Känner ni att ni försakar något för att kunna ha en hög sparkvot?

Jag tänkte först ställa frågan om ni skulle kunna göra av med hela er lön utan att göra stora livsförändringar, mitt svar skulle på det bli nej, men kände att frågan om ni försakar något för att kunna spara mycket är mera relevant. Men ändå nästan samma fråga.

Jag känner inte att jag gör det eftersom jag gör det jag vill och ändå sparar ganska mycket pengar. Jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja göra av med mera pengar på så det känns som att jag sparar pengar som jag ändå inte behöver just nu.

Känner ni som sparar mycket lika eller skulle ni vilja göra av med mera pengar men viljan att spara är större?

2 gillningar

2020 och 2021 gick vår utgiftsnivå ner med 25% främst pga de förändringar som Covid-19 förde med sig.
Innan dess försakade vi inget enbart för att upprätthålla en viss sparkvot.

Jag håller med. Tvärtom så har jag nästan börjat känna mig dum om jag lägger pengar på saker som inte tillför nått. I mitt fall är det nog en åldersgrej, för jag har varit rätt god konsument tidigare.

3 gillningar

Jag känner lika när det gäller onödiga saker som inte tillför något, för mig. Jag har blivit bättre på att inte säga något när min hustru vill köpa saker som jag tycker är onödiga, både för husfridens skull och för hennes skull! Tidigare kunde jag känna mig tvungen att vara med och betala för i mitt tycke onödiga saker till hushållet men nu har jag släppt det och låter henne betala för saker som hon vill trots att jag tjänar ganska mycket mera än vad hon gör.

Beror väl på vad som mennas med att spara mycket :man_shrugging:.

Vi lever det livet som vi vill ha och håller en sparkvot på 40-50%, rent kass har vi svårt att komma på något mer att göra av pengar på.

Däremot skulle väl vi kunna höja vår sparkvot markant men har svårt att motivera den inskränkningen i vårt privat liv.

Precis lika känner jag. Jag skulle kunna spara mera men då skulle jag behöva försaka saker jag vill göra. Med den sparkvoten jag har nu behöver jag inte göra det.

Jag har genom åren varit en enorm slösare, sparat oerhört lite pengar. När vi köpte hus, började jag nog ta mer ansvar för att ha lite buffertpengar till huset men fortfarande alldeles för små belopp. När vi satte in braskamin i huset så lånade vi hela summan, typ 35 000 kr. Vid den tiden kändes detta helt naturligt, det fanns ju inte på världskartan att man skulle klara detta belopp själv, utan att låna. Idag känns det oerhört skönt att veta att även helt oförutsedda utgifter upp mot sexsiffriga belopp kan tas från vårt buffertkonto, utan större problem, detta tack vare att vi nu försöker spara/periodisera relativt mycket. Men nej, jag känner inte att vi försakar något, sparandet/sparkvoten är ju ett aktivt val vi gjort för att kunna sova lite bättre på nätterna. Jag tycker att vi idag har en bra balans mellan sparande/investerande och “pengaförbrukande”, en balans som blivit ännu bättre sedan jag hittade hit och lärt mig att investera en större del del av våra pengar, inte bara spara :blush:

2 gillningar

De senaste 1,5 åren, då mitt intresse för börsen slog till med full kraft så har jag sparat med lite för hög sparkvot för att det skulle kännas bekvämt, kul i början men jag tröttnade lite och kände -“vad ska jag med mycket pengar till efter pensionen”? (eller mycket och mycket…)
Började få lite tankar som: Tänk om jag blir sjuk eller dör innan jag kan ha nytta av pengarna?

Jag gjorde slag i saken och köpte min drömhoj när den dök upp, en Harley Davidson Night Train! Ångrar det inte en sekund och nu är sparkvoten på en okej nivå, även om jag önskar att jag kunde spara mer pengar såklart.
Men om några år så är tonåringarna utflugna och det blir ett rejält lyft för ekonomin gissar jag.

5 gillningar

Jag hade kunnat ta in städhjälp, lämna kläder till ett tvätteri, köpa färdiglagad mat och gå ner i arbetstid. Allt detta är varianter på att köpa mer fritid.

2 gillningar

Inte direkt kopplat till sparkvot då jag inte bryr mig om kvoten, men jag skulle kunna få hjälp med städning och trädgårdsarbete.
Redan gått ner 20% i arbetstid och svårt att gå ner mer just nu.

