Skillnaden på att gymma och investera en enda graf... :)

Gäller ju då större delen av livet, 8h om dagen i 50 år för att pumpa in kapital varje månad in i de passiva indexfonderna.

1 gillning

Jag tror tamejtusan att @janbolmeson precis gjort en @Pellepennan i gymfolkets ögon. :joy:

4 gillningar

Jag var på väg att lägga ett inlägg som #2 efter @rocky_bear om hur länge det skulle ta innan tråden spårade. Jag tänkte - nä, nu ska jag inte vara neggo. Ångrar mig nu för tydligen kan jag se in i framtiden, om inte på börsen så åtminstone på forumet. Alltid något :joy:

Ingen aning vilken sträng det slår an. Kanske för positiv? Kanske för negativ mot träning? Kanske lite för hoppfull? Kanske provocerande mot de som vill lägga mycket tid på sitt sparande? (Vilket jag iofs gör i lekhinken men blev inte provocerad av det :thinking:)

Precis den där känslan, är det jag som är full eller är det alla andra som är aspackade. Klart är att oavsett vad man säger så är det fel :joy:

Bara att bryta ihop och komma igen / Per Elofsson

:flexed_biceps::heart:

3 gillningar

Jag tror att det slår an på livsstilssträngen. ”Jag har investerat massvis med tid, engagemang och pengar”-strängen. Så kommer här en jävla indexfond och säger att min oxfilérumpa inte ger samma riskjusterade avkastning!? :joy:

Kan direkt avråda från att göra samma typ av graf kring idrottsklubbar. :joy:

3 gillningar

Tycker det känns lite överdrivet angående reaktionen?

Jag kan hålla med om att jämförelserna haltar lite, det kanske inte är så bra att jämföra gymträning med indexfonder/fondrobot, det är ju helt väsensskilt varför man gör dessa saker. Men inte gör det mig upprörd direkt.

Att @janbolmeson berättar hur han ser på det hela, vad som passar honom personligen, står ju honom fritt, om han föredrar att göra så lite arbete som möjligt på investeringar och desto mer på gymmet. Det har jag ingen som helst åsikt kring. Samtidigt tänker jag själv helt annorlunda där för mig och mina behov men det är ju ett fritt land och det finns väl en skönhet i att alla kan få vara individer och göra som man själv vill och trivs med. Jag har aldrig varit ett flockdjur utan funderar mycket själv och följer mina egna tankar och preferenser.

1 gillning

Poängen i det han försöker få fram flyger långt över huvudet på dig här va?

Det handlar inte om träning och sparande. Det handlar om tiden du behöver lägga ner för ett gott resultat…

Sen om man gillar fondrobotar eller bänkpress eller om dessa saker har med varandra att göra har inget med poängen att göra.

4 gillningar

Kanske, men jag har högre krav på resultat och väljer då att lägga mer tid på sparande/investeringar för att jag sett historiskt att detta har lönat sig väldigt bra, för mig. Detta är det enda väsentliga för mig personligen. Jan har gjort andra erfarenheter för honom. Vi är olika!

Men det är väl bättre att jämföra passiva indexfonder mot att handla med aktier eller fonder som exempel. Det gäller ju också tid då men ligger inom samma område (investeringar), eller hur?

Du behöver knappast någon vägledning som snittet på RT kan erbjuda :wink: .

Bara att hålla med. Regnbågen är ju inte bara en färg så att säga.

1 gillning

Exakt! Skulle lika gärna kunna vara ”rent hemma” mot sparande. Man måste städa periodiskt för att det ska vara rent hemma. Konstant insats mot sparandets en gångs jobb.

Men då hade väl det rört upp andra känslor :joy:

7 gillningar

Här vill jag påstå att om du tar en del av vinsten från indexfonden och köper en robotdammsugare till varje rum så slipper du det också. :joy:

4 gillningar

Robotdammsugare med inbygd momentum :joy::joy:. Turbo robotdammsugare :thinking:
Annars vem vill ha en passiv robotdammsugare hemma ?! :thinking:

4 gillningar

Mer än så. Skulle snarare säga diametralt olika :joy:

@janbolmeson är helt transparent med sina investeringar, resultat, vad för vetenskapliga studier detta baserar sig på och metod, vilket gör det repeterbart för många människor.

Dina resultat är påstående från en anonym person på internet som inte berättar hur det sker, med vilka investeringar och enbart vaga beskrivning av metoden kanske med syftet att hålla det för dig själv, om det nu är så fantastiskt bra som du påstår.

Sorry, det är lite förmätet av dig att jämföra dig med Jan, IMHO :wink:

7 gillningar

Jag tycker att detta är snudd på falsk marknadsföring. Även om många vinner på att göra ingeting, kan man inte generalisera på det sättet. Om man nu inte har en agenda av något slag förstås.
Trovärdigheten riskeras, som jag ser det.

Jag är klar med min momentum resa på börsen. Globalfond byte har kostat mig -8% i år . Marknadstajmning är inget för mig långre :wink::joy: . Men jag är glad att testet misslyckades helt :grin: . Jag skulle kanske användt dyra aktiva fonder istället ?

4 gillningar

Jag säger inte att det är fel eftersom han är helt öppen med det, men agendan i detta fall måste väl vara att få affiliate-klick på Opti eller möjigen Lysa. Så pass mycket bör väl var och en kunna räkna ut ändå.

1 gillning

Att det funkar för dig tycker jag är superbra! Därmed ska du inte sluta med det heller :blush: Tvärtom hoppas jag att dina fina resultat fortsätter och att du samtidigt har roligt på resan. Nu gissar jag men jag tror inte det här inlägget var riktat till dig specifikt heller utan snarare mot de som inte sparar alls eller gör det med väldigt dåliga resultat.

Jag gillar kontrasten mellan att ha något som tar mycket tid och som inte är förhandlingsbart. För att bli stark krävs mycket tid och engagemang. För att parafrasera Nile City ”det finns inga genvägar till den perfekta kroppen” För att ha ett bra sparande behövs inte detta. Sparande i indexfonder går att göra exakt lika enkelt med månadssparande. Träning träffar nog en bredare målgrupp även om kommentarerna som dök upp där tyder på att poängen i meddelandet flög högt över även deras huvuden.

I sak har du dock rätt - detta rör både tid och investeringar.

Återigen - poängen var inte att man skulle sluta träna, börja träna eller något som helst med träning att göra utan att du kan få ett väldigt bra sparande med minimal insats.

2 gillningar

Nu är väl inte detta riktat till finansbranschens bästa stock pickers utan heeelt vanligt folk utan ens en förståelse om vad en aktie är. Sen finns det undantag såklart men tänk målgrupp… är det här ett sätt att få någon att börja spara som idag inte har ett sparande är det briljant!

Tänk om Alecta tänkt tanken. Då kanske de hade sparat sina kunder 30 miljarder :wink: (ja detta är skrivet med glimten i ögat och ja lite för att provocera)

5 gillningar

Om målgruppen är nybörjare bör man väl nämna det. Jag har inte sett något sådant. Vi som hänger här på forumet är inte alla nybörjare i alla fall.

1 gillning

Att du orkar tjafsa emot varje gång.
Ibland är det bättre att tiga.

4 gillningar