Någon som gjort resan till 30 miljoner kronor?

Hej jag är en man på 32 år, driver ett företag med ett gäng anställda och har lyckat ”sparat” ihop en bit över 2 miljoner kronor på börsen. Men jag tycker detta är så lite pengar då jag vill kunna leva på kapitalet. Det ända jag tänker på är hur jag ska kunna få ihop mer pengar på snabbare tid till mig och min familj så vi kan flytta till Spanien och leva våra liv där.

Jag har ett hus jag köpt med som jag har en 2,5 miljoner kronor upp på om jag säljer det, samt företagslokal med samma belopp upp.

Är det någon här som gjort en resa upp till ett kapital till 30 miljoner ca? Det är nämligen kapitalet jag kalkylerat för mig och min familj, vad gjorde ni för att snabba på resan så att säga?

4 gillningar

Med 3% uttag blir det 900.000 Utah från tex ISK per år. Behöver du så mycket så är det väl rätt. Eller 1.2m efter 4% regeln, dvs om du inte har annan pension att ta ut senare i livet

Jag vet några i forumet med de beloppen. Tror dock inte de kommer att ge sig till känna av olika anledningar.

Det som jag kan säga är att den absoluta majoriteten har gjort det genom sitt företagande.Driv bolaget framgångsrikt så kommer pengarna komma som en effekt. Min upplevelse är dock till och med att de många gånger satsar lite för mycket på bolaget…

12 gillningar

Var försiktig med hastigheten. Oftast blir det högre risknivå när man försöker skapa stor avkastning snabbt. Jag har nog aldrig lyckats med det, åtminstone inte speciellt ofta.

Du har ju redan en metod som har givit dig en netto förmögenhet på runt 7 mkr om jag fattat rätt? Förfina den strategin och låt tiden ha sin gång.

Som egen företagare och majoritetsägare kan jag ibland komma på mig själv med att nöja mig med “tillräckligt bra”. Ungefär att tjäna x kr duger för att betala y kr. Ungefär som att man anpassar verksamheten till vad som behövs snarare än vad som är möjligt.

Tänker här att om man har externa ägare och styrelse kanske man inte hamnar i den fällan lika lätt. Typ “vi har avkastningskrav Z, uppfyll detta eller så får du sparken”. Det finns ingen som kan säga det till mig, det är en stor nackdel. Ingen som pushar mig till min potential.

Du kanske inte behöver fixera dig vid ett visst belopp. Du kanske kan försöka ha kvar verksamheten och de löpande inkomsterna trots att du själv inte arbetar kvar aktivt i bolaget. Hitta en person och påbörja ett generationsskifte men stanna kvar som ägare och sätta upp ett utdelningskrav på x% per år. Det är dock väldigt svårt att hitta rätt personer men börjar du i tid kanske det kan funka. I ett sådant upplägg kanske du bara behöver en bråkdel av 30 mkr för att förverkliga dina drömmar utomlands.

1 gillning

Nej, tyvärr. :slight_smile:

1 gillning

Jag tittar nu istället på en företagsförsäljning, och förhoppningsvis får jag detta kapital ut av en sådan ”Exit” efter det värderingsmannen nämnt.

Tack för svaren.

Vilken typ av bolag är det? Min erfarenhet är att det kan vara väldigt svårt att sälja ett förhållandevis litet bolag, åtminstone att få till en rimlig värdering. Men beror nog väldigt mycket på bransch och typ av verksamhet.

Underbyggt av forskning: 4%
Poppis på t ex YouTube: 3%
Klickvänligt och tydligen “stax över två”: 2,7% :wink:

Det är så kul med den här trådtiteln ihop med ditt alias. Man blir glad. Din resa skedde väl med fallskärm? :crazy_face:

3 gillningar

Hemlis, men legenden säger så :wink:

1 gillning

Infrastruktur inom väg och ett företag inom it/ data.

Mellan stort ca 25 anställda.

Behöver väl inte räkna om jag investerar så stora kapital i utdelningsaktier med ett snitt på 4-5 procents avkastning.

Ditt företag är förmodligen din bästa chans. Expandera.

Jo så är det nog, men om jag får det jag önskar nu i en försäljning kommer jag ta den då jag arbetar som en galning och vill kunna leva normalt. Snittar 06.00-18.00 måndag-lördag ibland söndagar med.

Jag är så pass ung att jag önskar gå i pension tidigare än 65, 65 är inte på tapeten och jag tänker inte arbete på detta sätt jag gör nu efter jag fyllt 40 år.

Extrem arbetstid är normalt för många företagare. Det är också normalt att de inte törs fördela ut arbetsuppgifter till andra för att sänka sin egen arbetstid.

Driver du också eget företag?

Jag gillar TS inställning - fat FIRE is da shit! Jag hade gjort likadant om jag hade 30 miljoner + kostnaderna för ett hus. För man måste komma ihåg att en fräsch villa i Spanien antagligen kostar ett antal miljoner. TS - jag hoppas du har med detta i kalkylen?

Om man lyckats skrapa ihop de summorna har man i min bok vunnit spelet, så varför fortsätta spela?

Mvh

F

Hej drf, det är med i kalkylen. 30 mil ska vara investerat utöver boende och andra saker som bilar med mera.

Kommer troligen förvalta någon lägenhet jag hyr ut också, samt konsulta ut mig själv när jag väl känner för det bara för att sysselsätta mig lite och få lite socialt såklart.

“Snabba på resan”.

Tre ord som också kan formuleras som

“Den heliga graalen”

Lite oklart hur du tänker men jag hade ju räknat lite grand åtminstone. Och inte köpt aktier alls om jag inte var både kunnig och intresserad. Utdelning eller ej är ju egentligen irrelevant ur ett kassaflödesperspektiv, det går ju att uppnå samma effekt (fritt kassaflöde från portföljen) på andra sätt.

Tänk även på att vi har och kommer att ha en inflation som man behöver ta höjd för.

Jag har inte själv en så stor portfölj (ännu), men en dimension som jag tycker att jag själv behövt ta höjd för är värdebevarande, när kapitalet nu vuxit till en nivå där det motsvarar många, många årslöner. Det är inte riktigt samma sak som att förvalta sin portfölj och investeringsfilosofi i ett uppstartsskede när varje ny insättning ökar portföljvärdet med flera procent. Det kan vara värt att tänka ett varv på hur du vill hantera risken i en större portfölj som du dessutom tänkt att leva på.