Fast forumet bubblar ju upp saker som är bra av sig själv, det har ni varken tid eller förmåga att göra. Saker ingen bryr sig om kommer bara försvinna ner, för ingen svarar på det.
Saker som faktiskt är värt något (trots kanske AI, om din teori stämmer) kommer leva för att folk svarar och diskuterar.
Trådar funkar så att användarnas aktivitet (svar, gillningar, läsaktivitet osv) bestämmer vad som bubblar upp och blir populärt, och det finns rankningssidor som “Hett”-fliken som helt enkelt inte fungerar om allt dumpas i samma tråd. Man kan dessutom prenumerera på en tråd och få notifieringar om det kommer nytt i den, eller se till att den dyker upp i “olästa”-fliken när nytt postats. Detta går inte att göra med svar där allt ligger i samma tråd.
Jag känner att vissa verktyg i tråden vill jag följa framåt, men andra är jag inte alls intresserad av, men iom att allt ligger i samma tråd så kan jag inte separera utan måste titta på allt. Vilket antagligen kommer göra att jag inte följer det alls. Jag tvingar mig ibland att gå in i tråden och titta om något dykt upp som det är nu, men det hade jag inte behövt om ämnena jag är intresserad av automatiskt hade dykt upp i mina olästa.
Det är dessutom omöjligt för mig att faktiskt hitta verktygen igen när de ligger i en tråd sådär, för det är svårare att använda sökverktyget när man inte kan använda taggar, kategorier, titel osv för att söka. Man måste komma ihåg något i brödtexten eller verktygsnamnet. Det är inte så jag kommer ihåg saker, så jag kommer antagligen inte kunna länka till verktygen om de är passande svar på någons fråga. Plus att jag som det är nu inte kan se vilka verktyg som fått mycket diskussion/mottagits väl, så jag vet inte vilka jag bör prova själv och kanske länka till framåt. Det går inte heller att filtrera sökningen på antal svar/popularitet eller senaste svar—filtreringar jag ofta använder för att hitta rätt sak.
Jag känner att det är lite missuppfattning av forum-mjukvaran så som ni gör nu.
Sedan kan förstås trådar stängas/rapporteras osv precis som vanligt (t ex om de är för reklamiga), men det borde ändå vara mindre jobb för modsen än att sitta och leta efter alla trådarna och flytta dem som nu.
Jag kan ta på mig att flytta trådarna till rätt kategori/tagg när jag ser dem, precis som jag och många andra gör med feedback-trådarna.
Hur ska vi t ex se och trassla ut de verktyg som faktiskt redan fått lite svar/diskussion runt sig trots att de bor i tråden? Bryta ut inlägg med svar till ny tråd? Verkar som ett helt onödigt adminjobb som inte är helt enkelt att bedöma om det ska göras heller. Först dumpa i skräptråden, sedan upptäcka att något var populärt/bra och bryta ut tillsammans med relaterade svar… Kommer användarna följa med på den moven och hitta tråden sedan? Trådstarter äldre än x dagar syns inte i “Nya”-filken, så jag som bara tittar där och i olästa skulle inte se nya trådarna (tror jag).
Jag känner att en del av verktygen verkligen inte borde skyfflats in i tråden, att det är lite ogint att bara dränka dem så där. Jag har ibland funderat “Hm, det där borde jag koda nåt för och posta i forumet,” men inte en chans att jag skulle göra det nu. Jag tror policyn dödar det bra tillsammans med det dåliga.
Säg att 100 dåliga trådstarter bara går utan svar, men att ett verktyg faktiskt är bra och blir en långt levande tråd som det jag postade om MonteCarlo-verktyget. Är det inte värt ett gäng trådar som bara försvinner ner i djupet utan svar om vi kan få fram ett riktigt bra RT-verktyg för något av problemen som ofta diskuteras i forumet?
Det är inte säkert att det måste vara ett problem att verktyg som nu är reklamfria och gratis kanske någon gång i framtiden blir annorlunda.
Se t ex på Allväders-tråden som väl har mycket på Patreon nu? Den gav en hel del värde innan den blev betal, och den ger fortfarande en del värde trots att den är ingång till en Patreon? Det finns ett gäng till verktyg som levt länge på forumet som forummedlemmar gjort (men jag minns tyvärr inte namnen), som folk här använt och uppskattat så länge verktygen levde?
Tänk om dessa bra verktyg inte fått ha egna trådar? Tror ni det hade blivit något?
TLDR är att jag tror det helt enkelt kommer fungera bättre om vi använder forummjukvaran i den riktning den är gjord för, än om vi försöker motarbeta den. Åtminstone skulle mitt läsande fungera mycket bättre, eftersom jag använder de olika följa-nivåerna under ringklockan för att få forumet att bubbla trådar åt mig.