Flaggning av inlägg

Är det bara jag som tycker det är väl lättvindigt att flagga och få inlägg raderade?

Jag har varit med om det flera gånger i diskussionen om utmattningssyndrom.

Det känns väldigt barnsligt och lättkränkt att radera någons inlägg för att den hyser en åsikt jag inte delar.

Självklart skall man radera inlägg ifall man hänger ut någon namngiven person etc men att radera åsikter man inte håller med om tycker jag känns fel.

1 gillning

Du kan också fundera på varför just dina inlägg raderas upprepade gånger i just den tråden. De raderas inte på andra platser vad jag kan se, vilket gör det till en specifik insats från oss moderatorer i just den tråden du refererar till. Det handlar inte om åsikter utan hur de uttrycks. Vilket bevisas av att dina inlägg i den nya tråden finns kvar.

2 gillningar

Det är för att ditt sätt att uttrycka dig saknar respekt för människor och forskning. Du beter dig helt enkelt på ett dåligt sätt. Du kan välja att lära dig något om hur man uttrycker sig, eller fortsätta bli flaggad. Simpelt för de flesta av oss.

10 gillningar

Det beror på att det är en öm tå. Folk tar illa vid sig och blir lättkränkta för att jag framför en åsikt som många har och de är rädda för faktiskt kan ligga något i.

Om jag med emfas hade sagt att jorden är platt och alla som inte tycker så har fel hade det säkert fått stå kvar. Då hade folk antingen argumenterat emot mig eller (troligen) ignorerat mig.

1 gillning

Om jag får vara lite fräck och skriva mer direkt varför det du skrivit där raderats: du skriver att alla de som beskrivit hur de drabbats av riktigt svåra besvär pga jobbet hittar på och att det är deras egna fel. Att företaget har noll ansvar och de får ta tag i sina liv. Det kan vara direkt skadligt att läsa för den eller de som just nu lever med dessa problem. Därför raderas dina flaggade inlägg där.

12 gillningar

Det finns några skribenter som verkar få inlägg flaggade oftare än andra. En gemensam nämnare verkar vara att man har en ”blind fläck” för hur man kan uttrycka sig i sociala sammanhang utan att göra människor mycket arga eller ledsna.

Visst kan man ibland behöva vara hård i sin åsikt, men på ett forum bör det vara ett mycket ovanligt undantag.

Sårar man människor genom direkta eller indirekta påhopp så bör man fundera på hur man kan formulera sig annorlunda nästa gång. Den reflektionen och självinsikten verkar ofta saknas och istället blir man själv kränkt och/eller startar en tråd som denna.

8 gillningar

Det kan såklart absolut finnas inslag av en öm tå. Och extra öm blir den om man stampar hårt på en redan skadad tå. Titta gärna igen på dina inlägg i tråden om utbrändhet. Det finns inget uppenbart sakfel i det du skriver, men du klampar in i en tråd där någon explicit ber om stöd och öppet ifrågasätter legitimiteten i trådskaparens och andras upplevelser, Du lyckas också hävda att de tillhör en grupp som skyller på andra. Självklart blir människor upprörda.

Det finns en plats för det du anser dig ha förstått om utbrändhet, men medkänsla och tajming kommer före.

Kanske olika hur man ser på ett forum.

Man kan se det som ett ställe där man kan framföra åsikter anonymt och stöta och blöta argument.

Man kan också se det som ett virtuellt mingel eller kafferep där man träffar människor man inte känner så nära. Man är artig och håller med vad andra säger. Om någon säger att den är utbränd säger man ”oh vad hemskt, du som är en så duktig person”. Om en nära vän blir utbränd kan man förstås komma med lite mer hårdsmälta och välmenande råd men ett mingel är fel forum för diskussioner och åsiktsutbyte i debattform.

Då är jag med!

Medkänsla och god stämning kommer före debatt.

Det är just debatt och kritik som jag uppskattar med nätforum men olika forum har väl olika inriktning.

Om jag är kvar på detta forum skall jag itne debattera utan mer hålla med och hålla en trevlig ton, ungefär som man gör i fikarummet på jobbet.

