![]()
![]()
det var nästan det jag trodde! Tack för att du räddade mig från detta onödiga köp! ![]()
Jag unnar mig någe helst varje dag, i stort å smått eller dyrt å billigt…
Idag vart ett par fåtöljer, igår va de flera kantarell mackor, å dagen innan en gammal moped ,osv…
Fast alla tycker vi olika vad man vill unna sig… Jag skulle typ aldrig lägga ner 17.000 - 20.000 på ett par fäljar till bilen, men lägga de dubbla på fjädringskomponeter till motorcykel är helt oki… Dvs alla tycker olika…
Håller med.
Antingen det, eller att man späker sig så enormt i normalläget att det måste få utlopp någonstans.
Saker utöver basala behov är inkluderade i vår livsstilsbudget, det är inget vi unnar oss.
Jag börjar alltid med att föra över pengar till gemensamt huskonto och löpande gemensamma utgifter under månaden, ca 50%, 25% långsiktigt sparande, 10% kortsiktigt sparande, resor, renoveringar etc och ca 15% eget fuck off kapital att spendera hur jag vill.
Just nu är jag inne i en period där jag bygger upp en ny skogarderob av högkvalitativa randsydda skor. Stort intresse och självklart köps merparten in på rea eller second hand för att spara pengar! ![]()
Min personliga definition av att “unna mig” gör att jag sällan gör onödiga köp. Jag unnar mig saker jag vet gör mig gott på något sätt, det kan vara ren materiell lycka också. Det kan vara rena “vill ha”-grejer men också saker jag behöver.
För egen del unnar jag mig ansiktsbehandling eller massage 1-2 igår/året, ett par nya löpardojor då och då, eller en god flaska vin mitt i veckan. Ofta är det förhållandevis små belopp. Inför större inköp går det in väldigt mycket efterforskning och jämförelser innan jag faktiskt gör slag i sak. Sen är det klart att vissa köp som man tänk är en “unna sig” visar sig vara slöseri. Men då får det vara så. Man kan inte alltid göra rätt!
Jag har ett eget sparande för alla såna utgifter, bara några hundralappar i månaden. När jag säljer saker vidare i andra hand som jag köpt i “unna mig”-syfte åker pengarna rakt in där igen. Det blir en egen livscykel för dessa pengarna som får växa över tid!
Vill även passa på att utmana och provocera lite …
Vi är alla olika, men för mig känns det lite “skitnödigt” (för att citera vad flashback forumet tidigare beskrev RT) att utgå från att all konsumtion är onödig lyx.
Varför skulle allt som inte vara livsuppehållande i form av boende och mat vara onödigt?
Varför sätter så många en ära i och tycker att det är fint att leva så snålt och avskalat som möjligt? Samt försöker intala sig själv och omgivningen att man nte har några intressen eller att man gör precis allt man vill? Tror att så ofta inte är fallet.
Jag skulle själv difiniera mig som ekonomiskt lagd, men hade jag varit ekonomiskt fri ( i ordets rätta betydelse) hade jag utan att blinka kunna komma på säkert 100 saker jsg här och nu skulle vilja lägga pengar på utan att känna mig som en sämre människa eller att jag enbart komsumerar onödig lyx jag egentligen inte behöver.
Jag unnade mig att sluta jobba några år innan 50. ![]()
För egen del avstår jag inte från någonting jag vill verkligen vill ha, men det jag avstår ifrån är överkonsumtion, impulsivitet och onödiga köp.
När man inte behöver eller vill ha mycket och är nöjd med det man har, så finns det ingen vits att spendera bara för att spendera. Till vilken nytta? Utöver de grundläggande behoven, finns det alltså inte särkilt mycket saker jag vill ha.
Jag gillar att jobba och tjänar okej. Det ger mig glädje. Det jag värderar och unnar mig är pengar&fritid. Det är också dit målet leder mig, att i framtiden få mer fritid med mer pengar.
Edit: en sak var jag snål på. Jag älskar fotboll och hade viaplay. Sa upp det i protest när de höjde priset två gånger samma år. Ska dock ta tillbaka det till hösten.
Jag har övat upp mig på att bli bättre på att spendera pengar och har lyckats ganska väl. Nuförtiden delar vi en 800kr flaska Barolo en tisdagskväll, tar spontanresor till fina restauranger och övernattar hyfsat exklusivt. Köper schyssta kläder som tidigare inte fanns på kartan. Det krävs lite träning men det går
.
Livet är för kort för att bara stapla pengar på hög.
Klart man ska ”unna sig lite” då och då, om man förtjänar det.
Det här är en go sammanfattning på hur många homo sapiens fungerar ![]()
Alltid. Vill jag ha något så ser jag till att köpa det. Som tur är har jag billiga hobbys.
Jag hatar bilar. Vilket är tur. Verkar vara ett bottenlöst hål.
Lite olika men helst när kostnaden täcks av passiv inkomst. Alternativt unnande inom budget. Annars utanför plan men behövs ibland också när livet händer.
Är sparsam i vardagen och även inför resor när det ska bokas boende/transport osv, försöker alltid få mest pang för pesetan så att säga
Men väl ute på resa försöker jag släppa taget och låta begäret styra mest.
Hela jäkla tiden. När jag dör ska jag sluta unna mig. Det som är viktigt för mig idag är inte nödvändigtvis viktigt imorgon. Men kanske tycker jag i efterhand det är synd jag inte unnade mig när det var aktuellt.
Typ varje kväll när jag äter godis.
På veckobasis unnar jag mig genom restaurangbesök, utekvällar med kompisar, att jag tar hand om min kropp t.ex. basta, bada i badkar och använda dyrare bad- och hudvårdsprodukter.
Ett par gånger om året unnar jag mig genom att gå på spaweekend, massage, festivaler och tillåter mig själv att testa nya hobbys och då köpa sakerna som behövs till det.
En gång om året åker jag på långresa utomlands (5-6 veckor) och om min arbetsgivare godkänner tar jag tjänstledighet för ta kunna vara iväg längre. Detta är det enda jag sparar regelbundet till (2000 kr/mån).
I vardagen Cola och Monster i kylen på kontoret, men annars så är jag på väg att köpa ett par nya hörlurar, då de jag har nu visserligen både låter bra och har bra batteritid trots att de är 6 år gamla, men de är limmade och ihoptejpade, och noice-cancelingen (åker mycket tåg i jobbet) har lagt av, så nu får det bli ett par nya, men draget på det i ett halvår…
På sikt blir det lite investeringar i hobbybilen, men det i prisklassen 50-100k för lite bodykit, avgassystem och liter motorprylar, så det får vänta lite.
Edit:
Att lägga nästan en halv miljon på en hobbybil var väl också att unna sig lite när jag tänker efter… ![]()
Så är det, men värt det!
Imorgon ska jag och ena grabben åka V8:an till Summermeet i Västerås, 6-7 h tur och retur med massor med körglädje.
Det är livskvalitet!
Missade sista punkten om resonemanget:
Är det grejer i den prisklassen så värderar jag hur värt är det av mina pengar kontra annat jag vill ha (kan aldrig köpa allt), och har (till slut) lärt mig att avvakta lite och se om suget fortfarande är lika stort efter ett tag, eller spanar om det dyker upp ett tillfälle att få tag på grejerna billigare.