Hej @janbolmeson!
Jag upplever att du genuint frågar efter vår feedback för att hela tiden optimera din produkt. Älskar att du gör det! Därför tar jag mig lite tid att beskriva en försämring av produkten som jag upplevt den senaste tiden. Som med all feedback så kan ju mottagaren välja att använda den eller inte
Jag skulle kunna lista hundratals positiva saker med RT men dessa tror jag du redan har koll på så du får tyvärr bara en negativ här:
Jag lyssnar på RT poddarna med Spotify Premium och betalar alltså för att slippa reklam. Trots det är det reklam före, under och efter i just RTs poddar. Jag är införstådd med att det inte är Spotify som förser poddarna med reklam utan att det är upphovsmakarna som smyger in den på olika sätt.
Jag förstår också att RT behöver finansiering för att kunna verka och jag förstår att du provar dig fram för att hitta det gyllene snittet mellan rik lyssningsupplevelse och rik upphovsmakare. Inget fel i det!
Det jag vill säga är att jag upplever att ni drar på alldeles för mycket reklam när det gäller kortpoddarna på Spotify Premium.
En sju minuters kortpodd (tex #13) har hela 5 reklaminslag fördelade på 2 slots:
2 x 20 sekunder IKEA
2 x 30 sekunder Linköpings universitet
55 sekunder AJ produkter
I förhållande till mängden innehåll blir reklamdelen alltför stor. Dessutom är ljudnivån på reklamen direkt störande och man måste sänka volymen.
Tyvärr blir den totala lyssningsupplevelsen av RT ännu sämre eftersom den automatiskt efterföljande RT podden såklart startar med ytterligare 3 nya reklaminslag. Upplevelsen är alltså att kortpodden har 8 reklaminslag…
För mig går därför hela konceptet Kortpodd tyvärr bort - jag känner mig utnyttjad av RT och lurad av Spotify.
Jag tycker att den “personliga reklamen” är bra. Jag är generellt allergisk mot reklam men just den här känns sympatisk. Andra reklammeddelanden är bara jobbiga.
Nej, man får köra det via FikaTillsammans-podden (en helt annan privat podd) där jag lägger upp alla avsnitt, men stängt av reklamen. Mer info här:
Kan dock hända att den inte fungerar om man kör custom pledge på grund av en begränsning hos Acast. Men jag försöker lägga ut mp3:orna efterhand också.
Hej! Jag jobbar med Jan och Caroline på RT Tack för feedbacken!
Som du är inne på experimenterar vi med kortpoddar och vill säkerställa att lyssnareupplevelsen blir bra så stort tack för att du tar tiden att ge feedback.
I nuläget har vi två reklamspottar för kortpoddar varav en i början och en i slutet. Jag såg att den andra reklamspoten hamnat mot mitten av avsnittet när den egentligen ska vara i slutet vilket jag nu åtgärdat.
I varje reklamspot har vi utrymme för två stycken reklamer.
AJ produkter är en egen reklamspot som Jan och Caroline spelat in. Vi ska kontakta Acast som hostar podcasten för att se varför det blivit två reklamsnuttar + AJ produkter i en reklamspot.
Kan du berätta något mer? Upplever du att ljudnivån på reklamen inte matchar “samtalets” ljudnivå?
Rikatillsammans podcast och reklam förmedlas via Acast och Spotify Premium gäller endast reklamfritt för musik + Spotifys egna poddar. Info från Spotifys hemsida:
Spotify spelar inte upp annonser som avbryter musiken för Premium‑användare, men en del poddar kan innehålla reklam, rekommendationer som läses upp av värden eller sponsrade meddelanden.
Jag förstår att du vill ha allt reklamfritt via Spotify fast det gäller endast material som hostas på Spotify. Om du endast lyssnar på Spotify för poddar kan du göra det kostnadsfritt med samma upplevelse som i nuläget.
Reklamspottar är alltid komprimerade (frekvensmässigt, inte bitratemässigt, era kodapor!) till helvetet och tillbaka tyvärr, därför får man ofta hjärtsnörp i diverse poddar när reklamen dundrar in.
Ingen uppfattning hur mycket reklamen inbringar, men jag tycker det är bättre att köra med en integrerad sponsor.
Alltså något som dels är seriöst relaterat och iaf teoretiskt kan vara intressant för den genomsnittliga lyssnaren och dels är nämns naturligt i någon diskussion under podden.
Ni gör ett otroligt bra jobb för väldigt många människor. Dom kronor och ören som ni tillbringar oss som följer er med goda råd om investeringar är alla dagar i veckan värt lite reklam.
Att ni ska tjäna pengar på det ni gör är en självklarhet.
Att driva bolag och vara ett lönsamt företag gör att ni anstränger er mer och skapar då en bättre produkt för oss lyssnare.
Så den reklam ni spelar som även tillbringar pengar till ert företag är helt rätt.
Jag vill påpeka att nästan alla poddar på Spotify har reklam. Många har dessutom helt egen reklam. Att ha reklam är standard.
Jag har sett en podd där man man betala i Spotify för att slippa reklam på just den podden. Så funktionen finns tydligen hos Spotify, även om det är märkligt ovanligt.
Det här med att betala för att lyssna utan reklam på ett annat ställe är åtminstone för mig orealistiskt. Det är väldigt krångligt att lyssna på podd på andra ställen än i Spotify.