Saker ni fortsätter att göra fel där ni behöver skärpa er (inom vardagsekonomi)?

Det är frivilligt att svara så ni behöver inte skriva att frågan är ointressant, bara gå till nästa fråga :slightly_smiling_face: men om ni kommenterar någon annans exempel så kan vi väl göra det lite snällt (fast mig får ni håna- det är OK).

Jag har ett mindre problem i mitt sätt att köpa saker som jag borde ta tag itnu nr jag skall pensioneras och ha lite tightare budget. Problemet är att jag gillar att “Köpa nu för att slippa köpa sen”. Det beteendet har lite positiva effekter, (mest att jag säkrar lite TTRPG/rollspelsböcker som produceras i liten serie innan de tar slut), men även negativa effekten att jag köper nu och köper annat senare istället för att sluta, och jag bygger enorm backlog av spel, böcker, filmer mm att konsumera senare .

Exempel:
“Att Läsa lista” på 30 böcker, beställde nyss en ny bok…

Minst 2 meter hög med rollspelsböcker att läsa, beställde just Warhammed Fantasy böcke för 4000:- på känsla “Jag kommer ju vilja läsa det nån gång”

200 DVD + BRD som jag köpt för länge sedan men ännu inte tittat på (dock en hel del som inte finns på vanliga steamkanaler)

Jag överspenderar på mina passioner (vilket är OK) men att jag spenderar i förtid till denna grad är lite osunt och jag ska försöka dra ner (vilket troligtvis kommer bli lättare då jag kommer ta ut mindre i pension än min nettolön idag)

Vad gör ni “Fel” ?

1 gillning

Snus. Men förbannat gott är det. Försöker hålla mig till 3 dosor i veckan, men blir ändå några ”onödiga” tusenlappar per år.

1 gillning

Energidryck, minst 24 burkar i månaden. Priset är inte problemet, snarare att den är väldigt onyttigt.

småhandlar i matbutiken.

1 gillning

Köper billiga klockor och liknande saker för runt 500-800kr flera gånger i månaden.

(inlägg raderat av författaren)

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Envisas med att ha en lekhink trots att den går sämre (stundtals bättre, men mest sämre) än index. Hade varit en smula rikare utan den, meeen om jag säljer kommer svenska småbolag att sticka som raketer… jag tror fortfarande på den

Mvh Kroken

1 gillning

Köper verktyg som kan vara “bra att ha”, glömmer sen bort att jag köpt dem, så antingen köper man samma grej igen, eller så blir det aldrig använt.

Men lite kul när man hittar dem när man letar efter annat. Ofta minns jag inte ens att jag köpt dem. :grinning_face:

Kan också ibland köpa grejer “så är det köpt”, men sen blev projektet aldrig av, eller så ändrade man inriktning på det så man står med grejer man inte behöver.

Lägger också egentligen orimligt med pengar på läsk och Monster, men det är ok, är rätt snål på mycket annat så det jämnar ut sig.