Ska vi moderatorer godkänna nya trådstarter (från nya användare)?

Fortsätter diskussionen från RikaTillsammans-regler / principer / budord eller motsvarande | Botemedel mot evig september där jag upplever att @JFB kom med ett intressant förslag:

Vad tänker du?

Ping även @arre, @tankespjarn, @Jacke78, @Tomas88 och @Saihtam i moderatorteamet.

7 gillningar

Kanske skulle bli en del mer moderering men samtidigt minska moderering senare i trådarna så det kanske skulle gå på ett ut :thinking:

Många nya kanske missar att söka/läsa om det dom vill skriva om så med den aspekten så vore det ju bra :+1:

2 gillningar

Det är nog rimligt att få skriva dumma frågor men det borde finnas större trådar att hänvisa de flesta till. Många frågor handlar i grund och botten om vissa grundteser som redan avhandlats i forumet.

3 gillningar

Mm, men ”dumma” och repetitiva frågor sänker kvaliten lika mycket i min mening.

”Dumma” är oftast bara frågorna för att en person inte hunnit sätta sig in i vad det är som avhandlats.

Jag tycker det är fullt rimligt att trådar skulle screenas före de publiceras (så är det ju redan med inlägg i vissa situationer), åtminstone för de som är nya.

När man hängt här ett tag och fattar galoppen (innehåll och att vara rimligt schysst) så kan det ju fungera som idag.

Men visst, för att ingen ska känna sig förfördelad så kan ju godkännande av trådstarten gälla alla från en viss dag. Skulle inte ha något problem med det själv ens efter mina 5-6 år här :grinning:

4 gillningar

Du kan alltid testa och se om det för forumet i rätt riktning, kolla i statistiken om siffrorna rör sig åt rätt håll, efter en eventuell ändring.

4 gillningar

Jag tänker att det är ca 15 trådstarter per dag, så det borde vara hanterbart.

En annan fördel är att vi kan lägga dem i korrekt kategori och eventuellt tagga upp dem.

7 gillningar

Precis! Hur många hundra gånger har man inte länkat till ”Börja här” och avsnitt 99 :joy:

Googlar man en random fråga så kommer RT upp rätt ofta. Så hittar nog många hit. Sen testar man en tråd utan att ens ha insett att forumet är kopplat till en stor bra sajt med allt vad som finns där :grinning:

4 gillningar

Japp, håller med :+1:

1 gillning

Kan man inte lägga till en ”utmärkelse” som gör att man låser upp funktionen ”skapa tråd”, fast lite längre fram än första dagen?

8 gillningar

Kanske kan vara nivå ett som behöver OK på trådstart. Det går väl rätt fort att komma upp till två?

2 gillningar

Ja, jag funderar på något också. Det behöver liksom inte vara svart eller vitt.

3 gillningar

Ska fundera lite mer kring detta, men spontant så tänker jag att det skulle räcka med att vi behöver godkänna första trådstarten. Alltså inte de fem första.

4 gillningar

De flesta startar väl endast en tråd iaf, iaf för nybörjare.
När man har sagt hur mycket sparkapital man har eller hur hög lön man har finns det inte större behov för fler trådar.

4 gillningar

Men målet är väl också att få nya att vilja hänga kvar på forumet? Så de kan lära sig mer och de kan lära oss mer!

Vissa trådstartare ställer högst rimliga och ibland modiga frågor. Bidrar man positivt till forumets mångsidighet, så vill jag att de fortsätter skriva frågor och bidrar i andra trådar.

Sen finns :troll: som mest är ute efter dramatik och att provocera. Men :sparkles: är fler än :troll:! :blush:

4 gillningar

Ja precis! Det handlar ju inte om att stoppa bara att de godkänns i början.

