Censur är dåligt. Regler är bra. Godtyckliga påhitt är dåliga.
Hej @janbolmeson
Fair enough, du fick en hel del obefogad skit i tråden dessutom.
Får jag föreslå att dessa två trådar raderas också. De har ingenting med RT att göra och används mer och mer ju tiden går till att sprida dravel.
Jag ser inte att RT riskerar att tappa användare som bidrar till forumets privatekonomiska inriktning genom att stänga trådarna. För i skivande stund så gör de sig bättre på Flashback och X.
https://rikatillsammans.se/forum/t/det-dodliga-skjutvaldet-okar-bara-i-sverige/64328
https://rikatillsammans.se/forum/t/utvandra-fran-sverige/64401
Jag är principiellt emot censur och ser en stor poäng i att använda RT för aparta, kuriösa och eventuellt kontroversiella ämnen. Jag sitter inte själv med något stort lager av sådana ämnen och menar att det ska ses som ett komplement till det normala fokuset på privatekonomi och livsstilsfrågor.
Att trådar som på olika sätt spårar ur dvs. börjar innehålla inslag av personpåhopp, rasism eller liknande ageras mot har jag egentligen inga synpunkter på. Om det finns specifika regler som är fastställda som kan tillämpas gentemot olika trådar, inklusive de du nämnde, så är det rimligt att så sker.
Det enda reella otyget är när olika moderatorer börjar utgå från ”personligt tyckande” för att agera mot olika trådar. All användning av ordet ”olämpligt” räknar jag till detta. Samma sak gäller när inlägg som pekar på sådana här ageranden, utifrån personligt tyckande, placeras på ”sophögen” i tråden med ”urspårade trådar”.
Så länge det finns tydligt formulerade regler så har jag egentligen inga synpunkter. Någon moderator kan påpeka att ”vi menar att inlägg X strider mot regel Y”. Då ges inläggets författare möjlighet att korrigera det. Om det sedan inte korrigeras ordentligt eller inte alls så kan det strykas, flyttas eller vad som nu verkar lämpligt.
Om det hypotetiskt skulle införas något sorts förbud mot trådar som inte handlar om privatekonomi (i snäv mening) så kommer jag sannolikt lägga ner RT för egen del.
Var väl ingen som blev lurad? @janbolmeson var extremt tydlig att Storskogen var ett tydligt sidospår ifrån den “officiella” investeringsstrategi? Det var ju dessutom bara en liten del av lekhinken som i sin tur är en liten del av huvudportföljerna. Tycker Jan har varit tydlig med detta och att det är upp till varje enskild individ att själv göra sin hemläxa och analys innan man investerar i något.
Bara för att förtydliga:
Jag tycker alltså inte det, utan det är något som han blivit anklagad för, och sett från ett visst perspektiv så ser det inte alls bra ut.
Bara en ännu starkare anledning till att ha kvar tråden, då jag också tycker Jan varit tydlig. Genom att ta bort tråden så kan det ju se ut som ett medgivande, att man försöker sopa bevisen under mattan.
Det är exakt den här typen av kommentarer som är min poäng. Till och med i denna tråden.
Jag kan ta fram den igen, men ärligt talat jag har så svårt att se uppsidan för mig. För ja, sådana kommentarer som ovan tar energi och på dåliga dagar så är jag som: ”varför ska jag utsätta mig för detta frivilligt? ”
Helt rätt att ta bort det och lärdommen av det aldrig mer starta sådana trådar igen ![]()
![]()
![]()
Skapa en regel för detta om det behövs. Hela tråden verkar olämplig. Alla trådar om enskilda aktier utom sådant som Investor eller New Wave uppfattar jag som knepiga. De kommer nästan givet locka personer från ”bli rik snabbt-kategorin”. När dessa personer inte blev rika kommer de att uppfatta @janbolmeson som någon sorts syndabock. Olika friskrivningar kommer inte att hjälpa.
Nu får du gå i min tråd @janbolmeson och kalla mig för ”storkuken” för att få höra det för en gångs skull! ![]()
![]()
![]()
![]()
. Det kanske höjer min självförtroende ![]()
![]()
!?
Vi kunde ju som en solidarisk handling alla byta alias till Storkuken1, Storkuken2 osv. Samtidigt skulle det nog skapa vissa problem i podden med ”frågor från forumet”.
Förstår vad du menar och kan absolut hålla med. Men tycker nog fortfarande att dem två trådarna går att yxa. Tror det är bättre för forumet att stoppa sådana trådar i sin linda.
Det tog ju inte många ifrågasättande inlägg från mig i pangpang-tråden innan min etnicitet skulle börja diskuteras.
