Jag vet att de allra flesta här inne är relativt bra på att tänka ekonomiskt och spara pengar, men jag tror ändå att vi alla har en weak spot som vi ibland lägger lite för mycket pengar på. Därför tänkte jag att det skulle vara intressant att höra om vad era ekonomiska ovanor är?
Vad gör ni för att bli bättre på att behärska er? Vad har ni för regler? Finns det perioder då ni “faller tillbaka”? Har ni tidigare haft några ekonomiska ovanor som ni blivit mycket bättre på, och hur gjorde ni då?
Jag börjar med mig själv. Periodvis, speciellt när jag är stressad/uttråkad och har mycket att tänka på, kommer jag på mig själv att lägga alldeles för mycket pengar på luncher ute då jag tappar motivationen att laga mat och planera i förväg. Jag hamnar även i perioder då jag shoppar lite för mycket kläder då jag fort tröttnar på det jag har, samtidigt som det är viktigt för mig att se hel och ren ut och klä mig bra (vilket är min ursäkt till mig själv). De perioder jag lyckats pausa mitt shoppande har jag märkt att jag istället går lös lite mer när jag är ute med vänner och kollar inte priset på det jag beställer, speciellt om jag är lite på lyset så tänker jag bara “F-it, man ska passa på att ha kul medan man kan!”
Ska jag konstant köpa nytt i alla fyra årstiderna blir det givetvis väldigt dyrt, och inte minst en belastning för miljön. Jag har märkt att jag ofta hamnar där igen efter att jag varit duktig på att hålla i pengarna ett tag, så det blir lite som att jag får utlopp för mina konsumtions-cravings som har legat latent under tiden jag varit sparsam. Samtidigt lägger jag inte pengar på bilar, dyra smycken eller märkeskläder, men helst vill jag kunna ändra mitt beteende och behärska mig själv bättre, då det blir många bäckar små. Ängeln säger åt mig att lägga undan pengar på ett sparkonto, så att jag inte kan röra dem. Demonen svarar att jag ju har råd och behöver dessa prylar, vad annars ska man med pengar till om man alltid behöver hålla tillbaka? Det enda knepet jag har i dagsläget är att jag behåller prislappen och kvittot på kläderna jag köper i ett par veckor, ifall att jag skulle ångra mig och kan då lämna tillbaka.
Det ska bli spännande att läsa om er och inspireras av vad ni har för metoder!
Jag är rätt petig med detaljer i vissa produkter. T ex köper jag
skor för 4-5000:-
hörlurar för 15 000:-
grill för närmare 10 000:-
Osv när en bråkdel av denna summa hade ”räckt” för att möta i princip samma behov.
Å andra sidan kan jag snåla in där jag inte bryr mig, och köra svennbananbil istället för Porsche eller liknande.
Min regel är att aldrig impulshandla. Vill jag ha någonting brukar jag avvakta några dagar, ibland flera månader, tills jag faktiskt köper det. Vill jag fortfarande ha det då, är det väl övervägt och jag har inga problem med inköpet. Nu under hösten är det rätt så lätt. Avvakta Black Friday och köp då istället för nu. Har köpt många av mina löparskor och friluftsprylar till halva priset på det viset. Har en rad med inköp planerade inför i år.
Vännerna skrattade åt mig när jag berättade att jag skulle köpa ett par vinterskor som jag haft i bevakning i två år. Rekordet var mattan under middagsbordet där vi avvaktade i hela fyra år före vi slog till.
Jag önskar att jag också hade det tålamodet, men det är som att varenda cell i mig bara skriker “köp det nu innan det är för sent!” Jag är rädd att det ska ta slut, och om det är något jag får för mig att jag behöver här och nu så tar det emot att vänta, då jag ju behöver det igår och kan därför inte vänta.
Barnen…Tyvärr (eller så kanske man inte ska säga…) så är det där vi lägger mest pengar. I övrigt är jag väldigt sparsam, jag kan som många andra här nämner hålla av ett köpt till mig själv under en längre period. Inga som helst problem.
Men har en svag punkt för barnen, där reflekterar jag inte så mycket över pris. Har dock försökt att förbättra mig genom att handla vissa av sakerna på second-hand. T.ex. leksaker eller böcker. Ofta är det 3 för 2 på böcker, och kostar 10kr/st jämfört med nya som kostar lätt >100kr/st.
Själv har jag inga barn men jag har ju sett vad otroligt mycket folk sparar in på att handla barnkläder och leksaker second hand! Hade du någon svag punkt innan barnen eller har du alltid varit bra på att hålla tillbaka när det gäller köp till dig själv?
Jag har inte sparat typ dom senaste 20 åren, men tänker ekonomiskt ändå…
Dom senaste 12-13 åren har de slösats en del pengar på motorcyklar å delar till dom… Hämtade ut el hoj i veckan som exempel… Bilar har varit förut men gått över mer på hojar då… Dom tar mindre plats…
Under alla år har de alltid lagts pengar på olika intressen… Varför spara pengar när man kan ha roligt för dom…
Jag har en ovana att jag gärna vill maxa det jag köper när jag väl bestämmer mig för att köpa det. Köper dock inte så mycket på impuls. Men det har tex resulterat i en kitchenaid matberedare för 5500 som kanske använts 10 gånger…
Försöker fortfarande hitta balansen. Som nu tex i min MacBook tråd. Fattar när andra skriver ”du behöver inte maxa” men det är svårt att låta bli eftersom jag är grym på rationalisera…
Så jag skulle säga att min ovana är att lura mig själv.
Ja men precis, är det nöjen som tillför värde i livet så tycker jag att det är värt varenda krona! Så är resor för mig, det finns inget som gör mig så lycklig som att resa och ångrar ingenting på den fronten, men att skicka iväg 3 säckar kläder årligen till Sellpy tillför bara ångest, skuld och skam
Så där är min pappa och min svärfar med! Jag försöker spara in genom att göra “kap” och köper då istället fler saker med skitkvalité som knappt kommer till användning, och blir lika dyrt i långa loppet som om jag hade köpt färre, men dyrare i bättre kvalitet… Man är ju duktig på att lura sig själv
Kollar du tex Tradera eller andra second hand-sajter där du kan få samma prylar, helt oanvända till ett mycket billigare pris? Då kan du fortsätta maxa men trösta dig med att du gjort en bra affär
Det är ju väldigt smart, att man inte kommit på det tidigare Jag är en sån där jobbig typ som lånar grejer som tex skruvdragare eller andra verktyg av folk jag känner, och köper eget om jag upptäcker att jag behöver använda det ofta. Hittills är det bara häftpistol jag investerat i själv, allt annat lånar jag vid behov