här är några saker som gällde min familj när jag växte upp:
- vi snålade in på dryck på restaurang. visst, det är ju bra eftersom cola inte är så nyttigt, men skälet var att det är dyrt (läs överpris, 5kr cola för priset av 30kr).
- suckande över när någon glömt äta upp sista mackorna i påsen eller liknande så att de behöver slängas. onödig utgift.. visst, det var väl onödigt.
- köpte saker med “kort utgångsdatum” för att spara 3kr. men sen glömde man av att äta upp det i tid ändå
- snålar in på något, som går sönder, så man får köpa nytt
- köper billiga högtalare till tv, men byter frekvent ut mot annat i liknande prisklass i hopp om att nästa högtalare ska vara så mycket bättre
- snålade in på mobilabonnemang till mig, så att min surf tog slut typ varje månad
samtidigt minns jag specifikt en gång när min far köpte en bil, men sålde den efter bara ett halvår. förlustaffär på 50tkr på 700 mil. samtidigt behöll han sin gamla bil, och hade dubbla bilar i ett halvår. detta var tydligen helt okej. bilar var min far en stor förbrukar på. man kunde prioritera att elda upp 50k på den bilen, men man tar inte tag i att renovera hallen i sommarstugan. kanske hade varit bättre att leja in hantverkare om tiden inte finns för att göra jobbet själv, kan jag tycka?
samma sak gäller att byta motorcykel flertalet gånger, “nja, den här var det lite mycket vinddrag i”, “nja, nu ska jag köpa en jag bara kan pendla till jobbet med”, “nja, nu ska jag köpa en som är bensinsnål”, “nja, nu är jag trött på att växla, ska köpa en scooter”. egentligen var det ingen större skillnad på dem tycker jag, men den största gemensamma nämnaren var att ingen av dem knappt användes. han hade lika gärna kunnat behålla den första motorcykeln och sparat en hel del pengar
“nja, nu ska jag impulsköpa en sprillansny båt!”, “nä, nu byter vi båt mot en som är nästan likadan”, “nja, nu ska jag köpa en timmervagn för 250k, jag är så trött på ventilpaketet på den gamla, och jag kör ju ändå typ 20 timmar om året med den!”, “nja, nu är grannens förfallna hus till salu. äh, jag köper det så slipper vi få några grannar som renoverar och flyttar in där!”
min familj var ganska välbärgade, men sättet man prioriterade på är helt sjukt tycker jag! de tappade liksom helt förståelsen av pengar. man kan kasta stora utgifter runtomkring sig, men gud förbanne den som beställer en cola på restaurang en gång i månaden.. det är ju knappast de utgifterna som möjliggjorde de andra dumma köpen
känner ni igen det? man tappar greppet av vad pengarna är värda och var de gör mest nytta nånstans. jag tycker det är helt obegripligt