Hur ska man övertalar sig sj och andra att fortsätta hålla sig till index fonder när man ser vissa enskilda aktier i sin bevakningslista går upp mellan 60 till 130 procent på en månad ?
Jag förstår att det är lätt att vara efterklok men det är svårt att låta blir
Jag tror man måate bränna fingrarna ett par gånger innan man förstår.
Gör man det genom att lekhinken är fylld med varmt vatten kanske det inte blir så illa om man har en stor bufferttunna med svalt vatten att svalka av sig i…
Detta är nog sant för vissa, mig själv inkluderad. Dock vill jag nog säga att jag troligtvis hade lyssnat på råd som byggde på vetenskap, om jag hade haft dem tillgängliga då på ett lättlyssnat, koncist, trevligt och pedagogiskt sätt … Tex en podd
Bevakningslistan är ju alltid den portfölj som går bäst. Men det faktum att så mycket går bättre än index borde stimulera till tankar om hur man skulle kunna vara placerad i de tillgångarna istället för i index. Innan man kommer på lösningen får index duga.
Man behöver inte ens be mig om en sådan god uppdrag . 100% Global indexfond byta aldrig ut den och så klart automatisk månadssparande. Om man vill inte ha en global indexfond tycker det är för tråkigt kan man alltid välja Lysa bred eller Avanza Auto. Måste det vara mer komplicerat @angaudlinn ?
Jag kan tänka mig om något går upp 60-130% på 1 mån då pratar vi om jätte hög risk. Man blir sällan jätte rik långsiktigt om man spelar på sådana högrisk aktier då det kan vända lika fort åt andra hållet.
”Heeeej, och välkomna till dagens avsnitt, slaaaapna av, luta dig tillbaks. Aaaaaandas in …. Andas uuuuut. Pengarna jobbar åt dig. Det är lugnt. Pengarna jobbar åt dig i aaaaaaalla världens bolag. Tick tak. Tiiiiiick … Taaak. Sakta men säkert bygger de ditt välstånd. Andaaaaaas in. Pengarna jooooobbar lugnt och fint åt dig. Å andas uuuuut. När du jobbar själv. När du leker. När du softar. När du sover. Ja-a faktiskt när du sover också. Andas in … andas uuuut. Visst är det fiiiiiint….”
Vet jag inte😀 Behövs bara ett avsnitt men man kan lyssna på det dagligen. Dubblerar som insomningspod. Sparar en massa nerladdning. Fyller inget data center med GB så miljövänligt. Kanske kalla den ”Gröna indexpodden”
Håller mig så långt från fonder man kan komma. Aktier rakt igenom. Investor, Swedbank, Tesla, Castellum, Norwegian air shuttle och jag är nöjd. 5 mille intryckt nu under nergången ska bli spännande om 10 år