.
  3. Effektiv Moderation: Flera konton gör det svårare för oss moderatorer att hålla koll på forumets aktivitet och säkerställa att Forumets regler efterlevs.

Vad händer om någon skapar flera konton:

1. Första Övertrampet: Om vi upptäcker att en medlem har flera konton, kommer vi att skicka ett personligt meddelande (PM) till den berörda användaren och be dem att välja ett konto att behålla. De andra kontona kommer att stängas av.
  2. Andra Övertrampet: Om samma användare återigen skapar flera konton, kommer vi att stänga av samtliga konton i 24 timmar som en varning.
  3. Tredje Övertrampet: Vid fortsatt missbruk kommer vi att stänga av användaren permanent från forumet.

Problem med ditt konto?

• Om du har problem med ditt nuvarande konto, vänligen kontakta oss @moderatorer ,@janbolmeson eller via Kontakt innan du skapar ett nytt konto.
  • Om du delar enhet med någon annan som också är medlem på forumet, vänligen informera oss om detta för att undvika missförstånd.

Vår inställning till dialog och återkoppling

Precis som med andra överträdelser, strävar vi efter att hantera dubbelkonton genom dialog och återkoppling. Om du anser att vi har missförstått situationen, tveka inte att kontakta oss @moderatorer och @janbolmeson så kan vi tillsammans komma fram till en lösning.

Om du har några frågor eller behöver hjälp, tveka inte att kontakta oss!

Tack för din förståelse.

24 gillningar

Nu har jag inte gjort det någon gång, men hur är inställningen till throwaway konton, där skaparen specifikt skriver i en enda skapad tråd att det är ett throwaway konto för en specifik känslig fråga som den inte vill koppla till sitt primära konto?

Kanske borde skrivas ut vad ni tycker om dessa med!

4 gillningar

Det går ofta bra att hojta till oss moderatorer så kan vi anonymisera en tråd eller inlägg / svar. Vi har gjort det någon.

5 gillningar

Typiskt… får glömma Calzone då, som skulle backa upp mig i trådarna och dumförklara de som inte håller med mig :confused:

20 gillningar

5 gillningar

Skönt!

Tycker själv det är rörigt att hålla reda på personers första konto, blir kaos i mitt huvud när folk har två, tre konton. :see_no_evil:

Kanske ordna ett lånekonto? Om folk vill låna ett konto för känsliga frågor!

2 gillningar

Tänk då kaoset i deras huvud…

10 gillningar

Detta är inget alternativ?
discourse anonymous mode

Eller missförstår jag funktionaliteten?

(För övrigt så tycker jag det är en bra policy ni instiftar)

2 gillningar

Bra policy, men hur vet ni om en person har två konton eller om det är två personer som delar dator?

3 gillningar

Går det ändra att man kan ändra sitt namn i samma veva? Har någon gång gjort ett nytt konto för att det inte går ändra sitt namn, vilket känns lite onödigt också förvisso.

När ni skriver “dubbelkonto” menar ni “två samtidiga aktiva konton”?

Jag brukade ha ett konto, men jag raderade av misstag alla data som sparats i webbläsaren och kunde inte heller komma ihåg mitt tidigare användarnamn.

Tyvärr, men det är åldern som trycker och jag försöker aldrig “återanvända” användarnamn från andra webbplatser, så det lämnar jag till webbläsaren att komma ihåg.

Kom bara ihåg att signa in på rätt konto först.

16 gillningar

Har man rent mjöl i påsen behöver man nog inte fråga. :wink:
(Det brukar märkas på sättet att skriva. Alla förstod hur det låg till innan en diskussion med “sig själv” dök upp här senast igår. I sådana fall är det ett problem.)

Som alltid är det väl bara att kontakta en moderator och fråga? Be att få alla olika småkonton ihopslagna och med det namn du vill så blir det nog bäst för alla. :slight_smile:

Samma som ovan tänker jag. Fråga en moderator och baka ihop allt relevant till ett.

Jag föredrar att prata med en och samma person om jag debatterar med någon. Därför tycker jag det här beslutet är toppen. Alternativet jag övervägde var att blockera alla som jag uppfattade som dubletter, men det känns också trist för vissa trådar tenderar att bli obegripliga då.

Jag ser gärna att jag kan PMa någon i en gammal avsomnad tråd, men då vill jag ju också att samma person ska kunna svara mig i nutid.

6 gillningar

Bara problem med dubbelkonto? Så mina 25 likefarm konton är safe då?

2 gillningar

Är det någon extra känslig fråga eller liknande så går det bra att kontakta oss moderatorer innan postning så kan vi ange @Anonym kontot som TS, det kontot är ett systemkonto vi bland annat använt till liknade förut :slightly_smiling_face:

Intressant, inget jag visste fanns faktiskt, så inget som vi diskuterat i nuläget iallafall. :slightly_smiling_face:

Om vi misstänker att en person har fler än ett konto så kommer vi skicka PM och kolla om det möjligen kan vara så att det är flera personer på samma enhet. :slightly_smiling_face:

Det här beror på vilket medlemsnivå man är på, kan du inte byta själv så kontakta oss moderatorer så hjälper vi till med detta :slightly_smiling_face:

Edit: Detta är inte korrekt utan man får skicka ett PM till oss moderatorer så tar vi en dialog om det :slightly_smiling_face: här kan man läsa mer om discourse-trustlevels

Ja precis, finns det misstankar om att en användare har flera så kommer vi att kontakta via PM, innan vi går vidare. Skulle det vara som i ditt fall så meddela gärna det i PMet :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Jag tror bara moderatorer och högre kan ändra sitt namn, och det tycker jag är som det ska. Ändrade namn är förvirrande nästan på samma nivå som dubbelkonton, så det tycker jag bara ska användas som en engångsföreteelse i början på ett kontos liv om det är så att den som reggade sig råkade göra fel på något sätt när de reggade kontot. Kan tänka mig att det finns fler liknande undantagsfall.

Det var en moderator som lämnade för ett tag sedan som ändrade sitt namn flera gånger per vecka i slutet och det var väldigt förvirrande för alla andra.

3 gillningar

Annars är det allmän information att chatten består av en person med massvis med konton.

3 gillningar

Ja, fel av mig. Det är precis så som du beskriver :slightly_smiling_face: och jag tänker att är det så att man känner att användarnamnet absolut behöver bytas så skicka ett PM till oss moderatorer så tar vi en dialog om det :+1:

Edit: Redigerade det förra inlägget och la till länk till discourse trustlevels

1 gillning