Forumet borde inte tillåta anonyma flaggningar

Forumet är fullt av anonyma flaggningar av de som inte törs stå för sin åsikt, inte tål att andra har en annan åsikt eller inte ens törs diskutera obekväma ämnen. Forumet borde inte tillåta anonyma flaggningar.

3 gillningar

Är inte problemet det motsatta, att forumet får fler och fler personer som skriver olämpliga och irrelevanta inlägg?

25 gillningar

Trodde det bara fanns ett sätt att flagga dvs anonymt.

Finns det något sätt att flagga kopplat till sin profil?
(Ärlig fråga)

Har inget problem att göra det.
Tar oftast hellre diskussionen direkt i tråden :slight_smile:

1 gillning

Varje inlägg drabbas av subjektiva bedömningar och om någon finner inlägget stötande så ska hen naturligtvis kunna flagga men inte anonymt eftersom alla måste få en chans att försvara sitt inlägg och sin åsikt. I detta hänseende är forumet högst odemokratiskt. En flaggning är i princip diktatorisk.

1 gillning

Det är just det som är problemet, anonymiteten. Man måste kunna stå för sina åsikter, även sina flaggningar.

1 gillning

Ser admin vilken användare som flaggat ett inlägg?

Det spelar ingen roll eftersom det inte är hen som behöver möjligheten att försvara sitt inlägg.
Är övertygad om att det ofta är samma anonyma person som flaggar gång efter gång.

Jag tycker nog att det spelar roll.
Om admin ser att en användare flaggar “hela tiden” kan de ju göra något åt det.
Om de inte kan se vem som flaggar så är det i mitt tycke värre.

3 gillningar

Det har du rätt i men alla borde se vem som flaggar. Alla ser ju vem som är författare till inlägget.

Fast då försvinner väl det mesta av nyttan med flaggning.
Då kommer ju personer som flaggar att behöva försvara varför de flaggar och då kan de ju lika gärna gärna det direkt i ett svar.
Jag tänker att man vid icke-anonym flaggning lika gärna kan ta bort möjligheten att flagga.

Du vill att man anmäler ett inlägg till moderatorer, och att det samtidigt syns i inlägget vem som anmält det? Finns det ens stöd för detta i Discourse då? Annars faller väl hela syftet med tråden. RT-forumet använder ju en färdig forummjukvara.

Jag vill att det framgår vem som står bakom varje accepterad flaggning, inte varje anmälan.
Jag vill att forumet är demokratiskt och att ingen döms på förhand utan att kunna försvara sig.
Det finns inlägg som fått massor av “hjärtan” från sympatisörer men tas ned av en “främling” med en avvikande åsikt.

Så förstår jag rätt att ditt önskemål har ingenting att göra med att inte tillåta anonyma flaggningar som titeln säger, utan att du vill att moderator-processen att godkänna/neka flaggningar ska vara mer transparent?

1 gillning

Spelar det någon roll vem som flaggar? I slutändan är det ändå moderatorernas beslut, en flaggning påkallar ju bara deras uppmärksamhet. Är du inte nöjd med utfallet är det ju moderatorerna du får prata med

8 gillningar

Hur menar du rent praktiskt? (Seriös fråga)

Om jag flaggar ditt inlägg för att du svär eller gör något annat olämpligt och en moderator tar bort inlägget vad är det du vill ska hända?
Inlägget är borta.
Ska den ligga kvar med en beskrivning att AimHigher har flaggat och moderator har raderat så att du ska hoppa in och “skälla” på mig?

Om moderatorn inte håller med mig om flaggningen så tas flaggan bort, dvs jag som flaggade hade fel. Ska du ändå gå in och berätta för mig att jag hade fel som flaggade?

1 gillning

Det spelar roll vem som står bakom en flaggning som moderatorn accepterar eftersom jag måste få en chans att bemöta flaggningen av mitt inlägg. Om jag anklagas för något i det verkliga livet måste jag ju ha en chans att bemöta anklagelsen, samma regler måste gälla i cybervärlden. Anonyma flaggningar är både fega och odemokratiska.

Men den diskussionen bör väl ske med moderatorn? Det är ju moderatorn som kommer ta bort eller behålla ditt inlägg, d.v.s. det är moderatorn du behöver övertyga. En flaggnings är ju, som redan nämnt, inte mer än att påkalla moderators uppmärksamhet.

2 gillningar

Inlägget är inte helt borta, jag kan fortfarande se det som flaggat men får inte veta vem som flaggat det och kan alltså inte försvara mig offentligt mot den personens subjektiva åsikter. Se nedan.

Jag tror ändå du har missförstått hur processen fungerar. Jag skulle kunna flagga dig för x och moderatorn skulle kunna välja att ta bort meddelandet pga y. Flaggaren bestämmer inte vad en moderator ska ta bort den påkallar bara uppmärksamheten. Det är alltid moderatorn som avgör beslutet och det är moderatorn som kan häva beslutet. Det hävs inte av att övertygar någon användare om att den flaggat fel, det är moderatorn du behöver övertyga om att du inte brutit mot reglerna.

11 gillningar

Så tänker jag också. När jag flaggat är det saker jag tycker verkar konstigt (spam, reklam, botar, dummotandrafasoner etc). Jag flaggar inte på politik, åsikt i en fråga eller grovt språk. Jag väljer alltid “övrigt” för det ger mig en chans att kommentera det jag flaggar så moderatorn fattar varför.

Jag förstår TS som kan känna behov att vilja förklara missförstånd, men det är väl ändå en moderatorfråga i det läget? Att se vem som flaggar tror jag bara blir etter värre då det kan generera pajkastning och gruff som sprider sig i trådarna.

8 gillningar