Jag vet inte hur ni är, men när jag ser följande på forumet:
Detta inlägg blev flaggat av andra medlemmar i forumet och är dolt för tillfället.
Visa ignorerat innehåll
då tänker jag, här kommer något intressant! För enbart i ett fåtal fall så handlar det om irrelevant trams, olagliga inlägg eller rena personangrepp, som bör rensas bort.
Jag har också märkt att jag inte är ensam om att tycka att dessa dölja-fånerier försämrar forumet - det är möjligt att andra har en annan åsikt, och vill konsumera något lättsmält i sin harmoniska medelklasstillvaro där alla är goda och snälla och sugrören är återvinningsbara*.
Jag har därför följande frågor:
-
Vad är kraven, parametrarna, för att ett inlägg skall döljas?
-
Har parametrarna ändrats någon gång?
-
Hur säkerställer forumets moderatorer att det inte förekommer samarbeten eller “karteller”, som i grupp går in och anmäler inlägg som de anser som oönskade? T.ex. koordinerade via epost eller privata meddelanden? Finns det rutiner för att granska att inte ständigt samma personer anmäler vissa typer av inlägg, som t.ex. är kritiska mot en viss part (det statsbärande partiet…). Det finns t.ex. Facebookgrupper som enbart har som syfte att koordinera liknande cancel-operationer och tysta oönskade åsikter.
-
Sker någon sorts manuell granskning från moderatorerna efter att ett inlägg dolts?
-
Finns det någon vilja från moderatorerna att få till en förändring, eller är målet med forumet som produkt en “harmoniska medelklasstillvaro där alla är goda och snälla och sugrören är återvinningsbara”? Ett val de självklart får göra.