Gör jag fel på forumet?

Jag undrar om man blir “förvarnad”, innan en Level 4-medlem eller moderator ändrar eller tar bort ens inlägg eller kommentar?

Och om man får veta anledningen till ändringen eller borttagningen?

Jag har också en lite mer specifik fråga:

Jag har en tråd - den första som jag startade när jag hade blivit medlem - som har utvecklats till att bli något som nu betydligt mer liknar en gammaldags blogg, än en forumtråd.

Där skriver jag fullständigt ostrukturerat om mina dagliga vedermödor med att försöka få till en vettig privatekonomi trots diverse psykiatriska diagnoser. Då och då ställer jag frågor, och får svar. Ibland - ganska ofta - “tänker jag högt”.

Efter att ha läst lite i forumreglerna, vilket jag naturligtvis borde ha gjort långt tidigare, inser jag att det kanske inte är sådant här som forumet är till för.

Det känns som om jag kanske använder forumet på fel sätt.

Till exempel, så borde jag ju inte ställa en massa frågor om olika saker i en lång löpande tråd, utan placera varje enskild fråga i därför avsedd kategori.

Att jag inte gör det, beror på att ur mitt eget, egoistiska perspektiv, så känns det lättare att ha allt samlat på ett ställe.

Bland annat eftersom jag har otroligt svårt att hitta här på forumet. Av någon anledning så lirar liksom inte gränssnittet här med min autism m fl diagnoser. Jag vet inte varför. Om jag jämför med t ex ByggaHus-forumet, där jag också är medlem, så känns det enklare att navigera i.

Såhär är det ibland, när man har autism. Vissa saker funkar, andra inte. För några år sedan köpte jag en dyr Electrolux-dammsugare. Den och jag funkade inte alls. Jag förstod inte hur den “tänkte”. Bl a hade den funktionen att sugstyrkan med automatik minskade radikalt, om man dammsög mattor. Det var för mig totalt ologiskt, för det är ju just i mattorna som smutsen verkligen samlas, så där behövs ju EXTRA mycket sugkraft. Det slutade med att jag sålde Electroluxen och köpte en Miele, som jag älskar högt och rent, och som i mitt tycke är lättanvänd och fullständigt logisk.

Men åter till min fråga.

Jag är lite rädd för att min yviga ursprungstråd kommer att plockas bort en vacker dag, för att den liksom inte hör hemma här.

Och även om den inte gör det, så kanske den irriterar andra medlemmar, eller bryter mot reglerna, eller bara tar upp onödigt mycket utrymme, i relation till det faktum att den inte erbjuder något spännande, eller några kunskaper som andra kan ha glädje eller nytta av.

Övertänker jag?
Eller bör jag ta bort tråden själv, innan någon annan gör det?

1 gillning

Dessa kan använda funktionen där man tystar tråden så de inte ser den längre.

4 gillningar

Jag har svårt att se att din andra tråd skulle tas bort. Många här bryr sig om hur det går för dig och vill gärna hjälpa till så gott vi kan.

4 gillningar

Du behöver inte oroa dig för att använda forumet fel. Jag har själv trådar som är lite av en monolog, men vet också att vissa smala ämnen på detta forum kanske inte skapar massa svar, eller inlägg, men att de ändå fyller en viktig funktion.

Som min kolonilottstråd, jag vet att många på forumet hellre optimerar sin portfölj än odlar blommor. Men, forumet är öppet mot internet, så om någon drömmer om att skaffa en kolonilott och tror de inte har råd, så kanske de kan få tips i min tråd.

Eller i min tråd om sjukersättning. Jag tror många saknar insikt i hur våra trygghetssystem fungerar. Så att skriva ner och dela faktiska erfarenheter och lite hur Försäkringskassan bemöter oss med funktionshinder är viktigt.

Sen är det bara tre personer på forumet med rank fyra och vad jag vet så ska det till väldigt extrema omständigheter för en hel tråd ska tas bort.

Så kör din stil, forumet behöver alla typer av personligheter.

Det är så vi blir rika tillsammans. :blush:

Och ja, forumet är ibland rörigt och svårnavigerat. Men alla kan välja att dölja trådar eller sektioner, jag har dolt vissa sektioner. Så forumet känns mer lättläst.

8 gillningar

Ja det gör du.

1 gillning

Aha! Utmärkt.

Låt din text vara kvar.

Din fråga tangerar mitt inlägg om att folk på viss nivå tydligen kan göra ändringar i andras inlägg. Någon svarade att det kan behövas för att vara mer begripligt och lättare att navigera. Väldigt subjektivt och dumt, då det endast är den personens subjektiva godtycke som styr.

Och då kan någon alltså ändra i ditt inlägg, skriva om texten, ta bort, flytta, dela upp, infoga i annan tråd etc. Utan att du först får information om det eller möjlighet att säga nej.

Jag gillar ”provtänkartrådar” och trådar som är personliga resor. Jag kör min vloggtråd som en enda tråd just för att de som vill slippa lätt kan det och för att inte starta en massa nya trådar om saker som ändå till stor del hör ihop.

Så, hellre en ”rörig” och personlig tråd är tio olika där fråga och svar ändå behöver kontexten från de nio andra. :smiley: :+1:

6 gillningar

Jag har inte läst din andra tråd, men tycker denna tråden tar upp något som jag skulle uppskatta: en dagbok/blogg-del. Sitter på ett annat forum där det finns och jag gillar det, man lär känna en användare mycket mer ingående. Det hade tex kunnat vara någon som skriver om att kämpa med att bli skuldfri, spara ihop sin första miljon, få budgeten att gå plus minus noll osv.

5 gillningar

Man får göra som man vill ju. Min erfarenhet säger att speciellt ungdomar bara svarar på första eller sista frågan i ett sms.

Det är svårt för oss normalstörda att svara på många olika saker i ett långt brev. Jag tycker att det är bättre att dela upp det i olika inlägg.

Nu ska vi se om jag lyckas med min citatruta.

Ja, denna tråd skapades när jag hade läst ditt inlägg. Tänker att det är bättre att fortsätta diskussionen om forumbehörigheter där.

Tack.

Ja, så tänker jag också. Att kontexten och sammanhanget behövs.

Nackdelen med en “berättande” tråd som växer sig allt längre är naturligtvis att ju längre den blir, desto färre är det som orkar följa med i den, för att just få sammanhanget klart för sig.

Men det gör inte mig särskilt mycket.
De som trots allt orkar läsa/skumma igenom åtminstone delar av tråden innan de skriver något verkar ofta vara eftertänksamma, analytiska, empatiska, pedagogiskt lagda och allmänt förträffliga personer, och det är just sådana som jag har mest utbyte av att kommunicera med.

De lite mer otåliga, som gillar snabba ryck och lever efter parollen “Men hur svårt kan det vara?!” syns inte till så ofta i min långa tråd. Vilket inte är någon stor förlust för mig.

6 gillningar