Vad tycker du att forumet och RikaTillsammans är värt? | Provprat om community-hjältar, reklam och Patreon

Efter en del kritik om reklam i forumet och sponsrade avsnitt (här, här och här) så tänker jag att det är feedback. Feedback i form av omtanke om communityn från dig. Men även feedback på att jag borde kunna göra något annorlunda. Därför detta provprat. Tack på förhand. :heart:

För mig är RikaTillsammans-forumet och communityn som en trädgård. Tanken är att man ska kunna vara en humla som flyger in, pollinerar sig och sedan flyger iväg. Förhoppningsvis är man rikare eller kommer att bli rikare på sikt än man var när man kom. :honeybee:

Jag upplever, kanske felaktigt, att många underskattar jobbet med att hålla trädgården i ett fint skick. Att hålla ogräs borta. Att plantera nya blommor etc.

Det är mycket trädgårdsunderhåll som inte syns. Moderatorernas jobbs syns inte. Trådarna som stängs syns inte. Kommentarerna vi flyttar syns inte. Ja, du fattar poängen. Trädgården kräver underhåll varje dag.

Dessutom upplever jag att många missar - kanske också felaktigt - att det är en av få trädgårdar där incitamenten är samma för oss alla. Vi backas inte av en storbank. Vi har ingen egen förvaltning. Vi säljer ingen finansiell rådgivning. Helst hade jag också skippat all reklam och spons osv.

Min bästa idé just nu är att - på prov - lägga till en ny nivå på Patreon på 49 kr per månad. Det är en nivå som alla i forumet har råd med i sin ekonomi. Det är billigare än en kaffe på stan och många av er har redan i “Vad tjänar du?”-tråden berättat om era löner. :rofl:

Via Patreon får du forumet, podden och video-klippen utan reklam. Men framförallt; du bidrar till att hålla trädgården fin även i fortsättningen genom att dra ditt strå till stacken. Då kommer både du och fler humlor fortsätta kunna få hjälp att göra era privatekonomier och ert liv rikare.

Det är även ett första steg på resan för communityn att stå på egna ben. Även dagen då jag inte längre är huvudträdgådsmästare. För den börjar närma sig. Jag vill ge tillbaka till communityn i allmänhet och till moderatorerna i synnerhet.

Om du inte har råd med 49 kr eller tycker att det är för mycket; rösta med fötterna och välj ditt eget belopp. Om du inte vill sponsra, snälla, lämna en kommentar så att jag förstår varför.

Se bild nedan för eget belopp. Patreon visar tyvärr priserna exkl. moms därav att beloppen inte matchar.

• Så tänker jag, vad tänker du?

Avslutningsvis, tack till dig som sponsrar!

Till dig som läser men inte sponsrar: kan jag be dig om feedback? Vad behövs för att du skulle tacka ja? Det vore värdefullt för mig att förstå det jag missar. :heart:

13 gillningar

Värt det alla dagar i veckan!!

6 gillningar

Jag kör gärna reklam det funkar på alla mina andra forum, twitter, Facebook, youtube. Gratis är godast

9 gillningar

Jag skulle kanske vända på tankegången.
Vad gör RT annorlunda än andra poddar/bloggar om ekonomi ?
Vad är RT värt utan forumet ?
Är kunskapsmassan på forumet det som i realiteten utgör RT’s spetsegenskap ?

Så länge sponsrade avsnitt och reklamavsnitt är så tydligt uppmärkta som de är idag borde de inte utgöra ett problem för någon.

Från startsidan:
"
RikaTillsammans är idag Sveriges största community om privatekonomi och ett rikare liv med tiotusentals medlemmar och besökare, mer än 25.000 besvarade frågor, en halv miljon kommentarer och hundratals podd- och videoavsnitt.
"

5 gillningar

Håller med. Det är massor av skribenter här som levererar värde långt över 50kr/mån och spenderar massor av tid på att bidra bara för att det är kul eller för att hjälpa någon annan med någon fråga.

Jag skulle inte vara här om det bara fanns podden och det egen-genererade innehållet.

Mest ville jag ha svar på specifika frågor kring svenska förhållanden då jag innan mest använt amerikanska forum eller subreddits och lärt mig principerna där.

Forumet är en fantastisk och unik resurs, i vart fall om man vill slippa läsa om 401k, backdoor roths och istället titta på svenska förhållanden.

Med det sagt fattar jag att Jan & Co också lägger enormt mycket tid på det här så självklart ska de få tjäna pengar och trycka ut reklam om det behövs.

