Inom kort kommer det hända lite roligt på RikaTillsammans och det kommer lite förändringar. Vi har ju länge hintat att vi har hållt på med en ny hemsida och den kommer att lanseras inom kort. I slutet av veckan så kommer ni att få förhandstitta.
I samband med det kommer jag uppdatera lite i forumet, vi kommer tacka av några moderatorer och ta in nya. Är du sugen, skicka ett DM till mig eller @Oliver.Allemog. Men jag kommer också skärpa till i forumet.
Jag kommer också se till att alla ni som gör RikaTillsammans möjligt som supportrar ska få än mer värde för pengarna. Jag hoppas kunna göra om f.d. RikaTillsammans-programmet till ett mer Patreon-likt program, ha lite fler och roligare FikaTillsammans samt ha ett nätverk för oss på nivå 4+ som kan träffas och göra roliga saker tillsammans.
När det gäller forumet, så har jag kanske fel, men jag upplever själv att jag inte hänger här lika mycket för att stämningen har blivit lite tråkigare och hårdare. Det är en feedback jag har fått även från andra. Jag tar gärna in feedback på det, men min spontana tanke är att vara mycket mer strikt med forumreglerna:
Samt att se till att de följs. Det är så mycket hårt i samhället just nu och AI-slop och jag tänker att det inte är något vi vill ha här i forumet. Det finns andra forum för det.
Jag uppfattar det som att kvaliteten på diskussionerna generellt har sjunkit, det finns mer idioti här nu. Kanske beror det på att många ekonomiämnen är genomtröskade och vi istället fått mer politiska ämnen? Upplevde dock att din blotta närvaro i trådarna Jan hade en viss modererande effekt, tonen är ibland tristare nu.
Det är svårt att upprätthålla intresset i ett ämne som redan är helt utarbetat och inte mycket nytt händer. Därmed så är informationen och trådarna i många fall redan bearbetade och finns redan i historiken i andra trådar. Därför är intresset för forumet kanske avtagande från din/fleras sida.
Jag är inte säker på att jag upplever att forumet blivit “hårdare”, det har alltid varit lite hårt. Dock är jag helt inne på att bearbeta det ännu mer så att det blir “mjukare”. Finns ingen anledning som jag ser det att återspegla alltför negativa tankar och åsikter alls.
Dock kan det behövas en viss balans, som är ganska svår, så man inte modererar bort åsikter bara för att de är annorlunda, så länge de uttrycks på ett rimligt sätt.
Jag kan även spontant känna att vissa trådar blir lite “förorenade” i en lång diskussion mellan två enskilda personer. Det kan ibland vara intressant, men ibland blir det bara ett “krig” mellan två personer med olika åsikter, och dessa tror jag kan vara bra att filtrera bort i större utsträckning.
I övrigt tycker jag nuvarande moderatorer gör ett bra jobb med att rensa, men ibland är det säkert svårt att avgöra vad som är rimligt att ha kvar och rensa bort, så tydligare och kanske även strängare regler för vad som postas känns inte alls orimligt.
Kul! Angående forumet tycker jag precis så som Jan beskriver. Jag tror att det är en effekt av att forumet blivit så populärt; så här polemisk och aggressiv är tyvärr diskursen på internet idag. Det vore otroligt skönt om RT kunde vara befriat från det. När folk inte kan hålla en vettig ton själva är det helt rätt att moderera hårdare. Det blir bättre både för oss besökare och för er, så att forumet känns som en plats som speglar era värderingar och den stämning ni vill ha. Ni har all rätt att värna om det.
Jag önskar att forumet gick tillbaka till huvudsyftet, privatekonomi och sparande. Jag känner lite att under den senaste tiden så har det gått och blivit ett allt-i-ett-forum.
Självklart kommer det att dyka upp lite “off-topic” ämnen ibland men vill ändå tillbaka till huvudsyftet.