Jag hade kunnat flagga en hel del i den tråden men har valt att skippa den helt istället. Att mobba (nåja, i brist på bättre ord) ut folk som vågar ifrågasätta konsensus är ju också en form av censur.
Sådana trådar/diskussioner online har dessutom en tendens att dra till sig diverse regimknytna trollfabriker.
Tror inte att bli kallad Storkuken gör så stor problem i vardagen. Som man brukar man bli stolt över detta. ![]()
![]()
![]()
. Det är säkert mycket annat. ![]()
Det var verkligen inte meningen, och det är inte heller något jag tycker, utan försökte bara belysa att det inte ser så bra ut.
Ta fram den. Byt titel till ”Storskogen - mitt största misstag”. Lägg en förklaring längst upp för nytillkomna varför det är så. Lås den. Släng bort nyckeln. Muttra lite och gå sedan vidare ![]()
![]()
Så länge det baserar sig på regler har jag egentligen inga synpunkter.
Jag blev irriterad över att min tråd om Klimatprotester blev nedstängd. Detta är ett exempel och det handlar inte om att just det ämnet skulle vara specifikt viktigt. Den tråden var dock ”ämnesmässigt” betydligt mer relevant för mig än olika trådar som direkt eller indirekt handlar om invandring.
Det skrivs tillräckligt mycket om invandring i media ändå. Det som skrivs i sådana trådar blir till största delen upprepning, inte några ”individuella” eller nya idéer. Om man vill läsa/skriva att alla från X-land är ”kollektivt bara dåliga” finns det ju rent faktiskt tillräckligt med andra fora för sådant.
Jag tycker att forumet på RT är ovanligt i så måtto att man kan få vettiga synpunkter på knepiga frågor, även utanför området privatekonomi. Att man som aktiv medlem kan ställa sådana frågor i ämnet ”Heta ämnen” är vettigt. Det bör då innebära att man får göra det utan att olika rabiata censurivrare i gruppen moderatorer ska lägga sig i. Skulle en viss tråd få många flaggningar för olämpliga inlägg kan undantag förstås vara motiverade. Att censurivrarna ska ha synpunkter på själva ämnena, förutsatt att dessa inte helt uppenbart handlar om personpåhopp, rasism eller liknande uppfattar jag som principiellt fel.
Instämmer även jag att det är lite tråkigt att den togs bort istället för att låsas, det fanns trots allt många guldkorn i tråden bland det mindre bra, bl.a. @Andre_Granstrom s analyser tyckte jag var intressanta, och de fortsätter vara det även i retroperspektiv.
Jonhi anklagar inte dig, och ett fåtal inlägg in i Storskogen tråden gör JFB en analys som sänker hypen för en del av oss kring aktienf vid tillfället. Jag tror det är positivt att ha den kvar men låst då vem som helst som läser tråden kan se att det är ingen som blir lurad.
Hoppas vi kan bli ett land där alla människor mår bra i framtiden och andra känner att de inte behöver vara en del av gängen.
Jag är varken blond och blåögd eller vänster. FYI. ![]()
Men lyssna på introt som RT har innan sina avsnitt. Läs igenom tråden, som numer mestadels är SD-populistiskt dravel, och förklara sedan hur den tråden passar ihop med detta forum. Det finns gott om andra plattformar för sådana diskussioner. Tanken från början var god men tråden har helt kapsejsat.
Sedan är det upp till Jan och hans moderatorer hur de vill göra. Men jag har svårt att se vad tråden tillför ett forum och podd med privatekonomisk inriktning. Jag noterar också att folk som är här för att diskutera privatekonomi försvinner mer och mer i forumet till förmån för sådana trådar och folket med dem enkla superultralösningar som de drar till sig.
Vi är flera i tråden som hänvisat till forskning och statistik som viftats bort till förmån för Åkesson-populism. RTs ekonomiska stil är förankrad i forskningen, den där tråden har blivit en kakafoni av killgissningar och propaganda.
Noterbart också att detta är ett privat forum. Allt skrikande om censur är i ärlighetens namn lite löjligt. Speciellt när man ser hur den som ifrågasätter rådande konsensus i den tråden överöses med förlöjligande inlägg, sealioning och personliga påhopp.
Nej, anmärkningar om censur är inte löjliga. Det är helt fritt att sätta upp vilka regler som ska gälla. Jag har inga problem med det och utgår från att det gäller övriga också.
Varje referens till att det ena eller andra är ”olämpligt” är ett övertramp. Finns det däremot regler som säger vad som är ok eller inte så är det givetvis TS ansvar att hålla trådens ämne och grundinlägget inom de ramarna. Det är inte svårt att hantera.