7 gillningar

Ja, så är det naturligtvis.
En annan tanke är att intäktsströmmar kan komma från andra sekundärkällor såsom youtube/instagram/…

1 gillning

Jag har börjat få upp reklam trots att jag är Patreon-kund. :thinking: @Thompa.th upptäckte att jag inte har kvar Patreon-utmärkelsen så det kanske är relaterat?

1 gillning

Fråga till @janbolmeson , har du koll på om dina patreons förväntar sig så mycket unikt content eller mervärde, eller om dom bara stödjer er för att det ni gör är bra?
Det kryllar ju av poddar som ber sina lyssnare om bidrag utan att det innebär nåt “extra”
Jag är mest sponsor för att jag vill stötta och ge tillbaks lite.

6 gillningar

Förmodligen på grund av custom pledge på annan nivå än de tre standard. Patreon plugin strular lite. Men håller på att försöka reda ut det. :saluting_face:

Ja, man kan ju tycka det… ändå kommer det upp varje vecka. :see_no_evil:

Tack för att du inte använder AdBlocker.

Tack! Det var en insikt. Därav nivån nu på 49 kr som är det. Vi får se om de andra nivåerna lockar. Nu är de ju distinkt olika.

1 gillning

Jag tycker gott att du kan bortse från det och välja att göra reklamavsnitt som är mer lukrativa för dig.

Du har ingen skyldighet att försvara dina beslut för forumet heller även om jag förstår varför du gör det. Men jag kan tycka att det är okej om du tänker mer egoistiskt i valet av reklamsamarbeten. Det går att bjuda in aktiva fondförvaltare och nyemissions-nissar utan att tappa RTs röda tråd.

12 gillningar

Jag har heller inget emot sponsrade avsnitt , med gäster som Eric Strand, Andreas och Henrik med flera.
Även om jag inte investerar som dom så har de mycket tänkvärda åsikter eller fakta inte minst Eric strand som inspirerar på flera plan.

Reklam i avsnitt på youtube är inte heller fel, nästan (?) alla har väl det. Den som vill slippa kan köpa youtube premium (?)

5 gillningar

Svår fråga.

Jag är med i många olika forum på nätet, allt från hur man installerar solceller i husbilar, bygger hus, löptränar och investerar. Alla har stort värde på sitt vis. Alla gratis men med reklam.

För mig handlar det nog egentligen mer om principer än om pengar, ett internet forum ska vara gratis eftersom det i mångt och mycket är communityn som skapar och bidrar till innehållet.

Jag är rädd för att en avgift sakta men säker kommer bidra till att forumet dör ut då jag tror antalet medlemmar kommer sjunka år efter år med försämrat innehåll som följd.

Personligen tycker jag reklam och/eller tilläggstjänster är ett bättre alternativ. Speciellt reklam kopplat till avsnitten ni gör som jag också tror står för lejonparten av kostnaderna.

10 gillningar

Jag blev medlem på standardnivån i vintras. Ej custom. Men kanske för att jag betalade hela året på en gång?

1 gillning

Kollar upp det i helgen @emilv. :+1:

Tack. Det är ju EXAKT så här jag tänker också. Det är därför jag blir så osäker när jag läser t.ex:

Liksom för att man under 60 sekunder säger reklam och därefter har 30 gånger längre innehåll - på ett helt annat ämne. Då ska det diskvalificeras. :thinking:

3 gillningar

Produkten är densamma som från början, en illikvid skuld / obligation som skulle generera hög ränta till hög risk.
Ingenting är gratis om nånting lovar 6-8% avkastning när bankkonto gav 0 då vet man att det finns risk.
Alla får göra sin analys det står i risktexten eller läses upp i avsnitten.

Jag vill definitivt att alla produkter eller lite från alla tillgångsslag ska utforskas i forumet / podden och ser inte problemet med saveland.
Det är upp till var och en att investera i det man känner sig bekväm med.

Sen vet jag inte vad ni rekommenderat kring saveland genom åren.

Men sen jag tror att ett fåtal är negativa och emot i dessa frågor men det är dom som får fokus.

En negativ sticker lätt ut när 10 eller t om 100-1000 är nöjda och passiva kanske inte ens skriver saker som ”oj vad bra att ni rekommenderar den eller de”.

Lätt att fastna kring det negativa och absolut svårt att möta sådan kritik. Men jag tror vi är väldigt många som uppskattar hela RT-communityn. Och inte bryr sig alls om vilka ni gör avsnitt med eller vilka ni pratar om i era avsnitt. Man måste inte se alla avsnitt och ingen människa gillar allt.

