Meddelande från Jan: 11 oktober 2024:
Jag håller på och experimenterar för att hitta rätt nivå på annonserna. Om du ser något konstigt, hjälp mig gärna med feedback och skärmklipp. Tricket är naturligtvis att hitta en balans som fungerar för dig, er och oss. Det ligger ju i vårt gemensamma intresse att RT ska fungera.
Är det rimligt att forumet ska fyllas till brädden av annonser? Jag får anta att pengarna som annonserna drar in går till RikaTillsammans AB, och inte kommer delas med alla de medlemmar som bidrar med diskussioner och kunskap – alla de som bidrar med och upprätthåller forumets värde.
Just idag är det lite hola-balo över annonserna eftersom jag håller på att testa ut det (och har aktiverat Googles experiment-funktion).
Om man är med på Patreon så får man både forumet, podden och allt annat helt annonsfritt.
Sedan är det ju en större diskussion som pågår bland annat här:
Där problemen i korthet är utrymmet för annonsörer i podden har blivit mindre - bara t.ex. titta på hur det gick när Savelend sponsrade två avsnitt som inte ens hanldade om dem eller Lunartogs emot i forumet eller hur det argumenteras mot LYSA som fick RT att gå runt förra året. Länsförsäkringar vill inte annonsera eftersom “globalfonden går ju så bra ändå” etc.
Det som då återstår för mig är Patreon och annonser i forumet. Så ja, det kommer högst sannolikt bli mer annonser i forumet än det varit tidigare.
Jag har hittat lösningen! Jag klickade för att ta bort annonser (behövde bara uppge mina förstföddas namn, blodgrupp och identifera mig med bankid). Se bild:
Jag tycker dom som kommer mitt i en tråd är bäst, för dom har man kontroll på. Där uppe och nere är såna hustlers som man råkar klicka på… att gå in på en annons bör vara frivilligt inte utformat för ett folk ska klicka fel
För min del handlar det också om innehållet i annonserna. Kommer man in som ny utan att veta vad man letar efter eller hur forumet är upplagt kan det vara svårt att se innehållet för all reklam. Annonser mellan inläggen funkar bäst.
Sen har jag försökt länka mitt patreon-konto men får bara felmeddelande. Ska försöka imorgon igen när tant är mindre trött och orkar krångla med IT-system.
Här kommer bild på annons som innehållsmässigt känns tveksam, och ett exempel på hur den nedre annonsen lägger sig över svarsrutan:
Alltså jag är för annonser i forumet såklart, man måste tjäna pengar på något sätt. Men kan man välja vilka typer av annonser som visas?
Just nu är det mycket skräp tycker jag, inget av intresse alls, men finns ju mycket jag är intresserad av, men det visas inte.
Det är mycket reklam för att man ska göra olika enkäter och få några kronor per svarad enkät och bygga upp och investera i Ukraina. Det tar upp ungefär 50% av skärmen på telefon.
Ja, jag har bara precis slagit på det. Jag tror det behöver gå en dag eller två till Google lär sig det. Om det fortsätter om några dagar får jag se över det.
Automatiskt omladdning av sidan så att det blir fler ad views
Lägg in svar från andra trådar mitt i tråden för att få folk att klicka sig vidare och få fler ad views
Lägg in rekommenderade trådar mitt i tråden för att få folk att klicka sig vidare och få fler ad views
Minimera antalet faktiska trådsvar då det riskerar att folk läser tråden istället för att klicka på annonser.
Lägg in mus spårare som glider in en ad under musen just då det verkar som om läsaren ska klicka i förhoppning att du får ett ad click
Det blinkar för lite. Och det behövs videos som spelar på max volym när man råkar föra musen över den. Och glöm inte att minimera videon när den väl spelas så att man inte kan stänga av ljudet.