1 gillning

Håller med om att det kan vara en avgörande och viktig skillnad.

Det kanske också finns ett mellanting där man utmanar och ifrågasätter på ett vänligt sätt? :blush:

1 gillning

Alltså vem är det som är lättkränkt egentligen?

Du hoppar in i en tråd där en person som är helt ny på forumet, som tagit mod till sig att berätta att den har en trasig karriär/liv som ber om pep, känner sig gråtfärdig och har dåligt självförtroende,… och du ifrågasätter om personen mår så dåligt att den behöver hjälp??? :thinking: Snacka om bristande empati.

Det går så långt att trådskaparen nu har raderat sin profil. Gud vet hur han/hon känner sig nu.

Som jag förstå är det så har du rätt lång livserfarenhet och borde veta bättre än att ta den debatten i en tråd där någon söker hjälp, råd, stöd. Snacka om fel tajming!

Och sedan är det synd om dig för att en del av dina inlägg raderades?

Sorry, men du behöver nog ta en paus, andas lite och tänka efter varför du egentligen hänger här. IMHO :slight_smile:

16 gillningar

Det kanske är för mycket av en generalisering av mig. Funderar på om begreppet ”situationsanpassad kommunikation” bättre fångar vad jag skulle önska.

2 gillningar

Att i en tråd där TS beskriver allvarliga problem börja debattera om det är rent påhitt är givetvis inte okej, det är förbluffande att man ens kan tycka det.

Att “debatten” sen handlar om tyckande med logiska motsägningar och helt ignorera forskning är bara grädden på moset.

1 gillning

Jag hänger här för att lära mig om ekonomi. Men även för att debattera politik, sjukdomar och vad som helst. Jag ser inte poängen med att på ett anonymt nätforum sitta och hålla med för att vara artig för att inte såra.

Självklart är det för att det jag framför är känsligt men väl underbyggt och därför tar det hus i helvete. När jag hänvisar till mer eller mindre kända psykiatriker blir stämningen ännu sämre.

Hade jag hävdat att bröstcancer inte finns och bara är inbillning hade inte folk tagit illa vid sig. De hade bara ignorerat mig eftersom det så uppenbart är fel.

Det finns förbud mot kvacksalveri i svensk lag. Tycker du inte om det finns andra länder med andra lagar.

“Tror en anledning till att så många är sjukskrivna för just ”utmattning” är att det är en ”statusdiagnos”.
Den utbrände har jobbat så extremt hårt och är en väldigt ambitiös person och därför drabbats.
Diagnosen ”anpassningsstörning”, som ju är samma sak låter inte lika kul.
Den drabbade har svårt att anpassa sig till arbetets och livets utmaningar.”

Men jag har tagit till mig kritiken. Vill man debattera på ett forum där det är högt i tak skall man söka sig någon annan stans.

Här håller man trevlig ton och säger inget som någon kan ta illa vid sig av, ungefär som man gör i livet i stort med folk man inte känner nära.

Den som äger ett forum får förstås bestämma vad man får skriva!

1 gillning

Ja men det finns olika tillfällen att ta upp saker. Om någon fått sparken så kanske inte ”skyll dig sjölv” är en human kommentar som hjälper TS framåt.

Det är en av grundpelarna på RT - att hjälpa varandra framåt. Inte stjälpa varandra.

Du riskerar att ha gjort det senare. Det är inte OK i min bok.

2 gillningar

Stämmer detta verkligen? Nog för att @Bingobertil skriver på ett sätt som kan uppfattas som provocerande så har inte jag fått den uppfattningen. Kanske flaggar folk för vad de tror han skriver istället för vad han faktiskt skriver?

Var skrev han att ALLA hittar på eller att det är deras eget fel?

1 gillning

Nu kommer jag stänga den här tråden. Den har uppfyllt sitt syfte och förhoppningsvis har poängen kommit fram. Det här är vårt gemensamma vardagsrum där vi hjälper varandra framåt. Det är högt i tak vad gäller åsikter men lågt i tak vad gäller hur man ger uttryck för dem.

11 gillningar