1 gillning

+1 på den här. Det kommer alltid finnas folk som tycker att det inte passar in. Jag tycker du kan skriva en sida om detta som du hela tiden hänvisar till där du skriver typ:

1. RT behöver finansieras
  2. En del av finansieringen är reklam
  3. RT accepterar inte sponsring av någon part vi tycker är etiskt åt skogen.
  4. Vi kommer däremot acceptera sponsrade avsnitt från seriösa akörer även om vi inte delar deras åsikter eller strategier, t.ex. aktiva förvaltare, olika banker och fintech-sajter osv, för vi tror att de kan bidra med insikter och vi anser inte att vi själva sitter på hela sanningen.

Så kan du hänvisa till den sidan när folk klagar. Lite som en “code of conduct” så ni är tydliga med var ni står.

19 gillningar

Jag drev ett forum med över 160k medlemmar för längesen.
Jag hade ingen reklam, inga betalda samarbeten och jag tillät inte dold reklam i inläggen.
Jag la ett par timmar om dagen på detta. Skrev content, modererade hårt (bannade 10-20 personer om dagen) etc.
Under de åren jag drev forumet var det NOLL personer som tackade mig för att det var reklamfritt.
Dvs de som uppskattar läget kanske inte säger något. Att någon eller några klagar på reklam speglar inte alla användare.

Jag ångrar idag att jag inte hade vissa samarbeten som hade dragit in lite pengar, men samtidigt så var jag inte i behov av pengarna.
Jag tackade även nej till en websajt som vile köpa loss forumet då de inte hade ett eget forum och de kände att de skulle få en enorm boost om de tog över forumet.

Att jag inte sålde är det jag ångrar mest då jag något år senare la ner hela forumet när plattformen byttes ut och jag skulle behöva migrera till en annan plattform. Jag hade inte tid eller energi att lägga på det och det bara dog ut :frowning:

14 gillningar

Intressant frågeställning. Jag rekommenderar att du kör vidare med reklam och sponsrade avsnitt, samt andra typer av samarbeten. Så länge det är tydligt vad det är ser jag inga problem med detta. Du får ignorera och inte ta åt dig från gnällgänget!

Som jag ser det så skapas värdet i forumet genom en kombination av “trädgårdsmästarna” (dvs Jan, moderatorerna), teknikplattformen, och de som faktiskt har kunskap att bidra med, dvs “experterna”.

Det är för att få tillgång till expertis som den stora massan kommer hit gissar jag. Personligen skulle jag ha lite svårt att se logiken i att experterna skulle betala för detta då mycket av värdet skapas av oss.

Ett annat sätt att se det på är att forumet är en förutsättning för produkter och tjänster som ger intäkter, t ex samarbeten, och andra aktiviteter (Jan kanske blir inbjuden till andra saker pga sin influenserstatus som forumet har skapat). Dvs forumägarna kan ta betalt för detta just tack vare att det finns ett stort, aktivt forum som är baserat på de kunskaper som medskapas av experterna och andra forummedlemmar.

Mitt företag, som är ett plattformsföretag (!), har bl a ett Community där vi nu har 4000 medlemmar. Vi tar inget betalt för själva Communityt även om vi ger mycket värde där via digitala events, meetups etc, utan har andra intäktsströmmar som bygger just på att vi har medlemmar. Med andra ord, medlemmarna skapar värde just genom att vara medlemmar, och vi kan därför ta betalt från andra. Man behöver inte “monitize” alla delar av affären, i alla fall så ser vi det.

Men om ni känner att det inte riktigt stämmer in på hur ni känner eller vill ha det så kan ni ju övergå till en modell där alla måste betala; personligen så vet jag inte var ni skulle landa nettomässigt. Risken är att forumet skulle tappa 95% av medlemmarna och därmed inte vara så intressant för sponsorer, eller vad Ads skulle ge då sidvisningarna skulle kollapsa. Du får väl räkna lite på det och jämföra. Benchmarks jag har sett ligger på ca 3% konvertering från gratis till betalt medlemsskap.

Som sagt, i din situation skulle jag köra på med sponsorer och reklam, och strunta i eventuellt gnäll - det är ju frivilligt för medlemmar att hänga här. :wink:

5 gillningar

Håller med ovanstående, har inga problem med reklam eller sponsrade avsnitt. Pengarna ska ju in på nåt sätt och jag väljer hellre reklam än att betala en avgift.

2 gillningar