Vad spenderar andra för mycket pengar på enligt dig?

Jag såg en fråga i att annat nyhetsbrev som jag tänker kunde vara kul (med risk för :fire:)

Vad tycker du att andra spenderar för mycket pengar på?

Ska bli spännande det här. :joy::see_no_evil:

PS. Med risk att sparka in en öppen dörr - inget här är rätt / fel eller bra / dåligt. Alla svar kommer vara helt subjektiva utifrån ens egna värderingar och vad man tycker viktigt. Jag vill därmed påminna om avsnitt: #314 Sparfällen och konsten att spendera pengar :slight_smile:

3 gillningar

Jag kan börja själv på något jag inte lägger mycket pengar på, men fascineras hur mycket pengar som går att lägga på:

• inredning
3 gillningar

Dålig mat och dryck. Direkt farliga livsmedel importerade från andra sidan jorden.
Tänk råttkebab med fettsås som sköljs ned med ”vin” från en kändis-bag-in-box.

Ibland när jag står bakom folk i kassan på ICA funderar jag på att ringa socialstyrelsen eventuellt genomföra envarsgripande.

27 gillningar

Energidrycker. Dom innehåller väl inget socker längre heller = ingen energi.

19 gillningar

Bra fråga, tycker väl att andra får lägga pengar på precis vad som helst. Men de läckta utdragen ur swish betalningar visar nog att det är betydligt fler som lägger pengar på droger än jag någonsin kunde trott. Att lägga pengar på olaglig aktivitet var kanske inte vad @janbolmeson hade tänkt sig iofs :rofl:

Det enda lagliga jag kan tänka mig är kläder och hur mycket vi verkar skicka tillbaka efter att ha luktat på plagget, eller använt det en gång och sen reklamera. Köper kläder när jag anser det behövs, aldrig annars.

3 gillningar

Haha, tack för ett gott garv. Pratade precis tidigare ikväll med Caroline om hur mycket läsk det säljs och dricks. :scream:

1 gillning

Hudvårdsprodukter.

Huden är kroppens största organ och skyddar vår inre miljö mot vår omgivning. En bra grundregel är att inte ha sådant på huden som du inte skulle stoppa i munnen.

13 gillningar

Flygresor på semestern…

10 gillningar

Knark, barngrejer, krogbesök, inredning, bilar, kläder, smink, frisörer, biografer, bostad, fik, teknikprylar, streamingtjänster, courtage, räntor, gym, utseende m.m.

8 gillningar

Hemelektronik

2 gillningar

Energidryck var min första tanke. Även annan läsk och chips köper många väldigt mycket av.

Konstigt nog finns det också fortfarande de som röker.

3 gillningar

Cykelutrustning.

Jag har själv hållit på med olika former av motionärscykling större delen av mitt liv. Jag förespråkar verkligen inte att cykla runt på nåt gammalt rostigt härke oavsett om det handlar om landsväg, skog eller vad nu din miljö är. Men jösses vad det har spårat ur till en prylsport. Ja, det är inte gratis med cykelsport men det behöver inte heller kosta fantasisummor. Jag älskar cykling, men sporten innehåller alldeles för många höginkomsttagare som inte vågar dyka upp på motionärspasset med billigare utrustning än polaren. Våga spendera lagom.

4 gillningar

Bostad/bil skulle jag rösta för.
Med bostad kanske jag ej riktigt menar ett bra läge etc snarare en för stor bostad där man betalar för uppvärmning/underhåll för rum man kanske nyttjar ett par enstaka gånger om året.

Bil är en annan grej folk betalar väldigt mycket för samtidigt som många i vårat land ej har “tid” med tillräckligt med rörelse till vardags så kan man ju ta cykeln till jobbet istället och få in lite vardagsmotion.

3 gillningar

Vad blir kvar av livet om vi drar av allt från den listan?

8 gillningar

Dyra teknikprylar exempelvis. Hörde om en kollegas vän som köpte en mobiltelefon med vikbar skärm för 25000kr , som sedan visade sig vara för stor att ha i fickan, vilket gjorde att han var tvungen att köpa en “vanlig” smartphone också…

I övrigt - onödiga lyxrenoveringar och utomhuspool

1 gillning

Jag stör mig sällan på folk som spenderar pengar, snarare tvärt om. Jag tycker att nästan alla i min omgivning är för snåla och skulle behöva spendera mer. Jag stör mig också oerhört mycket på personer som alltid ska köpa billigt skräp istället för kvalitet, trots att de har råd. I 99 fall av 100 anser jag att det blir dyrare att köpa billigt. Antingen använder du aldrig produkten, eller så använder du den så mycket att den går sönder.

Men på ämnet så skulle jag väl säga tobak och resor.

8 gillningar

Låneräntor… :grin:

4 gillningar

Bil.

Det spelar tydligen ingen roll om den förstör ekonomin så länge den är snygg.

9 gillningar

Frågan var vad folk spenderat för mycket på. Det betyder inte att noll kr är den rätta nivån utan bara att det spenderas för mycket på dessa saker. Finns även saker jag tycker folk spenderar för lite på och det är snarare den listan jag tycker är intressantast

Badtunna, jättealtan, utekök och monstergrill tycker jag har blivit vanligare på hemnet. I min värld är det inte värt pengarna, kul tre gånger första året.

Annars tobak som fler skrivit

Mvh Kroken

6 gillningar