Sluta dumpa alla verktyg i en skräptråd

Jag skulle vilja ha ett svar på detta så vi kan diskutera det. Samlingstråden förstör enligt mig många bra trådstarter. Trådar som det skulle kunna vara bra att länka till i framtiden. Som exempel har det postats Svenska Fire-kalkylatorer/Monte Carlo-verktyg som bara dumpats i tråden genom moderator-flytt.

Kan vi inte skapa en forum-kategori/tagg typ ”Verktyg&kalkylatorer” där vi kan diskutera de här sakerna och även saker som Excel/Google Worksheet och Monte Carlo-verktyget jag brukar rekommendera?

Ping @moderatorer @janbolmeson

22 gillningar

Jag är absolut öppen för en KURERAD diskussion. Problemet jag snarare uppelver är att det är lite:

Titta, jag promptade fram en kalkylator med min AI.

och så blir det en massa reklam. Då är det bättre att vi bryter ut det som är bra, genom att jag eller modsen gör det. T.ex. till en kategori som bara vi kan starta nya trådar i.

9 gillningar

Jag är också öppen för att vi gör något annorlunda!

För, som Jan påpekar är det väldigt mycket sådana här trådstarter. De allra flesta har inte frågat om lov att posta reklam innan.

Sen funderar jag lite på hur vi avgör vad som är bra och inte.

4 gillningar

Fast forumet bubblar ju upp saker som är bra av sig själv, det har ni varken tid eller förmåga att göra. Saker ingen bryr sig om kommer bara försvinna ner, för ingen svarar på det.

Saker som faktiskt är värt något (trots kanske AI, om din teori stämmer) kommer leva för att folk svarar och diskuterar.

Trådar funkar så att användarnas aktivitet (svar, gillningar, läsaktivitet osv) bestämmer vad som bubblar upp och blir populärt, och det finns rankningssidor som “Hett”-fliken som helt enkelt inte fungerar om allt dumpas i samma tråd. Man kan dessutom prenumerera på en tråd och få notifieringar om det kommer nytt i den, eller se till att den dyker upp i “olästa”-fliken när nytt postats. Detta går inte att göra med svar där allt ligger i samma tråd.

Jag känner att vissa verktyg i tråden vill jag följa framåt, men andra är jag inte alls intresserad av, men iom att allt ligger i samma tråd så kan jag inte separera utan måste titta på allt. Vilket antagligen kommer göra att jag inte följer det alls. Jag tvingar mig ibland att gå in i tråden och titta om något dykt upp som det är nu, men det hade jag inte behövt om ämnena jag är intresserad av automatiskt hade dykt upp i mina olästa.

Det är dessutom omöjligt för mig att faktiskt hitta verktygen igen när de ligger i en tråd sådär, för det är svårare att använda sökverktyget när man inte kan använda taggar, kategorier, titel osv för att söka. Man måste komma ihåg något i brödtexten eller verktygsnamnet. Det är inte så jag kommer ihåg saker, så jag kommer antagligen inte kunna länka till verktygen om de är passande svar på någons fråga. Plus att jag som det är nu inte kan se vilka verktyg som fått mycket diskussion/mottagits väl, så jag vet inte vilka jag bör prova själv och kanske länka till framåt. Det går inte heller att filtrera sökningen på antal svar/popularitet eller senaste svar—filtreringar jag ofta använder för att hitta rätt sak.

Jag känner att det är lite missuppfattning av forum-mjukvaran så som ni gör nu.

Sedan kan förstås trådar stängas/rapporteras osv precis som vanligt (t ex om de är för reklamiga), men det borde ändå vara mindre jobb för modsen än att sitta och leta efter alla trådarna och flytta dem som nu.

Jag kan ta på mig att flytta trådarna till rätt kategori/tagg när jag ser dem, precis som jag och många andra gör med feedback-trådarna.

Hur ska vi t ex se och trassla ut de verktyg som faktiskt redan fått lite svar/diskussion runt sig trots att de bor i tråden? Bryta ut inlägg med svar till ny tråd? Verkar som ett helt onödigt adminjobb som inte är helt enkelt att bedöma om det ska göras heller. Först dumpa i skräptråden, sedan upptäcka att något var populärt/bra och bryta ut tillsammans med relaterade svar… Kommer användarna följa med på den moven och hitta tråden sedan? Trådstarter äldre än x dagar syns inte i “Nya”-filken, så jag som bara tittar där och i olästa skulle inte se nya trådarna (tror jag).

