Blivit snål av att börja spara | Någon som också känner igen sig?

Jag har helt nyligen börjat spara (investera pengar) vilket jag i princip aldrig gjort tidigare i hela mitt liv. (Är nu 53 1/2 år.)

Det som hänt mig nu är att jag har blivit så otroligt snål vilket jag aldrig varit innan.
Tidigare resonerade jag, “finns det pengar så köp”.
(samt “finns det inte pengar så köp ändå”)

Jag har på riktigt tyckt att det har varit helt rimligt med en ny mobiltelefon varje eller vart annan år för 17.888 kr eller en kaffe latte flera gånger i veckan för 42 kr osv.

Nu har jag istället börjat tänka, “hmm om jag behåller min gamla mobil ett år till och sedan istället köper en ny mobil för 8.775 kr så kan jag ta dem 9.113 kr som jag sparar och istället investera på börsen”. (nu när jag skriver detta så inser jag att även 8.775 kr är galet mycket pengar för en ny mobiltelefon! :-o )

Och, “det hade visserligen varit gott med en latte nu men jag har ju en bra kaffemaskin hemma där jag kan göra en nästan like god latte för 8 kr”. (inser nu när jag skriver det att även 8 kr är mycket för en kopp kaffe! :-o )

(Ovan nämnda priser baserar sig på olika modeller av iPhone samt priset på Espresso House samt kaffe kapslar från Nespresso.)

Känslan jag får är att jag nog skulle kunna spara ännu mer pengar varje månad bara genom att göra vissa medvetna val.

Jag är verkligen förvånad för jag har aldrig tidigare tänkt på det här sättet!

- Är det fler som känner igen sig i detta?

6 gillningar

Jag känner igen mig. Men det du skriver är inte snålt, det är smart och ekonomiskt.

Snålt skulle vara “jag kan ju gå till kompis där kaffet är fritt”.
Eller, “jag kan ju införskaffa en knappt fungerande smartphone från 2015 för 300 spänn”.

Känns som att du börjat tänka till vilket är mycket bra :slight_smile:

Själv kör jag en Samsung S8 inköpt begagnad för 2,5 år sedan för 2-3 tkr samt dricker the hemma/på jobbet.

3 gillningar

Vad är din definition av “snål”? Är det positivt, negativt eller neutralt?

Har du tidigare kopplat ihop inkomst och utgifter? Känns det annorlunda nu om du inte längre gör det? Är det negativt eller positivt för dig?

1 gillning

Ja i absolut mening har jag nog inte blivit snål utan snarare sparsam eller eftertänksam/medveten men för mig har det blivit en väldigt stor skillnad som jag inte känner igen mig i. Så sparsam är egentligen det rätt ordet. :slight_smile:

Snål är egentligen fel ord för mitt nya beteende.
Det ordet har en negativ laddning för mig.
Egentligen har jag inte blivit snål utan sparsam och medveten, det är bara det att kontrasten mot hur jag har resonerat tidigare är väldigt stor och det känns ovant men också väldigt bra.
Tidigare har jag inte reflektera särskilt mycket alls över inkomsten och utgifter utan mer som ett barn, finns det pengar så är det bara att köpa och finns det inte pengar så går det ju oftast väldigt enkelt att köpa ändå.
Stor lärdom.

Utifrån vad du beskriver så tycker jag att ditt förändrade beteende verkar mycket vettigt. Problemet eller utmaningen med det är att hitta balansen som samtidigt gör att du inte dör med en bank-app med en maximerad siffra. Jag ramlar själv tyvärr dit allt för ofta. Jag ifrågasätter det mesta som skall inhandlas och ställer mig frågan om jag verkligen verkligen inte klarar mig utan prylen, resan osv. Tyvärr är svarat oftast att du inte behöver så mycket för att överleva.

Det enda jag är slösaktig med är att investera för där finns det ju en potential att man får ut mer pengar än vad man satte in. Och vad gör man med vinsten, jo den investerar man igen. Ränta på ränta. Men när tar det slut?

Man skall absolut inte skuldsätta sig och leva på kredit men glöm aldrig att det är vad du fyller livet med (vilket ibland kan vara en mobiltelefon eller latte) som räknas i slutändan.

5 gillningar

Jag tror ju mycket på medveten konsumtion. Konsumera det som ger dig energi och som går i linje med din inre kompass. För någon är det latte, för någon annan skor eller mat (så länge det är inom ens ramar. Sedan tycker jag att man ska vara brutalt snål med det som inte ger energi (i mitt fall tex bil).

Sedan kommer ju alltid balansen mellan att konsumera idag och spara för konsumtion i framtiden. Vi vet ju inte hur lång tid vi har kvar här. I den bästa av världar dör man med marginellt plus minus noll (givet att man har gett barn det man vill ge dem).

Att dö rik ställer ju en inför frågan: ”var det värt det?”. Särskilt om man översätter pengarna i tid. Tid man kunde gjort annat än att tjäna pengar.

Bara min två ören. :slightly_smiling_face:

10 gillningar

Mitt på spiken Andreas.
Jag har dessutom ett beteende som jag kallar för “antingen eller” det blir svart eller vitt.
Jag har svårt att hitta lagom, enklare att gå till något ändläge.
Ibland är den här egenskapen bra och ibland begränsar den mig.

