Politik, religion och andra off-topic-trådar flyttas till en kategori endast för medlemmar på nivå 2 eller högre

Tack för allt ert engagemang dessa trådar (här, här och här) och önskan till att göra vårt gemensamma forum bättre. Vi har haft en parallell diskussion i moderator-teamet och vi tänker som följer.

• RikaTillsammans är först och främst ett forum om ekonomi, sparande och ett rikare liv. Det är kärnan och grunden som vi alla har gemensam. Den är viktig och värd att bevara.

• På senare tid har vi haft en del, minst sagt engagerade diskussioner, som spårat ut och där principerna för forumet tappas bort och det blir ovärdigt och bidrar inte till någon. Dessutom har det lett till mycket jobb för oss moderatorer och gör att vi har blivit mer poliser och nätdomare än facilitatorer och deltagare i konversationerna.

Som vi ser det så finns det två tydliga vägar att gå:

• Alt 1) Låta diskussionerna vara kvar och ha det som det är nu. Vilket ingen av oss tycker är en bra idé eftersom det är ett sluttande plan som riskerar att dra fokus från kärnan och hjärtat i forumet. Det vill säga det som gjorde att vi hittade hit från första början.

• Alt 2) Helt och hållet förbjuda diskussionerna. Vilket också är lite tråkigt, då RT-forumet för många av oss är ett av få forum där man hänger och man gärna har utbytet med andra - även i andra frågor än bara de strikt ekonomiska.

Vårt förslag

Eftersom varken alternativ 1 eller 2 är supertilltalande så tänkte vi att vi testar en mellanlösning som lyder enligt följande:

• “Heta ämnen” såsom politik, religion och liknande flyttas till en egen kategori “Politik, religion och heta ämnen” som man bara har tillgång till när man har Förtroende nivå 2 (eller högre) i forumet.
  • Förtroendenivåerna finns närmare beskrivna i appendix längst ner, men i grunden fungerar det som följer:

• Nivå 0: Ny användare
    • Nivå 1: Grundläggande användare
    • Nivå 2: Medlem
    • Nivå 3: Regelbunden
    • Nivå 4: Ledare
  • Om du klickar på ditt namn så ser du vilken nivå du är på själv. Om du får ett felmeddelande när du klickar på denna länk: Politik, religion och heta ämnen så kan du dra slutsatsen att du inte är på nivå 2 eller över. Som referens kan jag säga att mindre än 10 % av forumets användare är på nivå 2 eller högre.

Visa bilder på de olika nivåerna och hur man ser det på dig själv och användare genom att klicka på användarnamnet.

Exempel på nivå 1 "Grundläggande"

Exempel på nivå 2 "Medlem"

Exempel på nivå 3 "Regelbunden"

Vår förhoppning

Vi hoppas att det ger följande fördelar:

• Heta diskussioner blir dolda för oinloggade användare och nya användare (på nivå 1) och för sökmotorer. På det sättet stör de inte i listan med ämnen för majoriteten av alla besökare och nya användare får inte mejl där tråden automatiskt rekommenderas. Då är RT-forumet först och främst fortfarande ett ekonomi- och ett rikare liv-forum.

• På nivå 2 är man förhoppningsvis medveten om att man kan tysta trådar och användare. Dvs. vill man inte se / följa tråden så vet man hur man gör. Det vill säga att vi kan ha förväntningen att om du inte vill delta, få notiser eller se en konversation så kan du aktivt välja det.

• Det ger oss moderatorer också möjligheten att moderera utan att behöva förklara eftersom man är insatt i reglerna och principerna för forumet. Lite enligt principen att om man ändå har hängt tillräckligt i forumet för att ha de högre nivåerna så kan vi moderatorer ställa högre krav och ha större förväntningar.

• Slutligen, så ger det en möjlighet för oss att som vill diskutera lite off-topic grejer möjligheten att göra det även i fortsättningen i ett slutet rum. Typ som att man är på en fest och vi som känner varandra kan gå till ett annat rum för att prata om sådant som kanske inte passar sig i det andra rummet dit alla är inbjudna.

Om det visar sig att det inte fungerar, då lutar jag personligen åt att vi förbjuder de trådarna och hänvisar till andra forum där man kan diskutera de sakerna istället. Det finns ingen anledning för vårt forum att försöka göra något som t.ex. Flashback eller något annat forum gör bättre.

Jag ser fram emot eventuella frågor och kommentarer.

Tack än en gång!
//Jan och moderator-teamet

Appendix: Kraven för de olika nivåerna

Klicka här för att läsa om de olika förtroendenivåerna som sätts automatiskt och vad som krävs för att "levla".

Förtroende nivå 0:

• Registrerat sig som användare

Förtroende nivå 1:

• Öppnat 5 trådar
  • Läst minst 30 inlägg
  • Lagt minst 10 minuter på att läsa

Förtroende nivå 2:

• Besökt minst 15 olika dagar
  • Gett minst 1 like
  • Fått minst 1 like
  • Svarat på 3 olika ämnen
  • Öppnat minst 20 ämnen
  • Läst minst 100 svar
  • Lagt minst 60 minuter i forumet

Förtroende nivå 3
De senaste 100 dagarna

• Besökt minst 50 % av dagarna
  • Måste ha svarat i 10 olika ämnen
  • Måste ha öppnat 25 % av de senaste 100 dagarnas trådar (max 500 st)
  • Måste ha läst minst 25 % av de senaste 100 dagarnas repliker (max 500 st)
  • Måste ha fått 20 like och gett 30 like
  • Får inte ha fått mer än 5 flaggningar
  • Får inte ha blivit tystad

Man kan dessutom förlora nivå 3 (det kan man inte de andra).