Jag känner att en del av verktygen verkligen inte borde skyfflats in i tråden, att det är lite ogint att bara dränka dem så där. Jag har ibland funderat “Hm, det där borde jag koda nåt för och posta i forumet,” men inte en chans att jag skulle göra det nu. Jag tror policyn dödar det bra tillsammans med det dåliga.

Säg att 100 dåliga trådstarter bara går utan svar, men att ett verktyg faktiskt är bra och blir en långt levande tråd som det jag postade om MonteCarlo-verktyget. Är det inte värt ett gäng trådar som bara försvinner ner i djupet utan svar om vi kan få fram ett riktigt bra RT-verktyg för något av problemen som ofta diskuteras i forumet?

Det är inte säkert att det måste vara ett problem att verktyg som nu är reklamfria och gratis kanske någon gång i framtiden blir annorlunda.

Se t ex på Allväders-tråden som väl har mycket på Patreon nu? Den gav en hel del värde innan den blev betal, och den ger fortfarande en del värde trots att den är ingång till en Patreon? Det finns ett gäng till verktyg som levt länge på forumet som forummedlemmar gjort (men jag minns tyvärr inte namnen), som folk här använt och uppskattat så länge verktygen levde?

Tänk om dessa bra verktyg inte fått ha egna trådar? Tror ni det hade blivit något?

TLDR är att jag tror det helt enkelt kommer fungera bättre om vi använder forummjukvaran i den riktning den är gjord för, än om vi försöker motarbeta den. Åtminstone skulle mitt läsande fungera mycket bättre, eftersom jag använder de olika följa-nivåerna under ringklockan för att få forumet att bubbla trådar åt mig.

12 gillningar

Som forummedlem så ser jag gärna ai-promptade verktyg av nya medlemmar kan förpassas till något bortglömt hörn. Alla startas på samma sätt så känns inte som att någon egen insats gjorts direkt.

“Jag hade problem X och letade efter någon som löst detta, jag hittade inget så nu har jag utvecklat verktyg Ai-tjofräs Y. Det kostar bara 100kr mån att testa min testade betatjänst”

Forumet kommer drunkna i skittrådar om det inte finns en tydlig rutin för hur och vart dessa trådar ska placeras.

7 gillningar

Jag är helt ok med att reklamtrådstarter om verktyg som inte går att använda utan att betala kan stängas eller behöver deal med Jan för att få bo här. Det är gratisverktygen av glada amatörer jag tycker vi är dumma mot.

Majoriteten av alla postningar kommer antagligen bara droppa ner utan svar. Jag är intresserad av att guldkornen som faktiskt skulle kunna få lite aktivitet om de behandlades på normalt sätt ska få skina genom.

5 gillningar

Jag skulle vilja bunta in alla reklamtrådar av helt nya medlemmar som annars aldrig hade varit i forumet om de inte hade en mojäng frampromptad.

Nya användare måste komma på något sätt. Är vi ovänliga mot nya så kommer tillväxten försvinna.

99% av alla nya användare blir det säkert inget av, men någon kommer fastna och bidra länge.

1 gillning

Det skräpar ner under tiden det ligger där. Tillräckligt många blir tyvärr lurade för att trådarna inte snabbt “sjunker till botten”

quote="axr, post:8, topic:122740"

Är vi ovänliga mot nya så kommer tillväxten försvinna.

/quote

Att skydda dem mot dold AI slop-reklam är att vara vänlig?

Är det enklarte/bästa kanske att skapa en egen unik kategori för dessa? Då antar jag att man kan tysta hela kategorin om man inte är intresserade av såna här ämnen, samtidigt som de olika trådarna hålls isär under den kategorin?

9 gillningar

Vet inte hur det är för dig, men jag läser kanske 30% av trådarna som dyker upp i nya-fliken. Resten ligger och dör i nya-fliken den tid de är där innan de försvinner—sedan ser jag dem aldrig igen, eftersom trådar man aldrig öppnar inte dyker upp i olästa-fliken.

Verktygstrådarna är ganska liten andel jämfört med trådarna jag redan inte läser.

Det går även att få bort flikar ut olästa-fliken om man tröttnar på dem, genom att trycka ringklockan och välja normal i stället för följer. Då försvinner de.

2 gillningar

Ett dött forum får inga nya medlemmar.

Ett forum fyllt av trådar som ingen bryr sig om (ai-slop) lockar inga nya medlemmar.

