Hej. Jag har varit hyfsat aktiv på forumet i några år, och eftersom jag har skrivit en bok så tänkte jag fråga här på forumet om någon är intresserad av att köpa den. Sagt och gjort, jag lade upp en tråd om min bok, med en länk till mitt förlag där man kan förbeställa den.
Det tog inte lång tid innan tråden blev nedplockad. Jag får inget svar på varför då jag ställer frågan, men jag kan bara utgå från att det är bokens titel som någon har reagerat på. Min bok har namngetts efter ett mytologiskt väsen som inspirerats av Babylonska skökan (Uppenbarelseboken, Whore of Babylon på engelska), fast i arktisk miljö. Istället för att binda kungar till sig har hon bundit isbjörnsstammen till sin vilja. Hon har många namn och kallas också för Kölddräparen och Liemannens dotter. Den som vill veta vad boken heter på svenska får Googla på Arvid Zheng Norin och Visto förlag.
Jag förstår att hennes namn kan upplevas som kränkande av vissa (som kanske inte förstår den litterära kontexten?). Men det är en boktitel! Det är inte så att jag använt mig av det här ordet om någon annan här på forumet. Jag vill inte dra några historiska paralleller, men någonstans måste man väl ändå förstå att det är skillnad på att censurera ett kränkande omdöme och att censurera en boktitel? I min värld har man gått vilse fullständigt om man inte ser den skillnaden.
Vill gärna höra er andras tankar kring det här. Var det rätt att ta bort tråden? Eller har jag rätt i att vara upprörd?
Vore också trevligt att få någon slags förklaring till varför det här har hänt från den moderator som tog bort tråden. Kan inte förstå vilken regel jag brutit mot annars…
Personligen tycker jag det är olämpligt att skapa en reklamtråd utan att kolla med forumägaren först. Betald reklam är ju ändå en intäktskälla här på forumet.
Jo… men är det verkligen rätt metod att ta ner tråden i så fall? Är det inte bättre/tydligare att en moderator skriver en kommentar och låser tråden från ytterligare kommentarer (om det är tekniskt möjligt).
Tjena. Det var jag som raderade ditt inlägg då det inte är tillåtet med reklam eller länkar utan RikaTillsammans tillstånd. Detta framgår i det regelverk vi alla gått med på att följa när vi registrerade våra användare på forumet.
Vill du ha ut en sådan länk och reklam är det bara att höra av sig till Jan och fråga om det är OK, innan du lägger ut det.
Du går återigen i fällan att det är en specifik moderator som raderar inlägg. Det är något vi gör gemensamt och vi raderar bara det som skall raderas pga regelöverträdelser.
Nej. En moderator skall se till att reglerna efterlevs och arbeta med att försöka förbättra samtalsklimatet, och i övrigt delta i diskussionerna på samma villkor som alla andra. Raderas något är det för att det bryter mot reglerna. Punkt.
Tillägg. Flagga allt ni ser som inte hör hemma här. Vi moderatorer kan inte läsa allt som skrivs och behöver er hjälp. Tycker du att vissa inlägg raderas men andra behålls som borde raderats? Det är för att vi inte sett dem, så flagga på.
Det hade väl varit ännu värre om boken hade handlat om ekonomi. Att göra reklam på ett forum för sin egen bok utan tillstånd, finner jag minst sagt olämpligt.
Tänk dig själv om du drev en ekonomblogg på nätet som finansierades av reklam.
Hux flux kommer ett reklaminlägg från någon annan! Detta utan någon kontakt om prislsppen. Själv hade jag lyft ut inlägget direkt med en skarp varning. Om det upprepades blev resultatet block för all framtid.
Självklart kan man inte upplåta reklam i detta forum utan ersättning.