Forumet borde inte tillåta anonyma flaggningar

Håller med. Det är en fråga för moderatorer (inte moderaterna, wtf?) att avgöra om ett inlägg är okej eller inte. Tycker Jerry är helt fel ute här med att “folk minsann måste kunna stå för att de flaggar något!”, sen kan hen tycka att folk är fega hur mycket hen vill. Alla orkar inte med hektiska diskussioner, men vill samtidigt flagga för att innehåll kan vara av tveksam karaktär.

2 gillningar

Jag förstår. I det fall du beskriver så är det y jag måste få en chans att försvara mig mot, det vill säga den person vars flaggning moderatorn accepterat, ingen annan.

Demokrati?

2 gillningar

Förhoppningsvis skulle det minska antalet onödiga åsiktsflaggningar, det är bara det saken gäller.

Jag håller inte alltid med Jerry, men i denna frågan gör jag det till 100%.

Så fort någon skriver t.ex. att invandringen kostar pengar (vilket den gör, i enorma summor) så ska det flaggas.

Så fort någon skriver någon “politiskt inkorrekt” så ska det flaggas.

Det är extremt tröttsamt och hämmar debatten och jag håller med Jerry till 100%. Det känns som det är samma personer som gör samma sak, om och om igen, och försöker därmed styra forumet åt deras håll.

Det hade därmed vart väldigt bra att anmälningarna av ett inlägg inte är anonymt. Tror knappast att modsen på forumet har varken tiden eller energin för att moderera detta.

1 gillning

Vi moderatorer tar inte personlig ställning till det innehåll som flaggas. Däremot tolkar vi det utifrån forumets regler för att avgöra om det på något vis bryter av från det vi vill uppnå som är ett positivt bidrag i människors liv. Går ett inlägg i linje med de fem huvudprinciperna forumet baseras på kommer det få stå kvar intakt oavsett hur många flaggningar det får. Det är innehållet i varje enskilt inlägg som modereras. Mjukvaran döljer också inlägg om det får för många inlägg utan att en moderator har agerat på flaggningarna. Intentionen från skaparna av forumets mjukvara är att skydda communities från innehåll som kan vara olämpligt.

Mitt bästa tips är helt enkelt att läsa reglerna och tänk efter hur en formulerar sig.

https://rikatillsammans.se/forum/faq

16 gillningar

Har löst det genom att inte läsa politiska trådar alltför ofta :sweat_smile:

2 gillningar

Haha bra där. Men för att citera Narcos:

“En del av att vara vuxen är att acceptera saker man inte gillar”.

3 gillningar

Vad i mitt inlägg jag skrev igår är det som inte uppfyller forumets fem huvudprinciper?:

Så att få fort någon diskuterar något “obekvämt” så ska det blockeras?

Är ju ungefär så det står…

Just den hade jag kanske inte plockat bort då du fick ganska mycket mothugg för ditt tips.
Men även jag anser att du inte borde tipsat om en enskild aktie när JAG också tolkade TS som att denne ville veta mer om fonder och specifikt globala indexfonder och letade efter lämplig fond som motsvarar en global indexfond.

Du kunde ha formulerat dig annorlunda och förklarat att man även kan investera i investmentbolag som ett alternativ men till högre risk etc. Och inte skrivit procentsatser på hur mycket bättre Investor är då du inte kan lova sådant.

Men jag hade inte raderat inlägget.

1 gillning

Bra exempel, ville inte skriva så med risk för en anonym flaggning. Många flaggningar handlar just om oviljan att diskutera konkreta men obekväma teman som flaggaren kanske inte är fullt insatt i.

Om något skulle spåra ur och mynna ut i religionsdispyter, rasdiskriminering, HBTQIA+ diskriminering eller annat hotfullt så är moderatorn allsmäktig och har full rätt att kasta ut hela inlägget men jag tycker att hen trycker på “nödstopp” alldeles för tidigt. (Hoppas sexualitetsalfabetet kom i rätt ordning den här gången, när jag växte upp kallades alla med avvikande sexualitet för homofiler).

1 gillning

Precis så, mycket bra inlägg.

Hade debatten i Sverige vart mer öppen hade vi inte haft många av problem vi har idag i Sverige. Men så länge alla ska vara så himla “lättkränkta” eller ha en illvilja att diskutera saker som inte passar deras agenda kommer vi aldrig komma någonstans.

Så denna tråden är utmärkt och jag får beröma dig för att du tog upp problemet.

1 gillning

Jag fattar inte överhuvudtaget att man ens kan anmäla hans inlägg. Makabert.

1 gillning

Är inte oftast problemet med de där diskussionerna hur man väljer att uttrycka sig inte själva sakfrågan. Dvs inte vad du säger utan hur du säger det. Det känns nästan kroniskt att inte kunna säga en sak som “invandring kostar mycket pengar” utan att också slänga en känga åt valfri grupp som man inte håller med. Exempelvis vad tillförde din parantes på slutet till om inte enbart för att potentiellt provocera någon?

Nu läser jag inte direkt trådar om sådana här ämnen så vet inte om det är så du brukar uttrycka dig men om det är det kan jag ändå se varför vissa kan misstycka, det bidrar ju inte till god stämning direkt?

5 gillningar

Jag utgick från Princip 2) “Utgå från att ingen är dum i huvudet” när jag skrev inlägget. Det var ett tips, och jag skrev att det var ett tips och bör överavkasta en global fond och inget annat. Men gick tydligen bet där då…

1 gillning

Hur menar du att man ska uttrycka det för att inte såra någon isåfall?

Skriva att “MENA-invandring” är en kostsam affär för Sverige? Eller ska man kanske specifiera länder? Vart går gränsen? Faktum är att påståendet är korrekt, att det kostar mycket pengar, oavsett hur “fin” person (d.v.s en som inte ifrågasätter t.ex. bidragen som skänks överallt utan motprestation) du är.

Det hjälper inte att sminka en gris.

1 gillning

Om du läser igen så ser du att mitt påpekande gällde endast parantesen på slutet.

Jag ser inte hur den på något sätt tillför något konstruktivt och är i mina ögon endast där för att provocera. Men jag kan ha fel, i så fall upplys mig gärna om hur den tillför något eller förbättrar diskussionen?

1 gillning

Aha, ursäkta, det missade jag. My bad.

1 gillning

Jo, men när TS frågar vad en aktiefond är borde det ge dig en fingervisning om vilken kunskapsnivå TS har kring aktier och fonder. Då är det du skriver inte direkt lämpligt.