Känns kanske sunkigt när man inte är van vid det men om man får besked på att det är för att det ska vara en seriös debatt och en hjälp i början att skapa bra trådar … samt att i möjligaste mån hålla borta troll … så hade jag åtminstone snarare sett det som att det är ett seriös forum. Aka inte flashback :grinning:

Dessutom är man ny så vet man ju inte vad som var förr. Man kan ju tex dra gränsen för nya regeln X dagar i framtiden. Alla som är medlemmar idag drabbas inte.

Alternativt att samma granskningsregel gäller alla från ett visst datum.

Så länge det är fair tänker jag

2 gillningar

Yes, men det är defintivt en hel tråkiga och ordinära frågeställningar som skrivs, typ att de har 500 000 kr eller en miljon och undrar om det är bra att sätta det 20% i Spiltan Investmentbolag, tre andra fonder och resten i LF global.

edit: Ska en sån tråd med kanske det inte ska vara en som redan har en miljon på kontot, de klarar sig bra iaf. Men det kanske är min inre kommunist. Det måste vara något unikt typ, inte “X pengar + denna fördelningen”-tråd.

2 gillningar

Om det är en sån tråd så kommer den ju att bli godkänd isåfall :blush:

Ja, 5 kanske är lite många :sweat_smile:

4 gillningar

Kan man vid första trådstart få lite nyttig information presenterad för sig som kanske gör att man läser på först?

Typ “Svaret på många trådstarter finns redan i podden eller forumet” och några bra länkar?

3 gillningar

Det skulle vara väldigt bra om strukturen kunde justeras något kopplat till detta. Alla frågor av typen ”Rescensera min portfölj” kunde samlas i en egen katalog. De som har intresse specifikt för den frågan och kanske t.o.m. vill ha rollen som ”rescensionsansvarig” kan öppna den katalogen. Själv skulle jag sannolikt hålla mig borta därifrån.

Kanske skulle ”Kriser och katastrofer” också få en egen kategori. Den har väl något högre kvalitet än ”rescensionerna” men är fortfarande väldigt ojämn.

FIRE kunde kanske också få en katalog. Den är dock kvalitetsmässigt ändå mer vettig. Även om trådarna heter samma sak är de innehållsmässigt mer olika. Det vore där nog bra att se över titlarna så att de blir begripliga för fler än TS. Istället för ”Rescensera min FIRE-plan” kunde de heta ”FIRE efter försäljning av företag” eller ”FIRE som låginkomsttagare”. Då skulle också trådarna definitionsmässigt kunna bli mer långlivade och vara öppna för alla med frågor av viss typ, inte vara något sorts privat miniforum av ”engångskaraktär” för rannsakning enbart av TS alla omständigheter.

Spekulation om marknaden kunde vara en annan katalog. Allt om undervärdering av kronan, förväntad uppgång snart, aktien X och liknande kunde finnas där.

Samhällsutveckling vore ett annat område. Här skulle en del heta trådar platsa men också frågor om AI, digitalisering, elbilar och liknande. Kanske skulle ”Kriser och katastrofer” slås ihop med denna. Jag uppfattar å ena sidan att ”Kriser och katastrofer” håller lägre nivå men om man har två delvis överlappande teman där det ena ska samla upp mer spekulativa tankar så riskerar mycket av detta att hamna i den andra katalogen också.

Frågor om banker, kreditkort etc. vore bra att samla någonstans. Det kunde vara vettigt att samla frågor ”produktvis”. Jag menar nu att bolån, kreditkort och sparkonto skulle ha egna kataloger i någon form. Det skulle då bli mycket lättare att hitta det som redan skrivits om de här ämnena. Repetitionsgraden är hög på det här området.

Att förbjuda det ena eller andra tror jag inte på men att försöka ”klumpa ihop” vissa spamliknande fenomen skulle vara bra.

1 gillning

Tycker det är ett bra förslag, men håller med om att fem trådstarter känns lite mycket (det kan ju ta år innan någon startat fem egna trådar), men definitivt en, möjligen två.

Bra förslag @JFB!

6 gillningar