Skillnaden på att gymma och investera en enda graf... :)

En av de viktigaste anledningarna till att jag verkligen älskar sparande är att det är en engångsgrej. :heart_eyes:

Nedan följer dagens inlägg på instagram och sociala medier. Du hittar alla dessa även här i forumet under taggen sociala-medier.

Du sätter igång sparandet på bokstavligt talat mindre än 15 minuter (snittiden är mindre än 5 minuter), sedan behöver du inte göra någonting på 10 år.

Det är till och med en stor fördel att inte göra något, att vara lat, passiv, oengagerad, ointresserad och oinloggad. Latast vinner! :exploding_head::muscle:

Det här är ingen nyhet för dig som har följt mig och Caroline ett tag. Jag har tjatat om det här i poddavsnitt (t.ex. #99 och #302), inlägg och på föreläsningar.

Men, jag har aldrig lyckats visa det lika pedagogiskt som @Jonas-Opti gjorde i veckans avsnitt (304). Han är pappa till graferna i karusellen och idéen att jämföra sparande med styrketräning på gymmet.

Om jag ska börja styrketräna på gymmet, så kommer jag behöva lägga tid varje vecka. Efterhand kommer jag bli starkare och kunna lyfta tyngre vikter. Men efter ett tag kommer jag att komma till en nivå där resultaten planar ut. Hur mycket jag än tränar så kommer jag inte bli snabbare eller starkare. Tvärtom kommer jag behöva fortsätta träna för att upprätthålla min styrka och kondition.

Om vi jämför det med sparande så är det helt tvärtom. Jag har behöver ta mina 15 minuter för att sätta igång mitt sparande i en fondrobot eller en kombination av breda, billiga, passiva och globala indexfonder.

När det är gjord, då behöver jag inte lägga mer tid. Den gula linjen går ner mot noll i ansträngning. Men det magiska är att resultaten kommer bara öka, öka och öka över tid.

Dessutom finns det ingen begränsning eller platå. Det vill säga pengarna på kontot är helt och hållet frikopplade från min tid, energi och engagemang. Ju mer passiv jag är, desto bättre. I alla fall om man tror på forskningen. :sunglasses:

Ärligt talat så vet jag inget annat område i livet som är på det här sättet. Överallt annars vinner den som kan mest eller gör mest. Förmodligen är det därför sparande är så ointuitivt. Men också helt magiskt. :heart_eyes::heart:

För att komma igång, besök avsnitt #99, bläddra bland vår andra inlägg eller kommentera. Lycka till med ditt sparande!

16 gillningar

hahahahaha :slight_smile:

2 gillningar

Hur mycket betalt fick du för att skriva det där? Nog för att du brukar låta sådär ändå men detta känns som om det är dig själv på steroider :grinning:

2 gillningar

Inte en enda krona.:grin:

Det som jag får betalt för står markerat tydligt som reklam, både innan man kommer in i tråden, på bilderna och i själva innehållet. Sedan är ju tonaliteten lite annorlunda på Instagram än här i forumet, men jag tänker att även här i forumet så finns det en del nybörjare. Men jag kanske ska köra texten genom chatgpt nästa gång för att få till forum-tonaliteten. :thinking:

4 gillningar

Sjukt intressant hur folk på Instagram reagerade på det här inlägget. Ett axplock av kommentarer.

Riktigt kass att jämföra ekonomi och hälsa…

och

Lite sanning kanske, men dålig jämförelse. Jag gymmar ganska mkt sedan 2015. Och fått stärka lungor och hjärta. Blev drabbad av Corona 2021 och väldigt sjuk. Hög feber 16-17 dagar fick problem med andning och svimmade vid hosta. Vårdpersonalen som va hos mig trodde att min starka fysik räddade mig från att läggas in på iva. En nära vän va otränad och mindre hälsosam. Blev sjuk samtidigt och avled på iva efter några dygn i respirator. Så det va bättre att investera i hälsan på ett gym och inte lägga dom pengarna på en indexfond.

samt

Låter som en ursäkt för att skippa gymmet :slight_smile:

Väldigt spännande.

3 gillningar

Nog för att jag också fick lite cheesiga TV-shop vibbar från 80-talet av texten, men till skillnad från en del av de så kan det väl inte direkt fällas för falsk marknadsföring? :wink:

1 gillning

Haha, tack för feedbacken. Ni är för roliga. Här var man entusiastisk och inspirerad och det fick jag tydligen inte vara. :rofl: På riktigt så tycker jag illustrationen är briljant och den går alltid hem på föreläsningar. Vad är det som ni inte gillar med den?

Så kan jag korrigera den lite senare ikväll så den är lite mer seriös.

image

7 gillningar

Hel absurda reaktioner ju… hur står det till med läsförståelsen egentligen? Fattar verkligen inte hur folk läser saker ibland?

