Efter en del kritik om reklam i forumet och sponsrade avsnitt (här, här och här) så tänker jag att det är feedback. Feedback i form av omtanke om communityn från dig. Men även feedback på att jag borde kunna göra något annorlunda. Därför detta provprat. Tack på förhand.
För mig är RikaTillsammans-forumet och communityn som en trädgård. Tanken är att man ska kunna vara en humla som flyger in, pollinerar sig och sedan flyger iväg. Förhoppningsvis är man rikare eller kommer att bli rikare på sikt än man var när man kom.
Jag upplever, kanske felaktigt, att många underskattar jobbet med att hålla trädgården i ett fint skick. Att hålla ogräs borta. Att plantera nya blommor etc.
Det är mycket trädgårdsunderhåll som inte syns. Moderatorernas jobbs syns inte. Trådarna som stängs syns inte. Kommentarerna vi flyttar syns inte. Ja, du fattar poängen. Trädgården kräver underhåll varje dag.
Dessutom upplever jag att många missar - kanske också felaktigt - att det är en av få trädgårdar där incitamenten är samma för oss alla. Vi backas inte av en storbank. Vi har ingen egen förvaltning. Vi säljer ingen finansiell rådgivning. Helst hade jag också skippat all reklam och spons osv.
Min bästa idé just nu är att - på prov - lägga till en ny nivå på Patreon på 49 kr per månad. Det är en nivå som alla i forumet har råd med i sin ekonomi. Det är billigare än en kaffe på stan och många av er har redan i “Vad tjänar du?”-tråden berättat om era löner.
Via Patreon får du forumet, podden och video-klippen utan reklam. Men framförallt; du bidrar till att hålla trädgården fin även i fortsättningen genom att dra ditt strå till stacken. Då kommer både du och fler humlor fortsätta kunna få hjälp att göra era privatekonomier och ert liv rikare.
Det är även ett första steg på resan för communityn att stå på egna ben. Även dagen då jag inte längre är huvudträdgådsmästare. För den börjar närma sig. Jag vill ge tillbaka till communityn i allmänhet och till moderatorerna i synnerhet.
Om du inte har råd med 49 kr eller tycker att det är för mycket; rösta med fötterna och välj ditt eget belopp. Om du inte vill sponsra, snälla, lämna en kommentar så att jag förstår varför.
Se bild nedan för eget belopp. Patreon visar tyvärr priserna exkl. moms därav att beloppen inte matchar.
- Så tänker jag, vad tänker du?
Avslutningsvis, tack till dig som sponsrar!
Till dig som läser men inte sponsrar: kan jag be dig om feedback? Vad behövs för att du skulle tacka ja? Det vore värdefullt för mig att förstå det jag missar.