När ni sitter och skrollar igenom trådarna här på forumet, vilken typ av inlägg gör att ni inte kan hålla fingrarna i styr, utan måste skriva ett svar direkt?
För vissa kanske det är onödiga anglicismer.
För andra är det felaktiga uttalanden om valutarisker.
För ytterligare andra är det korrekta uttalanden om valutarisker.
För min del är det när någon antar att ett personlighetsdrag eller beteende beror på uppfostran, utan att ens överväga att genetiken kan spela in. Jag blir inte upprörd eller så, men det triggar min inre besserwisser.
Så: vilka ämnen får er att ploppa upp i trådar som gubben i lådan?
För min del är det när covered call-ETF:er dyker upp i trådar och framställs som något smart eller “tryggt”. Speciellt när någon visar upp sin “utdelningsportfölj” som till stor del består av just sådana skit produkter.
Då börjar det klia direkt i fingrarna. Begränsad uppsida, full nedsida och en hög direktavkastning som mest är en illusion på bekostnad av totalavkastningen. Jag har svårt att scrolla vidare utan att kommentera, inte för att jag blir upprörd, utan för att min inre investerings-besserwisser vaknar och känner sig manad att rädda någon från framtida besvikelse.
Onödigt risktagande stör mig, jag förstår att många kan sin lönsamhetskalkyl men risk är det ingen som gillar att ta hänsyn till. Det stör mig lika mycker som att bara köra vinterdäck på hälften av hjulen.
Jag håller med. Jag reagerar ofta när folk pratar om vad som är “matematiskt korrekt” i investeringsbeslut utan att väga in risknivån; utan den variabeln finns det ju inget entydigt korrekt svar.
Exakt samma här. Jag tror dock inte att det egentligen är ämnet i sig, utan själva diskussionen: hur folk liksom pratar förbi varandra. Det är enormt frustrerande att se samma missförstånd upprepas gång på gång.
Sen finns det förstås en risk att jag själv är en av dem som missförstår
När personer uppvisar tecken på bristande självkärlek eller har det tufft så kan jag inte låta bli att vilja stötta dem bäst jag kan.
Andra sidan på myntet är inlägg där människor uttrycker bristande empati/von-oben-mentalitet. Då har jag svårt att låta bli att ge dem min åsikt om vad deras mamma borde lärt dem om ödmjukhet.
När någon framför något tvärsäkert, som om det inte skulle kunna finnas motargument, eller som om det gäller för alla. Det enda som är säkert på ett forum är ju att det alltid finns nyanser - i alla frågor - för att alla är olika. Vi har olika förutsättningar och erfarenheter, gör olika antaganden, befinner oss i olika situationer, har olika styrkor osv.
Missförstånd om vad pengar är och att banksystemet är en stor konspiration för att hålla oss fattiga.
Håller med, men samtidigt kan jag bli frustrerad över folk som inte klarar av att läsa sådana inlägg och rycka på axlarna och tänka ”Tråkigt att personen inte har en mer nyanserad bild än så”.
Jag vill hävda att det krävs minst två personer för att skapa dålig stämning i en tråd.
En person som uttrycker sig tvärsäkert och klumpigt.
En person som väljer att inte bara rycka på axlarna utan måste reagera.
Helst skulle man vilja att 1. aldrig sker men det är nog orealistiskt.
“Forskningen säger” måst va den mest irriterande kommentaren.. Ja.. men kan man liksom inte tänka ens de minsta utanför vad forskningen säger, jag undrar på allvar om dessa individer faktiskt följer forskningen på alla plan i deras liv
Jag har blottlagt min svaghet. Jobbar absolut med att tämja denna allergi.
Men om jag ska försöka sätta något positivt värde på min svaghet så finns det väl tillfällen då elefanten i rummet är just att personen som tar mest plats också i sin brist på ödmjukhet har dragit felaktiga slutsatser. Det svåra är att formulera detta på rätt sätt!
Jag triggas av folk som skapar ett konto direkt frågar något simpelt som det finns svar på, på förstasidan av forumet. Exakt så som jag själv gjorde för 5 månader sen när jag hittade hit Fast jag lyckas ändå med att inte skriva något sarkastiskt eller elakt.
Sen räknar jag ner från 10 och viskar för mig själv ”swoosh” när länkarna börjar trilla in.
Bostäder. Särskilt irriterande när folk tror att den generella utvecklingen i Sverige är så vägledande för ett specifikt objekt eller att hårda värden avgör vad som är bästa köpet.
Felaktigt användande av ekonomiska termer; ex “amortering av lån är en kostnad/utgift”
Amortering av lån är EJ en kostnad/utgift, däremot är det en utbetalning. Amortering försämrar ditt kassaflöde men är ingen kostnad. Att få ett lån av en bank är ingen intäkt/inkomst, utan en inbetalning.
(Kostnad är en periodiserad utgift, Intäkt är en periodiserad inkomst)
Svårast att inte kommentera tycker jag det är när någon påstår att det skulle vara tråkigt att alltid vara ledig och utgår från att alla skulle tycka det. Jag skulle gärna vara det!
Alternativkostnad är en annan sak! Absolut relevant ibland men inte alltid och om det självklart ska räknas vid bilköp, varför inte också om man väljer ett dyrare vin eller en dyrare köttbit?