Det kanske bara är jag, men jag hade önskat att svaren från varje individ var mer genomtänkta eller grundade i något. Det är väldigt många subjektiva och korta kommentarer som postas, men som egentligen inte bidrar med så mycket. Det är svårt att formulera, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. (Jag vill inte låta dryg )
Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att jag skulle föreslå ett politikförbud fram till valet. Det är ofta de trådarna spårar ur, och valtider är extra känsligt. Just nu sitter partierna och deras trollfarmar/ungdomsförbund/medlemmar och slipar på sina sociala-media-strategier, men jag tycker inte det packet och deras valstrategier hör hemma på rika tillsammans. Vill minnas att för fyra år sedan så blev det helt plötsligt väldigt mycket trådar om det som var “hett” för de respektive partierna att driva inför valkampanjerna. Att sätta en hård linje är tydligt och bra att hålla fast vid också, så slipper det landa i någon moderators tolkning av vad som är “för mycket”.
Ett par funktioner jag skulle önska för övrigt:, om det finns plugin/inställningar för det:
Möjlighet att precisera i en flaggning vilken forumregel som bryts. Kanske sparar tid för moderatorerna?
Det enda som är bra med 4chan: tydlig röd text där det står User was banned for this post så man tydligt får budskapet att moderatorerna ser en och att regelöverterädelser inte tolereras.
Jag är lite kluven, å ena sidan vill jag ha högt i tak i forumet och vi ska kunna diskutera saker inte alla tycker exakt likadant om.
Å andra sidan förstår jag lite vilken administrativ börda det blir för Jan och moderatorer som måste hantera en massa “Maximus sa nåt dumt i forumet!” anmälningar så jag försöker hålla forumet hoppfullt och inte mata trollen så det blir en plats på internet rik på information och kloka råd från människor som hjälpt mig mycket.
Detta gäller från och med nu alltså.
Jag erkänner att jag kan ha skrivit saker som gjort folk upprörda i forumhistorien. Jag vill såklart forumet ska vara ett hoppfullt inspirerande ekonomiforum.
Ja, något sådant hade nog varit lämpligt. Det svåra är dock att göra det systemet helt opartiskt. Alla vi är partiska och accepterar vissa saker över andra och detta inkluderar såklart även moderatorer som ska göra besluten. Enkelt på pappret men svårt i praktiken.
Jag reflekterade för några dagar sedan kring forumets tillstånd och mitt resonemang gick ungefär så här;
Jan startade RT. Forumet växte med Jan (och Jan rörde sig in i nivå 4). På senare tid har Jan gett uttryck för skav och lite frustration över forumets reaktioner & förhållningssätt till det Jan gör i/med/för RT. Jan har skapat något (forumet) som delvis har växt bortom Jans power-of-influence.
RT är kvar utan forumet. Är forumet kvar utan RT?
Växtvärk. Jag tror det handlar mindre om forumet och mer om dig Jan. Jag tror att du vill ha kvar känslan från hur forumet var [förr] när det var lite mindre, fanns lite mer kärna i aktiva som skrev inlägg och att du upplevde att ni tillsammans i forumet hjälptes åt att klura på kluriga saker.
En liknelse här är ju start-ups. RT/Forumet har växt så att det inte längre är den lilla “vi mot världen” som en start-up är i uppstartsfasen… utan nu är RT/Forumet som en j**la tonåring som gör uppror mot RT/dig och du har samtidigt inte samma nytta/beroende av RT/Forumet. Samtidigt finns Patreon med en tröskel in i den gemenskapen och andra kretsar av umgänge.
Sedan ni läste om rikedomstrappan har jag vid flera tillfällen känt att utbudet du primärt vill fokusera på är/ska riktas till personer/hushåll på nivå 4 för där finns ett “mutual exchange” mellan dig, RT ROI och whats-in-it-for-me att fortsätta utveckla produkter/tjänster/sammanhang för RT framåt. Helt enkelt är min känsla att det är där du ser att det finns mest potential kvar att göra inom ramen för RT, som inte redan gjorts. Då blir nya webben en paketering av mycket som RT historiskt har lyckats bygga upp, förfina och paketera till informationsrikedomar för framtida nya besökare/konsumenter av RT. Men forumet är av sina grundläggande egenskaper svår att göra motsvarande med. BBS(onlineforum) är ju vetenskapligt beforskade därför att de är intressanta fenomen och dess framgång & fall verkar lika oförutsägbara som kosmos i stort, trots all vetenskap. Arbetet du nu gör med webben är också lite av en process där du återupplever många gamla RT-minnen.
