Jag tex som älskar bilar. Jag är sugen på nya fälgar ca 17 000kr, men så inser jag att det är minst 3 års servicekostnader och då är det inte lika attraktivt.
Jag är sämst på att unna mig Oftast unnar jag mig uppmaning av andra människor säger att jag bör unna mig.
Exempel gick jag och min bästa vän till Netonnet. Min bästa vän menar på att pengar ska användas och inte sparas. Han uppmuntrade mig att köpa en robotdammsugare och jag var ganska skeptisk från början. Efter några veckor inser jag att köpet, har gjort veckodagarna smidigare för min del.
Jag brukar sätta upp olika mål, med mitt sparande. Den dagen har X summa pengar ska jag göra detta, men jag brukar skipa dessa mål, för att jag anser inte att belöningen inte anses vara lika viktigt.
En grej jag måste testa, är att skriva X datum ska jag nå detta mål och lägga in detta i min telefonkalender. Det blir eventuellt tydligare att jag måste unna mig, när jag uppnår målet.
Jag har budgeterat större unnanden. Finns ett månadssparande till ett särskilt konto och meningen är att det kontot ska användas. Det är alltså fritt fram att spendera på onödig lyx om det finns pengar på det kontot.
Tog mig tid. Men lyckades och separera framtida pengar och starta ett nytt sparande som ska användas när summa är nåd. Tex om där är till robot damsugare, töm kontot. till nytt badrum, töm kontot osv. Har ju de andra kontot för nöd pengar om det skulle behövas.
Brukar tänka att jag tjänar ungefär 2500 netto/natt, som jag jobbar. Brukar sen sätta det i perspektiv till köpet. Om jag köper något för 5000, så motsvarar det 2 nätters jobb.
Är det värt det? Ibland. Ibland inte. Har inte så mycket jag behöver eller vill ha, ärligt talat.
Pengar&Konsumtion = Arbetstid. Lite extremt tänk för vissa, men det fungerar för mig.
“Now that’s a happy ending, or is it? Because everything’s over now, and all that’s left is you and the infinite void. Kind of makes you want to play saxophone, huh?”
Beror på hur stor kostnaden är i förhållande till sparande. Om 17k är vad du sparat på en månad så kör! Om det är vad du sparar på ett år skulle jag personligen inte köpt det.
Det svåra är att veta vilken sorts konsumtion som gör en lite lyckligare än bara för stunden. Det tog länge för mig att komma underfund med det.
Den klassiskt manliga konsumtionen av konsumentelektronik, motorfordon, sportprylar, filmer och modekläder har jag valt bort. Jag ersätter iprincip bara det som är förbrukat och köper inga värstinggrejer som ersättning.
Jag har billiga nöjen och känner nästan aldrig något behov av att unna mig något speciellt. Det har verkligen gjort underverk för min ekonomi, som en sidoeffekt.
Nästan helatiden. Är det inte det som gör livet värt att leva, att få skämma bort sig lite? Behöver inte va nåt stort eller dyrt alltid men mitt intresse kostar en del men unnar mig ibland en kaka till kaffet eller ett glas vin en vardagkväll. Men med det sagt så väger jag för och emot ifall det är värt det innan ifall det handlar om “stora” utgifter.
Jag gillar inte uttrycket unna sig. Det brukar man höra när någon köpt något onödigt som dom innerst inne vet att dom inte har råd med.
Men bortsett från det så brukar jag kosta på mig saker när jag är ute och reser. Hela resan blir förstörd om man ska hålla på att snåla.
Försöker fylla på mitt sparkonto för resor med runt 30k per år, vilket brukar bli en kortare resa varje år eller en längre vartannat. Tycker varken om att spendera pengar på prylar, kläder eller fordon men resor är det som ger mig livsgnistan tillbaka efter långa perioder med hårt arbete och hög sparkvot.
Har en strikt kosthållning, men varannan vecka på helgen brukar jag göra en jävla massa hamburgare med sötpotatispommes och varannan vecka gör jag istället någon god blåbärs- eller äpplepaj.
På söndagar som är min vilodag från träning och jobb så gör jag precis vad jag känner för utan att tänka på “måsten”. Då åker jag oftast ut i naturen med en bra ljudbok, sedan blir det en lunch med kompis eller dejt och slutligen slår jag på en film eller ett TV-spel i soffan.
Förutom de fasta utgifterna och hushållsbudgeten har jag två mentala önskelistor: Måste ha och trevligt att ha.
Måste ha är saker som behöver köpas/göras utöver de fasta utgifterna på t.ex. huset, bilen etc. för att få saker att fungera (även bättre).
Trevligt att ha är saker som ska användas till hobbys, men som lätt kan vänta eller som jag kanske aldrig kommer att ha råd med. Några av mina fritidsintressen är självfinansierande, medan andra kan behöva ett tillskott då och då.
Använder bara de pengar jag har tjänat/sparat, tar inte kredit.
Utöver detta, så unnar vi oss att fika på konditori en gång i veckan, nästan oavsett pris.
Det är Rial fälgar så det är inget lyxigt! Men svarta fälgar hade gjort sig snyggt på vår andrabil som jag ska hämta imon( pendlar till jobbet med) Kia rio.
Jag unnade mig nya löparskor igår. Behövdes eg inte men hade spanat på en viss modell och fick sen 10 min över att smita in på xxl och prova. Efter en snabb prisjämförelse på nätet fick de följa med hem då priset var i princip det samma men rätt storlek verkade svårare att hitta.
Annars brukar jag unna oss mat av kvalitet hemma, vi dricker ofta vin och lägger en hel del pengar på familjens stora hobby: utförsåkning.
Stora barnet (snart 7) får pröva nya aktiviteter och sporter, särskilt nu på sommaren. Det har blivit en veck friidrottsläger, golf-kurs och det blir kanske en tennis-läger-vecka i slutet av sommaren.
Vi planerar att unna oss viss renovering hemma under hösten som inte är 100% nödvändig utan mer på ”det vore snyggt/najs/praktiskt att”-kontot.
Börsen har inte varit lönsam men min investering på min mc ger mig mer.
Komma ut och rensa tankar,ingen mobil att fastna i.
Pengar är inte allt man kan investera i. Man kan investera i sig själv vilket många glömt