6 gillningar

Det ser ut som många är i riskgruppen och äldre som kommenterar dina inlägg på instagram @janbolmeson :joy:

2 gillningar

Falsk och falsk. Vissa gillar den säkert, om det passar deras livsfilosofi om att träning är ett urtråkigt måste liksom kanske att ekonomin är det. Välj något och lägg dig på sofflocket, vakna upp vid pension och dra kaninen ur hatten…

Men för andra kan det vara precis tvärtom!

Jag går inte på gym men jag tycker att motion (jag kallar det motion eller friskvård och inte träning) är jättekul och något jag verkligen vill göra varje dag och det får mig att må bra både fysiskt och psykiskt. Och faktiskt tänker jag på precis samma sätt med ekonomi. Det är jättekul att kolla hur mina fonder går, hur mitt totala kapital utvecklar sig från dag till dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Det skulle vara rena döden för mig att inte få göra det, det är inget jag vill bli befriad från på något sätt!

Sen är jag en individ med mina alldeles egna förutsättningar. Jag skippar snacket om “odds” pga diverse statistik som bara gäller på gruppnivå och inte på individnivå. Jag vill utnyttja min potential, mitt intresse, min energi etc. både inom ekonomi och inom motion/hälsa. (Jag har många fler intressen också…)

Jag har har full respekt för att alla tänker olika men den där “annonsen” som tråden börjar med är så långt från mig det bara går att komma. Jag ligger hellre i koma än att inte få tänka på och jobba aktivt med mina investeringar eller min friskvård, dagligen.

Inte i min bok. Ansträngning lönar sig oftast. Så har det varit för mig i alla fall så jag kommer att fortsätta så på alla fronter. Sen får ju var och en välja det man tror fungerar bäst för en själv.

2 gillningar

Frågan är ju om tiden man lägger på att spara bara innefattar val av fondrobot, eller det även innefattar faktiska arbetet man sedan måste lägga föra att tjäna pengarna.

Val av fondrobot kan väl också ses som val av träningsprogram. Här kan man princip göra lika dåliga val, dvs. dåliga sparplaner vs dåliga träningsplaner.

Men tid lagd på gymmet borde nog jämföras med tid lagd på arbetet.

1 gillning

Varje gång när jag läser avsnitt 99 blir jag fundersam varför @janbolmeson och @Runnemo tänker till 98% lika men ändå sätter du fondrobotar på plats nr.1 medan billigaste globala indexfonder kommer lite som nödlösning :thinking:. Speciellt när en fondrobot högst upp på din lista kostar mer en 0,70% i avg som är svårt motiverad långsiktigt ? :wink: . Det är kanske ett sätt att tänka lika fast ändå inte ? :joy:

1 gillning

Var läser du in en sådan inställning? Jag ser inte att det står något som ens antyder det i trådstarten.

Det är ju bara en jämförelse om att den ena domänen (gymma) har en stark koppling mellan nerlagd energi och resultat, medans den andra domänen (investerande) har en i det närmaste icke existerande koppling mellan nerlagd energi och resultat.

Ingenstanns står att träning är något som kan förväntas vara varken tråkigt, dåligt, jobbigt eller negativt ur någon som helst aspekt.

13 gillningar

Alltså, på riktigt, vad är det för en sträng som det här slår an som jag inte förstår? Känns som att man är på fest och man fattar inte vad som pågår? :face_with_peeking_eye::thinking:

7 gillningar

Hahahaha. Det är människor du har att göra med :wink: . Viss tycker om att spinna loss i en negativ vinkling, andra tänker att du kritiserar deras livsval och andra tänker att du skall begränsa deras friheter. Med mera. Ju gladare du är, desto mer kommer de reagera :stuck_out_tongue: .

8 gillningar

Indexfonder är ett HET ämne bland många ser det ut så :joy::joy:

2 gillningar

Kanske var det många som kände sig träffade helt enkelt… Jag tycker också att jämförelsen var väldigt bra, tydlig och relevant! :slight_smile: med det sagt så kan man ju göra båda delarna, både lägga ner tid på träningen och samtidigt vara lat och passiv i sitt investerande. Båda är ju fantastiskt bra att göra!

5 gillningar

Inte nog med det, man får mer tid till träning genom att inte sitta och knappa i Avanza appen och tro att man blir rik på det…

9 gillningar

Håller helt med dig, detta är ett mycket märkligt beteende att reagera som vissa skribenter gör.
Jag personligen tycker det är ett både sakligt, träffande och lite roligt inlägg.
Men samtidigt så tar jag inte mig själv på så stort allvar. :sweat_smile:

6 gillningar

Förstår liknelsen men ett argument mot den är att för att kunna investera måste man i de flesta fall jobba 8 timmar om dagen. Jobbar man inte blir det inte mycket sparat. Så ställer man gymmandet mot jobbet så är ju gymmandet helt klart mindre tidskrävande.

3 gillningar