Jag påstår inte att du blivit snobbig Jan och tycker att allt under nivå 4 är ointressant eller inte längre passar in i RT… men en spaning som kan vara helt felaktig, är att du har mindre ork och lust att trampa runt i det Entreleadership kallar “treadmill stage” och behöva hantera flaggningar på RT-forumet när du kunde ägnat tiden åt att utveckla andra segment inom RT. Fair if true
Jag har varit aktiv här för kort tid för att ha egna erfarenheter om forumets förändring (i stämning, kultur, togetherness) över tid, men en sak jag skulle önska är;
En del av forumet som bygger på samma logik som Microsoft Learn där mekanismen bygger på QnA och de olika svaren (inläggen) på frågorna kan få tumme upp eller tumme ner av andra som sökt svar på samma frågeställning. “Sortera svar på Most helpful” är default. Det skapar förhoppningsvis flera önskvärda outcomes:
Mer genomtänkta inlägg som svar på en frågeställning
Mindre brus för en besökare som vill få svar på en fråga utan allt brus som uppstår i diskussionstrådarna idag
Färre iterationer av att samma fråga ställs om och om igen (förutsatt att indexeringen blir bra gentemot sökmotorer och annat)
Det löser många av de frågeställningar som är återkommande och har egenskapen “det här var communityns bästa svar på den frågan”.
Personligen är jag här på forumet för att privatekonomi just nu är en hobby som jag förkovrar mig i. Jag har inte kännedom om något annat svenskt onlineforum som är lika träffande för det behov jag känner av att läsa, skriva och klura på i kategorin privatekonomiska spörsmål. Så för mig finns värdet av forumet och därför är jag här. Förmodligen kommer hobbyn gå över när jag uppnått en känsla av att jag har kontroll på det jag kan påverka och då kommer jag lämna forumet. Gissningsvis är min “livstid” som aktiv i forumet begränsad till 2-3år från första inlägg till sista.
Nu kommer lite av en sån där “dumdum-fråga”. Men jag vet helt enkelt inte: hur fungerar Patreon? Går det att ha ett forum därinne också? Liknande härinne? Då kanske de som är mer seriösa, men ännu inte är betalande (som mig tex, men jag ska bli- jag har bara gjort det till en “happening” som jag inte orkar förklara vidare här varför) väljer att bli betalande- för att slippa alla ev troll? Trollfabriker är inte intresserade av att betala för att få ut sina budskap. Och då går det att lägga mer energi- och blir också roligare att lägga energi- på en verksamhet som blir mer självmodererande? Vill jag tro iaf? Och då kanske detta forum i sin form får lov att fortsätta bli lite mer high chaparall så länge den inte bryter mot lagen om digital anslagstavla (eller vad det nu heter), och så länge det inte sprids en massa spam med syfte att begå bedrägerier, eller felaktigheter som kan skada i allmänhet (och det blir sånt som modereras bort)? Om man därefter stör sig på att trådar spinner iväg utanför ämnet och liknande, så kan man träda in i “betalar-värmen” istället, som kanske är mer modererad (om det behövs, dvs om den inte blir lite mer självmodererad eftersom de som betalar kanske är lite mer seriösa och rädda om sitt konto?)?
Edit: “rädda om sitt konto” skriver jag för att jag antar att man kan bli avstängd om man är helt sjövild härinne?
För att nyansera bilden lite så har rikatillsammans.se funnits på min radar i säkert 10 år. Det har hänt att jag varit inne och läst någon forumtråd då och då, men det har inte varit mitt goto-ställe. Det är först de senaste månaderna som diskussionerna här har lockat in mig till att skapa ett konto, skriva i trådar och spendera en del tid här. Exakt varför det är så vet jag inte, men jag tror att en viktig faktor är att det finns få andra ställen med en levande diskussion och utbyte mellan personer som är intresserade av privatekonomi och har lyckats samla ihop några miljoner utan att vara jätterika.
För egen del är jag inte heller så störd av lite dålig stämning i textform, hellre högt tak och med det lite tjafs än att det är högmodererad kumbaya-stämning där alla intressanta personer tröttnar och försvinner.
I synnerhet när “kriget” dessutom handlar om något som gränsar till off topic.
Rent allmänt har jag insett, och har den största respekt för, att moderering av foruminlägg måste vara oerhört knepigt.
Enligt min mening handlar det precis lika mycket om hur man uttrycker sig, som vad man skriver om.