Här kan du läsa ännu mer: “Understanding Discourse Trust Levels

48 gillningar

Bra lösning! Tack.

1 gillning

i nivå två öppnat minst 20 ämnen är det skrivit egna trådar eller läst andras?? för jag är nivå ett men har definitivt nått upp till samtliga av de kraven för nivå 2 ( om det är att läsa andras trådar)

1 gillning

Du måste ju göra tentamen också för de ämnen du läst. Det håller @janbolmeson i och det går av stapeln en gång per år. Se bara till att du verkligen läst alla trådar väl, för många av frågorna kan vara detaljinriktade. :wink:

9 gillningar

Läst andras

1 gillning

Jag tycker det är en bra lösning så länge, och sen kan man ju alltid modifiera om det behövs. Vi behöver ju inte en kopia på Flashback :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Klokt resonerat. Var precis på väg att lämna RT då det börjat kännas mer som ett forum där folk ventilerar sina känslor och åsikter kring dagsaktuella frågor än ett ekonomiforum. Vilket drar till sig fler personer som har de behoven, medan de som vill läsa om och diskutera ekonomi och personlig utveckling söker sig någon annanstans.

Ja, låt oss slippa ett Flashback i finkläder. Originalet är bättre.

11 gillningar

Verkar ok. Poängen med att vara med på forumet är ju ändå att man är intresserad av och/eller kunnig inom privatekonomi. Om det kommer in personer med helt andra intressen blir allting ganska snedvridet och konstigt.

2 gillningar

10 av 10 :grinning::+1::+1:

1 gillning

:joy: ”Flashback … gör bättre.” Måste ju vara första gången i historien som en intelligent människa beskriver Flashback i positiva ordalag. Jätteroligt.

2 gillningar

Litet förslag mht att tysta trådar, om möjligt - går det att ha valfunktionen högst upp i tråden istället för längst ner, i mobilversionen? Se klipp nedan.

Tänker att det blir lättare att se och tysta trådar om man ser funktionen direkt uppe i trådhuvudet.

De trådar som tar fart på ett negativt sätt brukar fylla på rätt snabbt så slipper man skrolla förbi elände man inte vill se för att komma till denna funktionen :slight_smile:

4 gillningar

Bra förslag :+1:

2 gillningar

Jag kan inte göra något annat än att hålla med dig :star2::grin::+1: !

3 gillningar

Hmm, är en sådan person som tycker om att läsa mycket trådar (särskilt när det hettar till lite :popcorn:). Är dock mycket sällsynt jag skriver nåt. Märkte således att jag inte kan läsa den spännande tråden som ledde till allt det här pga för låg nivå. Möjligtvis bra ändring men finns nu incitament för nya användare att posta/svara på ämnen för svarandes skull, och inte för att man har något vettigt att bidra med…

bara en tanke!

6 gillningar

Precis min tanke. Jag har sällan något att bidra med men läser forumet i princip varje dag för att lära mig mer om privatekonomi. Trist att vara utestängd pga att vara tyst introvert :slight_smile:

2 gillningar

Du behöver ju ”bara” skriva två svar till förutom ovan för att blir nivå två:

Allt annat kan man göra som introvert. Like:arna har ni ju nu fått av mig. :wink:

PS. Sedan tror jag inte på att ni inte har kunskap att dela med er av i någon tråd. Att dela med sig är ju att vara generös mot andra. Det finns inget stort i att hålla sig själv liten. :heart:

10 gillningar

Finns mycket man kan bidra med eftersom det finns så många sätt att bidra. Kan vara något så enkelt som att man skriver “det här förstår jag inte men låter intressant, kan du förklara som om jag var 5 år gammal?”, vilket kan hjälpa andra tysta läsare att ta till sig av något som även de tycker är svårbegripligt men inte vågar/vill/orkar skriva. Eller att bara posta en låg eller normal lön i en tråd om vilken lön man har, även om man inte känner att man har skrytlön, eller just därför. Det finns alltid en tyst majoritet som bara läser och reagerar du på något finns det garanterat andra som också gör det och det är dessa tysta läsare man kan hjälpa genom att ställa frågor eller bidra med andra perspektiv än det förhärskande.

8 gillningar

Jag är också en som har läst länge och tycker att det är tråkigt att plötsligt inte ha tillgång till hela forumet. Jag tycker oftast inte att jag har något nytt att bidra med i diskussionerna men uppskattar verkligen att ta del av den breda kunskapen som finns här på rikatillsammans. Jag har startat någon enstaka tråd för att få konkreta råd men är mest här för att jag är intresserad av att läsa andras trådar.

4 gillningar

Var visst den här kommentaren som krävdes för att jag skulle bli uppgraderad en nivå :smile::+1:t2:

8 gillningar

Haha, samma för mig :sweat_smile:

4 gillningar