Vilka extrema förutsättningar är det du menar? Avkastningen på Stockholmsbörsen har mellan åren 1870 - 2019 varit 9,24 % CAGR.
Är det världskrig 1 & 2, kalla kriget, Sovjetunionen, finanskrisen, svarta måndagen som varit de bidragande faktorerna till den avkastningen? Är det liknande extremfall vi aldrig mer kommer se?
Hur har räntenivån legat över denna tid som aldrig kommer tillbaka? Vi pratar nästan 150 år… Om du hänvisar till de senaste åren så hoppas jag du har rätt. Om det är 1985 - 1995 där räntan aldrig var under 10 % hoppas jag också du har rätt.
Historiska räntor – tabell
Uppgifterna är hämtade från storbankernas redovisning (ett genomsnitt) samt riksbanken. För att inte tabellen ska bli för lång har vi gjort ett nedslag per år (under hösten och normalt i september månad). Notera att före 1994 styrdes den allmänna räntan av andra mekanismer än den nuvarande reporäntan.
Det är ju precis det du gör. Ska tillrättavisa alla, med vad som är rätt eller fel. Vad som är spekulation eller spekulation. Ditt inlägg är ju så fall på Flashback nivå.
Välj en tråd eller forum som passar dig och sluta försöka ändra folk.
@janbolmeson Jag vet inte om det är rimligt att styra allt med regler på forumet men modellen här framstår som ett tydligt exempel på extremt låg nivå. Diskussionen kan enkelt sammanfattas så här:
Person 1: Sanningen och ljuset finns på plats X
Person 2: Vem har sagt att det är så?
Person 1: Det är mina privata fantasier. Jag har rätt att tycka och tro vad jag vill.
Person 2: Varför ska någon intressera sig för dina privata fantasier?
Person 1: Det är fritt för alla att skriva vad man vill på forumet. Jag tycker om att skriva om mina privata fantasier. Om du vill förbjuda mig att skriva om privata fantasier så är du dum.
Jag tänker på minusräntan, expansiv finanspolitik, globalisering, billig kinesisk arbetskraft.
Dessa trender har ju tvärvänts på ett år. Dessutom är PE-talen historiskt höga.
Vad brukar du räkna med för avkastning i dina kalkyler/förväntningar?
I mina ögon är det du som lever ut dina privata fantasier här. Genom att vara en översittare och en Allan som vet vad som är rätt eller fel.
@janbolmeson jag fixar inte översittare som denna individ. Jag står för att folk ska få uttrycka sin åsikt och tankar utan att bli påhoppad och uppläxad (att det man kommer med saknar värde). Allt som rör framtida avkastning är en spekulation. Så blir svårt att följa @Anonym krav om att hålla allt inom fakta och logik. Det kravet kan inte en person ställa på en annan i en sån här tråd.
Vad är det exakt som jag skulle ha fantiserat om? Min uppfattning är att alla tvärsäkra påståenden ska beläggas med forskning, opinionsundersökningar eller något annat vederhäftigt. Sedan kan man välja att tro eller inte tro på dessa saker. Det är alltid intressant med olika uppfattningar så länge som grundtesen kommer från någon erkänd auktoritet. Det finns ju olika “experter” och de tycker ju inte alltid lika. Man kan ha olika uppfattningar om vem som är en expert men det brukar handla om professorer, nobelpristagare, höga chefer inom finansbranschen, ledande investerare eller liknande. Vad jag själv tror är i grunden helt ointressant och det gäller i princip alla andra på forumet inklusive Jan Bolmeson också.
Att det förhåller sig ungefär såsom jag beskriver ovan är det som jag uppfattar skiljer det här forumet från Flashback. Där finns det självutnämnda experter inom alla områden och oavsett om du har nageltrång, hemorrojder eller har “spelat bort allt du äger på börsen” så finns det snabbt goda råd att få från alla upptänkliga håll.
Hur lång tid har det under de 150 åren varit minusränta?
Är detta unikt för denna tidsperiod eller har det bedrivits expansiv finanspolitik tidigare? Är du säker på att det aldrig i framtiden kommer bedrivas expansiv finanspolitik?
Kan detta inte ersättas av billig indisk/afrikansk arbetskraft framåt?
Är detta generellt för alla bolag eller för vissa grupper? Tillväxtbolagen har legat högt men skiljer sig detta från exempelvis IT kraschen? Eller går det bara i vågor?
Rörande aktier brukar jag hålla mig till 7 procent ungefär. Lågt ur ett historiskt perspektiv kopplat enbart till Stockholmsbörsen men jag vet faktiskt inte vad min personliga kalkyl har för effekt på hur globala indexfonder ska avkasta under de närmaste 20 åren. Hittills har det inte haft någon påverkan så vitt jag vet. Om det dock skulle påverka ska jag skruva upp det lite tror jag.
Det är riskfyllt att göra så. Framtiden blir sällan som vi tror. Ska man försöka sig på prognoser, vilket kan vara motiverat ibland, ska man göra pessimistiska sådana för att skaffa sig marginaler.
Jag blir inte förvånad om det visar sig att “hela höstacken” har haft en ovanligt gynnsam period bakom sig. Det kan bli allt viktigare att vara mer selektiv framgent. Det kan man ju vara med billiga indexfonder också.
Vi kan hoppas på det bästa men förbereda oss för det värsta, som det så vackert heter.
Bra frågor/invändningar.
Den kanske dolda frågan i mitt inledande påstående är vad folk räknar med för avkastning och om det finns en anledning att ifrågasätta den allmänna uppfattningen att det är rimligt att räkna med 7-9 %.
Beror på om du menar real eller nominell avkastning också. Nominellt tror jag börsen har bättre förutsättningar att gå 7-9% än innan inflationen slog till. Realt kan avkastningen va desto dystrare.
Jo, det är tanken. Men det motverkas också normalt sett av minskade volymer och multipelkontraktion i aktiekursen. Dock om man kollar nominella avkastningen under perioder med hög onflation är den inte så pjåkig.
Det är alltid farligt att utgå från historia för att försöka förutspå framtiden. Jag tror man lutar sig emot detta då det är det enda utfall man faktiskt har så över tid antar vi människor att det kommer utveckla sig ungefär likadant.
Rent praktiskt kan det komma en pandemi imorgon med 99 procents dödlighet som är luftburen och då skiter sig alla prognoser. Vi människor behöver luta oss mot något, försöka hitta mönster och logik och då är det historia vi får grunda det på. Mitt enda skäl att vara på börsen är jag tror att det är den bästa platsen mina pengar kan växa på. Hur avkastningen faktiskt blir kan jag i väldigt liten omfattning påverka. Det enda jag kan vara helt säker på är att det inte kommer bli som jag tror.
Det kan också vara så att den historiska avkastningen kommer vara låg i förhållande till den framtida. Tänk om nya tekniska lösningar, miljödrivna investeringar och en framtid fri ifrån krig gör att vi kan använda alla finansiella muskler för att göra världen bättre och långsiktigt hållbar. Kanske kan just detta driva avkastningen långt över den historiska? Du kan ha rätt i att avkastningen framåt blir lägre - men den kan också bli högre.