Spenderar pengar på det som höjer livsglädjen resor. godmat. barnbarn.
Snus och på tok förmycket sötsaker. Och (fel) investeringar. Och sen alla måsten typ att bo förat förflytta sig.
Det mesta är nog redan skrivet i tråden, men ur min personliga vinkel och gällande majoriteten omkring mig:
- fordon
- kläder
- halvfabrikatsmat
- café/utefika
- parfym
- abonnemangstjänster
- inredning
- bensin
- fasadbelysning
- ”säsongspynt”
- ”smarta” hem
- hyrd förrådsplats
- skor
- korta bilresor
- solsemester långt bort
- ”fräcka” teknikprylar
- ”köpevatten”
Vin förstår jag verkligen inte att man lägger så mycket pengar på men det gäller väl allt där man försöker få status genom konsumption mer än att man faktiskt får en kvalitetshöjning
Jag köpte själv lite för dyra viner efter att ha fått tips.
Har efter det testat flera viner från vinbetyget.se, t.ex Bästa Röda vinerna under 100 kr, Bästa Röda vinerna 100-139 kr.
Hittat flera riktigt bra.
Räntor framförallt men även skatterna.
Få känner till att du får behålla 30 kr för varje hundralapp du tjänar.
Om prislappen på alkoholen börjar kännas jobbig kan jag rekommendera ”varannan vatten”. Hellre en bra flaska för 300:- på fredagen och alkofritt på lördagen, än två flaskor halvsurt blask.
Med det sagt finns det absolut prisvärda viner även om jag ofta tycker man får det man betalar för, åtminstone upp till dryga tvåhundringen.
Det beror nog på.
Vi dricker måttligt i mitt hushåll men oftast är det bara jag och min fru. Statuspoängen jag plockar genom att korka upp något fancy hemma går henne obemärkt förbi…
När vi har gäster tänker jag mer på om det är troligt att de uppskattar ett bättre rödtjut eller om man lika gärna kan hala fram en Kicki Danielsson-festis. Har varit med om folk som blandat fördrinkens proseccoslatt med huvudrättens CdP och varit helt nöjda med sitt egenblandade rosebubbel…
Absolut kan jag förstå att folk gör det men för mig är det onödigt eftersom jag gillar allt vin lika mycket (undantag kanske 1 flaska Shiraz för längesedan).
Samtidigt är jag ju gammal nikotinist och tycker att just tobak är en bra investering eftersom det är sååååå gott
detta håller ju väldigt många inte med om.
Om du röker regelbundet kan det ju förklara varför du inte känner någon större skillnad på olika viner ![]()
Dyra Hdmi kablar
“Tv kalibrering”
Bil/fordon ![]()
Globala indexfonder som aldrig säljs av! ![]()
Skämt åsido, tycker inte att det är så tokigt att lägga några hundratusen på en bil man kan lita någorlunda på och som tar en ut på äventyr (eller till arbetet) med komfort och säkerhet. Lägger gärna lite extra för att undvika tråkigheter längs vägen. Men visst, det blir inte fyra gånger så bra för 800 tkr som för 200 tkr.
I övrigt tycker jag det är svårt att säga att ”det här spenderar du för mycket på”. Alla har sina ”laster”, intressen eller prioriteringar. Sen är det väl klart att det knasigaste är det som är odiskutabelt hälsovådligt.
Men sämst måste väl vara sådant som inte används, eller som används några få gånger för att därefter förpassas till förrådet (och hur kul är det med en massa grejer man inte använder i förrådet?) loppmarknaden eller soptippen.
Måste rensa lite själv inser jag… ![]()
Restaurangbesök med treåringar som inte vill vara där…
/R
Tobak, särskilt rökning. Borde förbjudas.
Hahaha detta tänker jag på varje gång fakturan dimper ner. Sjukt dyrt och ingen aning om det överhuvudtaget hjälper.
Ett av de mest irrationella köpen jag gör.
Haha roligt att fasadbelysning fick plats i den listan ![]()
Jag stör mig definitivt på min mor som snålar med allt när hon inte behöver. T ex köper ica basic oliver som smakar diskmedel och liknande.
Nu låter jag säkert som en surgubbe. Men detta extrema överflöd med leksaker till barn på deras födelsedagar, julafton etc. Knappt hinner de slita upp ett paket innan nästa och första leksaken glöms bort och vips blev plastberget större. Hade varit bättre om alla gäster kunde gett en eller två leksaker tillsammans. Tycker bara det är sorgligt att se…
Fula solceller i ett land där vi knappt har sol. *Duckar
Hantverkare i viss mån. Lejer man ut precis allt så lär man sig inget tills nästa gång.
Tobak
Alkohol
Uteluncher
Energidryck
Shopping (kläder, skor, accessoarer)
Jag höll på att feta just den faktiskt, eftersom det är så sjukt onödigt på så många vis. Jag saknar stjärnhimlen som den var när jag var liten och den mest irriterande grejen är fasadbelysning. Sitt inne och glo på hjärndöd TV-underhållning, men var noga med att alla ser om teglet är gult eller vitt liksom. ![]()
[end of rant]
Vad spenderar andra för mycket pengar på
• Renoveringsträsket
Man vill inte fastna i renoveringsträsket efter man köpt en bostad till 4,5 årsinkomster. Kontinuerliga förändringar och renoveringar som kanske inte alltid är helt nödvändiga.
Vad spenderar andra för lite pengar på
• Sin egen hälsa
“Det finns inga investeringar som är bättre än de i sin egen hälsa”
Ursprungligen ett citat från en kollega. 10 000 kr i löparutrustning är alla dar i veckan en bättre långsiktig investering än 10 000 kr på börsen om du frågar mig. Så hälsa först, därefter börsen.