Det enda jag verkligen skulle ha glädje av är att gå ner i arbetstid. Om jag kunde med det jobb jag har nu skulle jag kunna tänka mig att spara mindre och istället gå ner i arbetstid. Just nu är jag inte intresserad av att göra det då jag ändå trivs med mitt jobb.

själv strävar jag mot 70% sparkvot och jag gör vissa uppoffringar. Inga direkt stora och avgörande för min livskvalitet en likaväl uppoffringar jag inte hade gjort om jag inte hade extremsparat:

1. äter aldrig mat ute, har t ex alltid med mig matlåda om jag reser
  2. köper aldrig ngt annat än en kopp kaffe när jag fikar
  3. använder bilen max 1-2 ggr i veckan (veckohandla + utflykt till fjällen)
  4. flyger aldrig (osäkert om jag skulle göra detta ändå dock)
  5. köper aldrig nya kläder
  6. klipper mig aldrig hos en frisör (har långt hår uppsatt i en “man-bun” vilket gör att min sambo kan klippa mig lite vint och snett utan att det syns)
  7. fryser gymkortet maj-oktober och tränar då bara ute
2 gillningar

För mig låter det där som för stora uppoffringar om jag hakar upp mig på ordet ALDRIG och dess betydelse. Om det verkligen betyder aldrig så är det inte det livet jag vill leva för att kunna spara men väldigt sällan kan jag göra de saker du räknar upp utan att känna att jag missar något.

Ja, på sätt och vis så kan man se det som att vi försakar vissa saker.

Vi har utgått från hur mycket pengar vi vill ha enskilt att spendera varje månad plus ett rimligt eget sparande (till t.ex. egna resor/dyra inköp). Därefter har vi då en summa pengar kvar som ska täcka våra utgifter och sparande. Nu sparar vi ca 30k i månaden och det gör ju att om vi vill köpa en tjänst för 1000 kr så måste vi sänka sparnivån till 29k vilket gör att vi drar oss lite för att utöka våra fasta utgifter.

Jag känner inte att jag försakar något för att hålla en hög sparkvot, tvärtom har det snarare gjort livet roligare och fått mig att växa som person.

Kan ge några exempel:

• Istället för dyra hobbies som egentligen bara handlar om att köpa saker har jag börjat med billiga hobbies som visat sig vara mycket roligare. T.ex. är ju Geocaching väldigt roligt, kostar i princip inget och man får bra motion på köpet.

• Jag har börjat klippa mitt eget hår istället för att gå till frisören, något jag aldrig trodde jag skulle klara av att göra tidigare.

• Istället för att bry mig om vad andra tycker (och köpa saker för att upprätthålla den bilden) har jag börjat jobba med min syn på mig själv istället.

I takt med att självförtroendet växer minskar utgifterna bara mer och det är en härlig resa att få vara med på.

Så för mig har hög sparkvot inte bara varit bra för plånboken utan gjort ett smärre mirakel med mig som person. Jag känner mig mer genuin än jag någonsin gjort och jag älskar det! :heart:

7 gillningar

Jag känner absolut att jag försakar en del i livet just nu, för att kunna spara mer aggressivt. Jag genomgick en skilsmässa för tre år sedan, och allt ekonomiskt är inte utrett ännu, vilket gör att jag t ex sitter ganska låst i mitt nuvarande boende. Jag skulle LÄTT vilja spendera mer pengar på upplevelser med barnen, renovera mina badrum, köpa kläder med högre kvalitet etc, men just nu behöver jag lägga extra krut på att trygga vår ekonomiska situation.

2 gillningar

Vi Har genom åren ofta haft rätt lite inkomst. Men även små utgifter. Vilket gjort att vi ofta haft en hög sparkvot i det lilla. Utan att änns tänka på det. Vi tycker att vi lever ett gott liv unnar oss det vi vill ha. Men är bara nöjda med det vi har. Har hus, bil, barn och hund så vi har en del som kostar.

Jag blir nästan förvånad åt andra hållet hur folk kan göra av med så mycket på ???

Förstår inte helt vad folk lägger pengar på?
Känner att vi har och unnar oss allt vi vill.
Vilket ligger på under 15 000-20 000 månaden för oss 4

Någon som vet vad alla lägger pengar på som jag har missat och kanske behöver? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

ja, jag är nog lite svart eller vitt där. Jag är väldigt sparsam/uppoffrade inom vissa områden (med många “aldrig”) medan jag är mer slösaktigt inom andra områden som betyder mer t ex friluftliv och träning (med många “alltid”, d v s alltid ta chansen att komma ut i naturen och köpa ev. nödvändig utrustning, t ex gas eller ett nytt spännande fiskedrag)

Lever lite efter den devisisen, att ha områden där jag sparar så hårt jag kan och andra där jag har mycket färre, om ens några gränser. Sammantaget tycker jag att jag lever så nära min värderade riktning jag kan, att ha en hög sparkvot (på god väg mot FIRE) och samtidigt ha oaser av njutningar där FIRE-målet får stå tillbaka

1 gillning

Det var precis det som var min tanke med min första fråga som jag aldrig ställde! Hur klarar folk att göra av med hela lönen? Visst man kan köpa en klocka varje månad eller bo på hotell varje helg men att göra av med hela lönen på “vardagssaker”, hur går det till?

Jag är precis lika. Jag kan spara in väldigt mycket på vissa områden men tvekar aldrig att betala 1500 för en flaska Champagne eller 70000 för en kryssning. Det är pga att jag är beredd att snåla inom vissa områden som jag har möjlighet att slösa inom andra, för mig viktigare, områden.

1 gillning