Genomsnittlig årlig avkastning för globalindex kommande 20 år kommer endast vara ca 5%.
Börsen har varit exceptionell de senaste decennierna men faktorerna som drivit upp börsen denna tid har förändrats.
Genomsnittlig årlig avkastning för globalindex kommande 20 år kommer endast vara ca 5%.
Börsen har varit exceptionell de senaste decennierna men faktorerna som drivit upp börsen denna tid har förändrats.
Vem vinner Mello ? (Säg inte Loreen snälla…)
Det har påståtts liknande saker tidigare så idén framstår inte som orimlig. Däremot vore det bra att vara tydlig med källorna här och nu.
Börsen kommer avkasta 20% årligen de kommande 20 åren. Alla “vet” att den kommer avkasta dåligt så därför kommer det omvända ske.
Det som sägs utan stöd, kan avfärdas utan stöd
Fel låt. Det är det alltid!
Håller med 100%
Jag tror det behövs för att vi ska nå våra miljömål. Dagens konsumtion och produktion måste dras ner. Det kommer innebära en annan levnadsstandard. Det kommer bli dyrarare att handla och våra löner kommer säkert gå ner. Det är den bittra framtiden vi har framför oss.
Samtidigt tycker jag bara det är sunt. Så som vi levt senaste 10 åren är knappast hållbart för någon.
Att man “tycker” si eller så eller att “det vore bra” om det ena eller andra hände framstår inte som så relevant. Saker och ting följer en viss logik och olika tyckanden och önskningar har ingen större påverkan där.
Ingen vet. Det kan lika gärna bli 0% eller -1%. Hur kom du fram till just 5%?
Perfekt! Då ska jag bara investera i bolag som genererar minst 7 % per år de kommande 20 åren så kommer jag överprestera.
För dig ja. Om vi skulle ta bort alla diskussioner och endast komma med fakta, så kan du likväl döda 90% av alla trådarna i forumet.
Diskussioner om tankar och känslor är en viktig del i människans beteende. Det finns de som tycker det är jobbigt, oftast personer som har svårt med just dessa. Då kan man vända sig till akademin och de forum som finns där
Det du skrev saknar också fakta och logik. Merparten av all forskning har drivits och initerats av tankar och diskussion utan just fakta.
Sen är det svårt att hitta fakta om börsens framtida avkastning… Det är ju 100% spekulation.
Denna tråden kan omöjligen innehålla något annat än spekulation. Just sayin.
Om vi nu utgår från att den här tendensen är korrekt borde slutsatsen rimligen vara att öka i tillgångar som ger stabil avkastning. Mycket av “den stora avkastningen” kommer ju empiriskt från ett mindre antal bolag som ökar i värde väldigt mycket. Om dessa bolag nu blir färre eller inte ökar i värde i samma omfattning som tidigare borde ju den trygga avkastningen bli mer intressant.
Därför Akelius köpt en massa skogsmark?
Jag förstår inte var i denna text du hittar stöd för att globala indexfonder “bara” ska avkasta 5 %?
Detta är väl givet att en global indexfond skulle innehåll 100% amerikanska tillväxtaktier och att Vanguard dessutom har förmågan att förutspå framtiden? Värdebolagen ska ju avkasta mellan 4,7 - 6,7 % i USA enligt deras egna siffror.
Är de kloka investerare lägger de ju då alla pengarna i resten av världen som har en förväntad avkastning på 7,2 - 9,4 % (deras egna siffror i det totala spannet för globala aktiers högsta och lägsta procentsatser) så slipper de investera sina pengar dåligt?
Du kan mycket väl ha rätt i din tes dock - vi får helt enkelt se om 20 år
Det är skillnad på spekulation och spekulation. Det finns professorer och institutioner som har modeller och underbyggda uppfattningar om saker. Det behöver ju inte bli som de säger men oftast är ju modellerna i sig vettiga. Att det sedan kom en oväntad händelse är ju svårt att ta höjd för i modeller.
Vad du, jag eller någon annan tycker och tänker är mer på Flashback-nivå. Det är ovidkommande spam.
Enligt de flesta experter så kommer börsen avkasta mycket sämre än den har gjorde senaste tiden. Helt logiskt med tanke på att vi har haft extremt låga räntor, som vi inte kommer få tillbaka.
Många räknar med en avkastning på ca 7-9 % baserat på historisk avkastning, vilket är helt orimligt eftersom det är baserat på en tid med extrema förutsättningar.
Samtidigt tror de på 7-9% i tillväxtmarknader.
Det är ditt val vilket forum du hänger på. Är du för bra för detta forum, så välj ett annat
Det finns Flashback för den som vill hålla på och ge “goda råd” om allt möjligt trams i tillvaron. Jag har uppfattat att poängen med det här forumet just är att ha en viss nivå av “kvalitetssäkring” av både medlemmar och inlägg. Svammel kan man hålla på med på annat håll, om man nu inte har något bättre för sig i livet.