Jag startade tråden ”vad säger forskningen?” , delvis som en reaktion på den urballade tråden …Resan till 30 miljoner för att jag tyckte den tydligt exemplifierade flera saker. Den trådstartaren fick snabbt ”4%-regeln” som tips följt av diverse procentsatser utan hänsyn till TS situation. ”Så säger forskningen” blev i princip ett slagträ i diskussionen trots att den, som jag förstått ”regeln”, handlar om ett helt annat sammanhang. Därav min bild att man lite oftare bör begrunda forskningens avgränsningar i förhållande till situationen man diskuterar.
Det innebär också att jag delvis håller med den användare (som stängdes av) som påpekade att man inte säkert kunde applicera 4%-regeln i TS fråga. Sen var ju den avstängdes leverans av sina synpunkter suboptimal. Det är svårt att övertyga sina motdebattörer om man samtidigt retar upp dem. Men det är ett sidospår ![]()
Med allt detta sagt så kan nog alla på forumet vara lite mer omsorgsfulla i sin användning av olika data. I stort tycker jag @janbolmeson gör det. Kan skruva en aaaning på leveransen av forskningen. Sen får ju inte forumet fyllas av disclaimers heller.
Keep up the good work!