En av de viktigaste anledningarna till att jag verkligen älskar sparande är att det är en engångsgrej.
Nedan följer dagens inlägg på instagram och sociala medier. Du hittar alla dessa även här i forumet under taggen sociala-medier.
Du sätter igång sparandet på bokstavligt talat mindre än 15 minuter (snittiden är mindre än 5 minuter), sedan behöver du inte göra någonting på 10 år.
Det är till och med en stor fördel att inte göra något, att vara lat, passiv, oengagerad, ointresserad och oinloggad. Latast vinner!
Det här är ingen nyhet för dig som har följt mig och Caroline ett tag. Jag har tjatat om det här i poddavsnitt (t.ex. #99 och #302), inlägg och på föreläsningar.
Men, jag har aldrig lyckats visa det lika pedagogiskt som @Jonas-Opti gjorde i veckans avsnitt (304). Han är pappa till graferna i karusellen och idéen att jämföra sparande med styrketräning på gymmet.
Om jag ska börja styrketräna på gymmet, så kommer jag behöva lägga tid varje vecka. Efterhand kommer jag bli starkare och kunna lyfta tyngre vikter. Men efter ett tag kommer jag att komma till en nivå där resultaten planar ut. Hur mycket jag än tränar så kommer jag inte bli snabbare eller starkare. Tvärtom kommer jag behöva fortsätta träna för att upprätthålla min styrka och kondition.
Om vi jämför det med sparande så är det helt tvärtom. Jag har behöver ta mina 15 minuter för att sätta igång mitt sparande i en fondrobot eller en kombination av breda, billiga, passiva och globala indexfonder.
När det är gjord, då behöver jag inte lägga mer tid. Den gula linjen går ner mot noll i ansträngning. Men det magiska är att resultaten kommer bara öka, öka och öka över tid.
Dessutom finns det ingen begränsning eller platå. Det vill säga pengarna på kontot är helt och hållet frikopplade från min tid, energi och engagemang. Ju mer passiv jag är, desto bättre. I alla fall om man tror på forskningen.
Ärligt talat så vet jag inget annat område i livet som är på det här sättet. Överallt annars vinner den som kan mest eller gör mest. Förmodligen är det därför sparande är så ointuitivt. Men också helt magiskt.
För att komma igång, besök avsnitt #99, bläddra bland vår andra inlägg eller kommentera. Lycka till med ditt sparande!