Ptja, vissa saker tycker jag det är smart att köpa billigt. Går de sönder vet man att man använder det tillräckligt för att det ska vara värt att köpa en rejäl istället. Tror det ofta är bättre åtminstone ekonomiskt att göra på det sättet, men bäst är nog att köpa rejäla grejer begagnat.
Egoprylar… sånt man köper för att andra inte har råd… skidkläder, väskor, skor sjalar för 50 papp styck alternativt skit från swish med stulen design miljövidrig produktion, barnarbete och säkerhetsfuskmärking.
Handla med samvete, inte ego!
Läsk, energidryck, kaffe (man inte brygger hemma), tobak, för mycket kläder, skor och bluffprodukter.
Utgår från min egen familj och umgängeskrets.
De flesta hade kunnat köpa ett boende kontant idag om de skippat stora delar av ovanstående och lagt pengarna i ett bra investerande räknat på 20-25 års sparande.
Hemlarm helt klart.
Blir förvånad att ingen har skrivit detta innan men jag säger dyra avgifter för kassa fonder
Damn!
Annars tänker jag krogkvällar eller dyra bilar som antingen belånas eller leasas otroligt dyrt.
Försäkringar. Bygg ett kapital och var egenförsäkrad istället!
Avbetalning med räntor och mobilabonnemang.
Hästar och prylar till häst. Hundar och hunddagis. Varför skaffa en hund som man inte kan ta hand om på dagtid och sedan lägga flera tusenlappar varje månad för hunddagiset.
Man undrar ju också varför dyraste statusbilarna är mer populära än andra mer plånbokssmarta alternativ. Leasing är inget sparande.
På temat statusprylar hör också dyra väskor, båtar, kläder, skor, exklusiva kök etc.
Tänker också på alla abonnemang för streamingtjänster, mobiltelefoni etc folk samlar på sig. Har noterat att det kan skilja rätt mycket i pris mellan ett abonnemang från de stora bolagen såsom Telia och de mindre uppstickarna (Vimla, Hallon, Halebop). Gråter när jag ser reklamen för abonnemanget där byte av mobil varje år ingår. Förutom att det är dyrt är det miljövidrigt
Ville bara säga välkomna till forumet @Gustav_Berg och @frilansaren. ![]()
- Utelunch (Som inte ens är speciellt god eller nyttig)
- Billig skit från Kina som håller max 1 år (mina 40 år gamla leksaker håller än…)
- Allt annat som man konstant unnar sig för att man jobbar för mycket / har för tråkigt
- Nästan alla hus som dyker upp i TV i typ “husdrömmar” som är på tok för stora och tär onödigt mkt på jordens resurser
- Lyx - Båtar / Bilar / Kläder / Väskor / Etc
Mvh Snåldjåpen
Hemelektronik
Läsk
Dålig och dyr mat av typen halvfabrikat
Boendet och allt vad det medför i (andras och egna) krav på hur det ska se ut och inredas, som drar för stor del av mångas budget IMHO, så man inte kan (har råd) att göra andra grejer utanför hemmet. Det är väl därför även storstäder är rätt öde vardagar efter 20. Vi blir bekväma stugsittare ![]()
Alkohol, tobak och taskig mat. Brukar man tobak och dricker mer än sällan i små mängder och även är överviktig så är man istort sett garanterad en sjukdom som tar livet av en i förtid. Konstigt att lägga sin pengar på det.
Även om tar bort 1 av 3 så har man vanor som står för stor del av all cancer och hjärtsjukdom.
Bilar. Många skulle klara sig utan bil i stora delar utav sitt liv och om de sparat pengarna blivit rika på kuppen.
Onödiga Impulsiva inköp, till förbannelse.
Ja det låter ju synnerligen dumt att boka en flygresa när man redan är på semester ![]()
Kärlek, relationer, vänskap, mat, sex och mycket annat kul. ![]()
Måste nog ändå vara flaskvatten
Med tanke på att vi har tillgång till rent vatten dygnet runt direkt i kranen.
Om jag ska tala i rent strikta termer så, nej, jag hade inte behövt en bil. Men herregud vad en bil gör livet enklare. Man kan åka och hälsa på hos vänner och släkt när man känner för det utan att göra 3 bussbyten, tåg och att allt tar halva dagen. Minns starkt en dag när jag flyttat in i min nya lägenhet och behövde ta en vända till ett köpcenter. Det tog mig nästan en hel söndag att bara åka dit, köpa lite grejer och åka hem igen. Det är 5 km dit. det tar 12 minuter med bil, max. Sitta fast inne i en storstad på somrarna och inte kunna ta sig till en strand eller liknande på rimligt sätt (jag vet för jag har bott på samma ställe utan bil). Livet händer här och nu.
Däremot, folk köper ju för tusan bilar för 850k som om det vore plockgodis. Det verkar liksom inte vara några problem att betala 54k extra för schyssta högtalare, 23k extra för finare stolar, 14k extra för någon värdelös mojäng som läser av hastighetsskyltar och irriterar dig som förare. Dessa människor skulle exempelvis aldrig köpa högtalare för 54k och ha hemma, resten av livet. Men inga som helst problem att slänga iväg det på tillval i bilen som man tänkt ha ett par år.
Själv hade jag kunnat tänka mig en fin och onödigt dyr sportbil, för att det är en dröm och intresse. Dessa bilar kan man också vårda och använda i årtionden framöver. Men fyfan för att pendla till jobbet i någon jävla Tesla Model X för 1.3 miljoner. Vilket slöseri.
Inte en specifik sak, men folk som t ex säger att de inte har råd med saker de faktiskt behövt samtidigt som man vet att de har vettig inkomst och bränner typ 100k på resor om året.
Märkliga (åtminstone för mig) prioriteringar alltså.