Varför kan jag ändra andras inlägg?

Varför kan jag redigera rubriken för andras inlägg? Penn-ikonen visas och jag kan både ändra och spara. Måste väl vara en bugg, då man väl inte ska kunna ändra andra medlemmars rubriker på deras inlägg? Jag ser penn-ikonen, kan ändra texten och spara. Sedan syns min ändrade text istället i rubriken. Eller har jag missförstått något?

Som Regelbunden har du rätt att ändra rubriker för andra.

Users at trust level 3 can…
Recategorize and rename topics

2 gillningar

Aha, visste inte detta. Tack.

Det handlar om att använda sitt sunda förnuft. När alla hjälps åt så blir forumet bättre. :blush:

Jag brukar ibland ändra för att göra ämnet tydligare. Till exempel kanske någon skrivit rubriken “Ska det vara så här?” och så ändrar jag till “Kan man inte se sin bolåneränta på Nordea?”.

15 gillningar

Oj.

Nu blir jag lite nervös.

Hur många “trust levels” finns det…?

Finns det nivåer som ger möjlighet att gå in och ändra även i andras inlägg, d v s inte enbart i rubriken? Eller i kommentarer till ett inlägg?

Jag har varit medlem på ett antal fora genom åren, och är väl medveten om att det brukar finnas moderatorer som ryter till om någon bryter mot reglerna, placerar ett inlägg i fel kategori, eller är alltför off topic. Samt att de kan ändra just på rubriker, om det av rubriken inte tillräckligt tydligt framgår vad ämnet är.

Men det här var något nytt för mig.

”Tyvärr” kan nivå tre och upp redigera andras rubriker.

Tycker själv det är jobbigt när andra ändrar om hela ens rubrik. Men kan tycka det är ok att ändra små stavfel.

Lite märkligt att detta är en funktion som finns, då det hade varit mer logiskt om det bara var moderatorerna som kunde redigera.

Tycker jag i alla fall.

5 gillningar

Det finns 5 stycken Trust Levels.
Trust Level 0 – New
Trust Level 1 – Basic
Trust Level 2 – Member
Trust Level 3 – Regular
Trust Level 4 – Leader

Här kan du läsa mer om dem.

3 gillningar

Tack så mycket!

Det står att en “Leader” (nivå 4) kan “edit all posts”.

Det tolkar jag som att den personen kan ändra i allt som skrivs i forumet, oavsett vem som har skrivit det.

Har jag missförstått (det händer ganska ofta), så rätta mig gärna.

1 gillning

Ja det stämmer.

2 gillningar

Stämmer.

Men vad jag vet görs det extremt sällan. Har själv nivå 4, men har bara dolt ett telefonnummer än gång. Då det är olämpligt att dela privata kontaktuppgifter på ett anonymt forum.

Finns fula fiskar i vassen och jag vill inte att någon i en utsatt sits råkar illa ut.

Men tack och lov gör våra moderatorer ett bra jobb, så det behövs i princip aldrig användas.

8 gillningar

Att kunna ändra bör bara utsedda moderatorer kunna göra. Framförallt i själva inlägget, då skaparen får stå för orden. Annars kan ju de med ful agenda som, med andra ord ganska enkelt, uppnått tillräcklig level gå in och ändra bara för att jävlas. Och ändras det i gama inlägg som skaparen inte längre läser eller andra, så lär ju ingen upptäcka det. Men det står där och är kopplat till skaparen.

Om någon ändrar bör det dessutom stå något om att någon annan än skaparen gjort ändringen. Och gärna vem som gjort ändringen. Så att både skaparen och andra vet.

1 gillning

Skaparen får notis om redigering av rubrik och vem som redigerat. Det får jag i alla fall.

Men hade varit önskvärt att kunna redigera tillbaka till sin ursprungsrubrik. Men den funktionen verkar saknas, så blir frustrerande när någon redigerar om en rubrik och så minns man inte hur man först skrev den. Eller ens varför den redigerades.

Hur det är med inlägg vet jag inte, vet inte heller om man alltid får notis när hela inlägg raderas.

Låter fel. Men man kan ha kul med det. Har medvetet haft mindre fel på rubriker för att se om det triggar någon. Bra sätt och avslöja grammar policia :joy:

Du kan själv ändra tillbaka till vad du vill. På samma sätt som andra kan ändra på ditt

Nja. Med mina minnesproblem så är det ofta omöjligt att komma ihåg hur rubriken var skriven innan redigering.

Så jag tycker det vore bättre om moderatorerna skötte redigeringar.

2 gillningar

Jag tycker funktionen att pålitliga användare i forumet kan ändra rubrik och flytta trådar till rätt kategori är superbra. Jag brukar använda den själv när folk postar trådtitlar typ “Min tråd” eller andra väldigt otydliga rubriker. Då klipper jag in något från postarens inlägg så att man vet direkt vad tråden handlar om.

Jag roar mig ibland också med att lägga trådar rätt som handlar om “feedback på min portfölj” i rätt kategori så att de användare som vill slippa se alla dessa trådar kan dölja den kategorin och slippa se dem. På det sättet kan vi både ha dessa trådar för alla som vill ha dem, och ingen som vill dölja dem behöver se dem.

Man kan bara få och behålla de övre nivåerna om man beter sig bra i forumet. Det finns gränser på flaggningar, att ha blivit varnad och annat, så om någon skulle sabba genom att använda denna funktion så skulle de stängas av från nivån. Det finns även historik, så moderator kan återställa ev redigering.

Det är ett 60-tal personer som är regelbunden, om jag läser denna lista rätt:

https://rikatillsammans.se/forum/badges/3/regelbunden

4 gillningar

Man får automatiskt en notifiering när man blir redigerad eller om andra saker ändras med ens tråd/inlägg.

1 gillning

Jag är helt öppen med min språkfascism och notoriska rubrikändrande.

Och tacka gärna. :wink: Förvånansvärt mycket är obegripligt och ofullständigt, som @emilv också är inne på. Vi vill väl ha ett forum som är lättnavigerat och begripligt?

Men var lugna, jag har ännu inte pillat i folks brödtext trots möjlighet.

3 gillningar

Brödtextredigeringsmöjligheten som @angaudlinn och @Melwa har är dock manuellt tilldelad av @janbolmeson till några få användare.

För tillfället verkar det bara vara dessa två personer som har den nivån:

https://rikatillsammans.se/forum/badges/4/ledare

2 gillningar

På högsta trust leveln så får man placera Jan’s pension :slight_smile:

8 gillningar