Behöver vi en: "Jag har det bra, men" kategori?

Det är väldigt vanligt med trådar av typen. Jag är inte så gammal men har mycket pengar. Hur hanterar jag detta? Och de fylls nästan alltid upp av kommentarer från människor som provoceras av frågeställningen.

Jag kan förstå att man som yngre med ovanligt god ekonomi gärna hänger här och skriver. Visserligen ibland för ganska uppenbart skryt för ryggdunk. Men vart ska man vända sig om inte till ett kommunity för personer med ekonomiintresse liksom. Är det någonstans det borde va ok så är det väl här.

Men jag förstår också att alla dessa inlägg känns jobbiga för dem som kämpar i början på sin resa. Nu anser jag visserligen att lära sig släppa sitt förakt för personer på andra nivåer är en viktig del på resan. Men ska det va rikare trådstartares uppgift att ta sig an den diskussionen med alla som kommenterar?

Så frågan är om dessa trådar bör få en egen kategori man kan muta om man märker att man provoceras av dem? Eller man kan bli portad ifrån om man uppenbart inte kan låta bli att skriva om hur provocerad man blir istället för att hjälpa till?

2 gillningar

Vem säger att nån föraktar någon? All befogad kritik eller invändningar är inte avundsjuka/förakt etc. Tycker folk ska få komma med input.

Förtydligande. Jag tycker att det är helt naturligt både att folk som lyckats bra vill skryta lite och att andra blir provocerade av det. Jag har själv varit en sådan även om det som väl är inte fanns internetforum på den tiden.

Jag vill inte att de som provoceras ska bli utkastade från forumet utan tror att de har mycket både att tillföra och lära sig här. Bara att de inte går så bra ihop med just en viss typ av trådar.

1 gillning

Ja det är hur man kommunicerar som är det svåra :slight_smile: Klart folk ska få vara glada för sina framgångar.

Varken en ny kategori eller bli portad. De trådstarare som ibland är osmidiga i sina formuleringar och antaganden får ta kritiken, samtidigt som de individer med tydlig avundsjuka får lära sig att hantera den.

4 gillningar

Nä men seriöst, nån eftersökte underforum/nivåjox häromdan. Kanske vore nåt?

Det lättaste hade väl varit att dela in forumet i underkategorier, baserat på dom olika nivåerna? :slightly_smiling_face:

Tycker att det låter dumt och ironiskt att i princip vilja dela upp forumet baserat på klass.

Det kommer alltid att finnas folk med olika förutsättningar.

Vissa är gamla, andra unga.
Vissa är friska, andra sjuka.
Vissa har barn, andra saknar.
Vissa är skitrika, andra luspanka.
Vissa är kunniga, andra oinsatta.

Forum finns till för att dela tankar och idéer, vi är väl inte så dumma och oempatiska att vi inte klarar av att någotsånär sätta oss in i varandras situationer även om vi har olika förutsättningar?

Jag röstar starkt nej till uppdelning baserat på nivåer (klass)!

3 gillningar

Det påminner om något

Happy Hunger Games!