Jag har fått frågor kring Storskogen-tråden. Jag ha valt att ta bort den av följande anledningar:
Flera hundra av de senaste kommentarerna var inte särskilt kvalitativa eller värdeskapande.
Rätt frekvent upplevde jag att jag själv eller andra blev påhoppade i den, trots att jag upplever att jag varit tydlig med att det var är ett undantag från min index-strategi, min egen Lekhinksspekulation etc. Det nästan roligaste / bästa påhoppet blev när jag blev kallad Jan “Storkuken” Bolmeson i den. Kände nästan att det var en komplimang.
Den går egentligen inte i linje med RT-filosofin och jag upplever att den tog uppmärksamhet från annat som var viktigare.
Det finns bättre forum än RT för att diskutera enskilda aktier.
Den var inget roligt att moderera. (Och ja, även om kommentarer kan döljas eller flaggas så behöver jag eller andra moderatorer läsa och bedöma dem. Alla flaggorna kommer ju till oss).
Jag kan tycka att det vore lämpligt med ”tydligare regler” i generell mening. Det exempel som tas upp här är relevant. Trådar tas bort om de matchar vissa kriterier, oberoende av ämne. Jag kan tycka att den här tråden borde ha tagits bort mycket tidigare. Tydligare regler (och mindre av subjektivt tyckande ad-hoc) skulle ha gjort det lättare.
Ett helt annat exempel var det tråd jag lade upp nyligen om klimatprotester. Tråden var i grunden seriös. Det var en riktig fråga jag funderat på. Däremot formulerade jag tråden på ett udda sätt. Det hade gått att göra annorlunda. Jag är bekant med en ”extremist” på riktigt, även om det inte är någon ”kompis” direkt. Jag lade in text i tråden med kuriösa utsvävningar på temat våld. Det jag egentligen ville ha sagt var att jag inte riktigt tror på den här personens idéer eller metoder. Det hade gått att göra på ett mer neutralt sätt.
Jag skulle utifrån ovanstående föreslå ett totalförbud mot alla anspelningar på våld, oavsett om det är i bildlig, ironisk eller annan ”indirekt” form. Då skulle det vara tydligt vilka ramar man har att hålla sig inom.
Att förbjuda ämnen för att ”den och den tycker att de är olämpliga” uppfattar jag som censur och det känns inte som någon bra riktning. Att däremot sätta tydliga regler för HUR olika ämnen får diskuteras är mer rimligt.
Jag ser en tydlig vinst med att kunna diskutera udda, konstiga och kontroversiella ämnen på RT. Inte så att jag sitter med något stort lager av sådana men det går faktiskt att få till en sansad diskussion om dessa ämnen. Gällande tråden om klimatprotester var texten om våld ett försök till ”hängslen och livrem” för att slippa bli lynchad för att jag ”umgås med sånt där j-la slödder” eller liknande. På den punkten hade jag fel och jag såg inga uppenbara problem med de inlägg som kom in. Det är ok att tycka olika.
Min poäng är inte att jag specifikt vill öppna upp tråden om klimatprotester. Det är inte något viktigt. De flesta viktiga poänger kom fram där. Däremot vill jag kunna lägga upp någon enstaka ny tråd om något motsvarande kontroversiellt utan att behöva drabbas av ”subjektiva påhopp” om att tråden ska läggas ner för någon tycker att den är ”olämplig”.
Var får du inspiration i från när du skriver sådana långa uppsatser ? Du slår även @JFB då han skriver bara böcker men du är på roman nivå . Jag blir imponerad . Själv klarar jag 2 meningar som följer med minst 10 st emojis för att folk ska fatta vad jag vill säga . @JesseX
Jag hade gärna sett att tråden funnits kvar, det hade varit intressant att följa resan vidare och speciellt när det vänder, nu när man följt en tråd i två år.
Skulle säga att jag upplever trådarna om skjutvåld och ”massinvandring” som betydligt mer problematiska än att en person kallade dig för Storkuken i denna tråd. Men det är väl bara jag…
Måste nog säga att det var tråkigt att den stängdes trots att bara 1/10 inlägg var intressant. Men hade gärna tagit del av andras tankar kring denna även i framtiden och hoppas att du kanske tänker om ngn gång.
Blev faktiskt ledsen att den helt försvann. Ja, många skrev i den, och idioter, upprepade gånger, men även jag skrev i den. Och även andra med vettiga frågeställningar, fakta och tankar.
Hade känts mer ok att låsa tråden. Nu känns det lite som att allt jag skriver eller har skrivit i trådar kan försvinna, bara tillräckligt många kommenterar.
Nu kommer flera säkert säga att jag försvarar de som gör att forumet får kämpa med flaggade inlägg osv. Men dessa inlägg finns i nästan alla trådar på forumet, men de modereras. Moderering behövs, men att helt radera trådar?
Så jag är lite rädd att helt plötsligt halva forumet raderas och vi samtidigt förlorar mycket som är bra.
Håller med om att det var synd att den försvann, det var intressant att läsa där ibland, samtidigt förstår jag att det var en tung tråd att moderera. Men som någon annan skrev så kanske det ändå finns andra trådar i forumet (sådana som blir politiska främst?) som spårar ut mer och som ger mindre värde ur ekonomisk synpunkt? Särskilt intressant var ju att läsa hur folk tänkte för något år sedan och nu ha facit i hand. Storskogen har hjälpt mig att inse att individuella aktier inte är min grej.
Nä. Det kändes inte som rätt beslut. Var det dessutom inte så att tråden blev mer sansad i framåt slutet.?
Håller med om att tråden innehöll mycket skit, men också en hel del guldkorn och storyn i sig är sedelärande - om det nu är den typen av kvalitetsaspekter som ska avgöra om trådar ska finnas eller ej.
Väldigt tråkigt Tycker ärligt att det inte finns så många högkvalitativa forum där det går att diskutera aktier och bolag på lite bra nivå. Kommer någon tråd ibland på Börssnack (utmaningen och de flesta trådar från dess deltagare) men annars är det lite tomt. Sen kan jag hålla med om att det följt med en del skit in i tråden, vilket även det är olyckligt.