Tycker gott forumet kan vara restriktivt upplagt så att vi visar den mänskliga sidan av forumet och erbjuda en opt in för de som bryr sig om ai-promptade verktyg. Avdelningen kan vara låst för medlemmar som varit aktiva tidigare (eller öppen för alla).

Jag tror att konton som kommer hit för att göra reklam är av ytterst litet värde för forumet. Det är viktigare att ha en städad front utåt så att potentiellt nya medlemmar ser att det är ett levande forum med riktiga människor.

3 gillningar

Det är inte slop om det har kvalite/fyller en funktion.

Titta på Jans verktyg som i majoriteten är kodade med AI. De är inte slop bara för att de är gjorda med AI, eftersom de är gjorda för att faktiskt lösa ett problem eller visa en poäng, och de håller kvalite.

Det räcker inte att säga att något är gjort med AI för att avskriva det, man behöver tänka djupare än så. AI används mycket i professionell programmering nu, och jag vågar svära på att många av de verktyg du använt idag på webben och i appar innehåller AI-genererad kod för att serva dig. Jag gissar att forummjukvaran vi använder för detta forum också är bitvis AI-genererad vid det här laget.

Jag vill att bra saker ska få chansen att skina igenom, och det kan de inte om vi sätter forumfunktionerna ur spel.

Framförallt vill jag inte behöva läsa massa onödiga inlägg i en samlingstråd bara för att jag är intresserad av något inlägg i tråden. Jag vill kunna använda forumets funktioner för att sålla och fokusera så att jag får läsa det jag är intresserad av, och inte massa orelaterat som någon dumpat i samma tråd.

Samlingen i en tråd gör att jag tvingas läsa mer ointressant, inte mindre.

5 gillningar

Det hade gått utmärkt men vi moderatorer kan inte (eller jag kan inte hittat var) göra nya kategorier, tror bara @janbolmeson och @Oliver.Allemog kan det

4 gillningar

Saxat från samlingstråden, bra poängterat av @axr att min kommentar lär drunka i den tråden och posta i rätt tråd:

Precis, funktionen av ett trådbaserat forum försvinner om alla trådar slås samman. Hela poängen med trådarna är ju att de som har uppfyllt sitt syfte och inte blir uppdaterade längre försvinner ned i flödet och ger utrymme till aktuella trådar.

Separata trådar är dessutom lättare att söka efter och följa. Denna tråd kommer bli en marddröm att följa i framtiden, “vilken tråd tillhör detta svar?”..

1 gillning

Titta, jag promptade fram en kalkylator med min AI.

Håller till 110% med det här. Kolla bara på Reddit, var och varannan tråd är någon som försöker sälja på deras “nya grej” de skapat som helt uppenbart bara är AI som slängt ihop något. Ofta har de inte ens fått idéen själva utan bara frågat AI om en idé.

Usch nej tack. Döljer t.o.m. den s.k. “slasktråden” för att jag blir illamående bara av tanken av allt detta AI-slop.

Jag är själv entreprenöriellt lagd och tycker om att höra från andra grundare. Men numera är det inte grundare utan någon med söndagsångest som drömmer om att bli “rik snabbt”. De frågar ChatGPT “How can I make passive income enough so I dont have to work relatively easy, but with little programming experience?… Ok sounds good, please give me all the code and step by step instructions how to do it.”

2 gillningar

Kan man inte skilja på rena verktyg och produkttestning? Så fort det är produkter som personen sedan vill ta betalt för är det sjukt tveksamt att använda personer på forumet som gratis användartestare.

1 gillning

En egen kategori för nya optimeringsverktyg är vettigt tycker jag.

Då kan de som älskar dessa hänga där och vi andra kan tysta den. Så bra lösning för alla. :blush:

3 gillningar

Nya potentiella medlemmar som inte är inloggade ser dock allt och om det blir en AI-slop fest så tappar man conversions.

Det är svårt att skilja ut bara. Med enshittification-metoderna så börjar man gratis och kör så så länge man har råd eller tills det är bra. Det är svårt att veta om det är planen till att börja med, och det kan växa fram allteftersom också.

Jag tror man får släppa fram det så länge det är gratis och vara redo att omvärdera.

MonteCarlo-verktyget jag har gjort tråd om har extra funktioner om man betalar, men det är fortfarande bra även i gratisläge. Jag hoppas det får fortsätta vara det, men det är ju förstås omöjligt att säga.

1 gillning