Regeln om att försöka använda jag-budskap tycker jag personligen är viktig, och den förbises ganska ofta. En del uttrycker sig som om just deras tvärsäkra åsikt är en objektiv, vedertagen sanning.
Jag vet dock inte om det är möjligt att komma till rätta med sådant. Det handlar om såväl språkliga nyanser som självreflektion, och människor har olika fallenhet för sådant.
Ja, och det hänger i min mening ihop med att intressanta, duktiga personer resonerar såhär
@janbolmeson , jag tycker du ska be om lite mer specifik återkoppling för att kunna vidta rätt åtgärder. Vad menar man med tråkigare och hårdare, vem eller vilka uttrycker vad? Vad är det som gör att man inte längre är lika intresserad av att skriva och dela med sig?
Jag har inget problem med tokfransar, de kommer alltid att finnas och orsaka lite brus. Det som stör mig mer är när “experter” uttrycker sig respektlöst och ibland tvärsäkert (inom områden som inte är tvärsäkra) och utan egentligt intresse för att förstå eller hjälpa den andre utan mer utifrån utgångspunkten att man ska bevisa att hen har fel.
Efterlyser lite mer
“jag kan ha fel, men tänker såhär…”
istället för
“jag har rätt, du har fel och jag ska banne mig bevisa det”
Med lite ödmjukhet kommer man långt.
Edit: såg nu att @Anelia beskrev bättre vad jag försökte uttrycka
Helt rätt Jan! Forumet är lite på väg att spåra ur IMO
Det man inte ens kan drömma om skulle kunna politiseras, politiseras ändå med beskyllningar till höger och vänster.
Det känns som att det lite väl ofta bara blir att folk vill utrycka sin åsikt och sedan hamra den ad naseum. Det blir för ofta ingen diskussion där man tar till sig av varandras information.
Sen tycker jag ändå att nivån är högre på RT än på många andra ställen tack vara @moderatorer
För att lyfta nivån på diskussionen och underlätta att hålla den on topic så tror jag man, som du skriver, måste vara hårdare med forumreglerna och att vi alla försöker vara lite mer ödmjuka.
Det borde inte jag heller bli egentligen, men man är ju inte mer än människa och triggas ibland även fast man inte vill eller försöker undvika. Det har hänt att jag varit nära på att lämna forumet, eftersom jag tröttnade på mig själv och hur jag inte kunde undvika att triggas av vissa (i mitt tycke) rötiga kommentarer. Det gick så långt att jag bad Jan ta bort mitt konto. Men han fick mig på andra tankar.
Jag fortsätter att hänga här, för jag lär mig så otroligt mycket nytt hela tiden. Gemenskapen är “bara” en bonus, och jag hoppas jag en dag kommer kunna göra eller säga något som hjälper en annan människa framåt på något sätt. Men jag ska också vara ärlig med att säga att jag är inte främmande för att omvärdera om den negativa energin rötiga kommentarer (som jag tycker) tar från mig mer än vad nya lärdomar ger mig- då är jag inte främmande för att be om att ta bort mitt konto igen för att inte frestas svara att lägga mer energi än jag behöver på det som egentligen inte ger något. Det kanske är lätt att tänka “men låt bara bli att svara då”- men jag är inte mer än människa.
Jag hade gladeligen blivit prenumerant tom tidigare än “mitt mål”, om det innebar att jag var med i ett forum med (ibland kan jag tycka det är lite tvärtom) lite sansad och förnuftig och vänlig ton. Det betyder inte att jag är en “kumbayah-person”. Det betyder bara att jag är här av ett annat syfte (lära mig) och gärna skulle betala för att slippa det jag inte är lika förtjust i, och som för mig blir negativ energi.
Har själv märkt av att hårdheten ökat och lite parallellt att vissa flaggade inlägg lämnas utan åtgärd eller åtgärd dröjer, trots att de tydligt bryter mot forumets regler.
Trodde först det var ett semestertider problem, men fenomenet har dröjt kvar.
Sen är det tråkigt att en del trådar kidnappas och gärna slirar över i politisk sörja och ren pajkastning.
På ett forum är själva kärnan att kunna diskutera och lyfta fram olika synvinklar. Så det är trist när nivån dalar rejält i vissa trådar. Det resulterar i att bara ett fåtal skribenter finns kvar. Resten lämnar tråden.
Det är inte på 2022 års nivå, men det är trist att det blivit lite sämre igen.