Jag tänker att när lönen kommer så har jag på förhand delat upp hur mycket som skall sparas och hur mycket som skall konsumeras. Vad jag sen konsumerar tycker jag inte spelar så stor roll egentligen, det blir mer av en smaksak.

Jag lyssnar på mycket investeringspoddar, läser investeringsböcker osv och det är väldigt lätt för mig att dras med då dem är inspirerande.

Nu får jag nästan detta att låta som ett problem att jag har börjat spara och det är det verkligen inte.
Tvärtom så känns det väldigt bra inför framtiden att bygga upp ett sparkapital. :slight_smile:
Bara lite ovant sätt för mig att tänka.

1 gillning

Ja medveten konsumtion är rätt ord Jan.
För mig har den tidigare varit omedveten, nu är den medveten.

Med den fördelning jag har bestämt mig för hur mkt pengar som skall gå till sparande resp konsumtion varje månad så känns det ändå som om jag kan unna mig det jag behöver.

Jag upplever egentligen inte att jag gör någon uppoffring nu.

1 gillning

Jag känner också igen detta. Fick för första gången upp ögonen för medveten privatekonomi, sparande och investeringar för 2 månader sedan och jag har märkt samma förändring. Men jag måste säga att dina exempel låter mer som sund sparsamhet i mina öron, vad jag upptäckt hos mig själv är också en ovilja att lägga pengar på mer lovvärda saker än dyr latte eller onödiga telefonköp, såsom en lunchutflykt med familjen eller nya skor till min dotter, allt för att det är ett potentiellt hinder för mitt 40%-mål. Det är verkligen oskönt, och jag hoppas det är en fas jag som nybakad sparare går igenom!

3 gillningar

vi kan dra ihop “Anonyma Sparmissbrukare”

-Hej jag heter Ola, jag är sparmissbrukare.

ha ha ha

Nä men skämt åsido.

ditt 40 %- mål innebär det att du har satt som mål att spara 40 % av din inkomst varje månad?

om du sänker din ambition något då så att det finns utrymme till barnskor och familjeaktiviteter?

2 gillningar

Ju mer man sparar ju mer vill man spara. Jag sparar allt som inte går till fasta kostnader just nu. Fasta kostnader innefattar barn- och pensionssparande och stående fickpengar. Totalt är vårt sparande nu 40%. Inte denna månad dock. Blev 38,9% och det kändes surt. Vet inte om 40% kommer funka i längden men det hade vart fint att spara ännu mer. 50% hade vart fint. Blir lite effekt på sparandet.

1 gillning

Varför är 38,9 % surt?

Är inte det helt fantastiskt!? :star2:

2 gillningar

Haha jo :slight_smile: Tack! Jag vet men jag ville poängtera att man blir ”snål” eller kanske ”tävlingsinriktad” av att spara. Man pressar sig/familjen mer och mer. Vi vill ju köpa bostad och marknaden löper amok just nu och vi är lite sena på bollen.:hot_face:

2 gillningar

Spendera mer pengar på grejer du bryr dig om, och spendera färre pengar på grejer du inte bryr dig om.
Sluta inte konsumera helt bara. Nån gång dör vi alla, onödigt att ha tråkigt ända in i kistan.

6 gillningar

Ja 100% tills jag träffade min fru som är intuitivt ekonomiskt smart m.h.t. value for money. Blev ordning på skutan :joy:

3 gillningar

Inte jag. Vi hade det bra ställt under min uppväxt men jag fick ändå sparsamheten med mig. Jag har aldrig haft något intresse av att spendera pengar och har aldrig känt att pengarna bränner i fickan. Men jag avstår inte köp av sådant som jag behöver. Min morfar sa att “man ska inte köpa det man behöver utan det som man inte kan undvara”. Jag är nog en morfar “light”.

Min farfar var duktig på att tjäna pengar, min morfar var duktig på att spara pengar. Båda gjorde en tidig exit. Min pappa gjorde en tidig exit och det gjorde jag också. Det är intressant att fundera på varför det har blivit så. Jag tror att det till stor del handlar om beslutsamhet och mental inställning.

2 gillningar

Om man kan spara uppemot 40% utan att vara dumsnål så är man verkligen priviligierad, bara för dig att vara tacksam! 38,9 skulle vara jackpot för mig :grinning:

4 gillningar

Har du något podd-avsnitt eller bra länkar och böcker som du kan rekommendera för att komma rätt i konsumera det som ger dig energi?

Finns ju inte direkt någon produktmärkning i butiken för produkt som ger bra energi :wink:

Jag tycker att det alltid finns bra skäl att avstå eller välja det billigare alternativet. Är nog bara om jag kan stödja Fair Trade eller skänka till välgörenhet då jag inte tvekar att vara generös.

1 gillning

Vi pratar % här. Det är inte inkomsterna som gör det, det är utgifterna i förhållande till inkomsterna. I övrigt så är jag priviligerad på flera punkter. Jag är man, medelålders, vit, född och uppvuxen här.

1 gillning