Just kring sådana grejer hade jag nog intuitivt sagt som du; det är ingen investering, det är rent slöseri.
Å andra sidan kan jag tänka att du redan har fälgar du kan sälja. Då blir mellanskillnaden kanske inte så stor? Sedan kommer väl inte värdesänkningen på fälgarna vara 100%? Totalt sett kanske du “unnar dig” till ett värde av 2-3000 snarare än 17 000. Sedan får man ju räkna in räntekostnad och/eller alternativkostnad jämfört med att ha pengarna på börsen. Men det kan ju vara både positivt och negativt, iom att börsen kan gå ner likaväl som upp på ett par års sikt.
I mitt fall handlade det om badrumsrenovering som svärmor tyckte jag kunde unna oss. Intuitivt tänkte vi att nej, det är slöseri på ca 200.000. Å andra sidan har jag börjat resonera som ovan; nytt badrum höjer i princip värdet på huset lika mycket som det kostar. Det handlar kanske snarare om att unna sig 10-20.000. Vi semestrar ändå aldrig. Då kanske det är rimligt med den vardagslyxen.
Man kan inte bara stirra på inköpspriset. Man måste göra en helhetsbedömning.
BTW; Sitter här med Ben&Jerrys framför Netflix och öppna elden. Det är också ett sätt
Unnade familjen en ny andrabil nyligen, istället för en begagnad tråkbil blev det en ny och fräsch.
Och eftersom åbäket ska stå på garageuppfarten och se snyggt ut unnade vi oss en (dyr) snygg och lättvättad metallicfärg vi gillar istället för den vita tråkiga gratislacken. Knappast värt det i TCO men absolut värt när man tittar på den.
När det är erbjudande/kort datum på färsk, strimlad kyckling unnar jag mig det framför att köpa frysta kycklingfiléer, även om kilopriset blir högre.
För mig som har svårt pga sjukdom att stå upp och jobba i köket (och dessutom är långsam i allt köksarbete och behöver lediga tiden för återhämtning) är det en enorm avlastning och lyx att köpa färdigstrimlad, även om den åker in i frysen för att tillagas vid annat tillfälle.
Unnar mig mest på resor. Har inget intresse av att spendera pengar till vardags, köper väldigt lite kläder och andra saker och vi går väldigt sällan ut och äter.
När vi åker bort får det istället kosta. Businessclass på flyget och svit på kryssningsbåtar är att unna sig för mig.
Jag är extrem när det kommer till att minimera utgifter på lönekontot kombinerat med ett ointresse för kläder vilket resulterar i att jag alltid handlar produkter efter pris/kg och går klädd i kläder jag fått gratis från jobb/idrott. Däremot spenderas det glatt när det kommer till avkastning på investerat kapital- resor, lyxig kaffemaskin, robotdammsugare, spabad och en ny tv har det blivit senaste par åren!
Har också svårt för begreppet unna sig. För mig ligger det något i det av att man ska vara värd det, någon form av duktighetskrav.
Detta i kombination med att man i vardagen bara får konsumera det som är absolut nödvändigt. Har man klarat denna askes så har man varit duktig och är värd något onyttigt.
Egentligen borde det väl inte spela någon roll om man köper något så länge ens ekonomi klarar det. Det borde väl vara strunt samma om det var för att man varit duktig och sparat och därmed förtjänar det eller för att man haft tur och börsen tagit ett skutt.
Ja, det blev mångordigt men det är nog för att jag själv kämpar för att komma upp ur askes-dyn och duktighetskraven
Det jag konsumerar som inte är livets nödvändigheter (som väl TS var ute efter) är främst längre resor med köpta tjänster, dyrare vin, skräddarsydda (jobb-)kavajer och krogbesök.
(Till det kommer snart ett sommarhus i Roslagen med blankt besiktningsprotokoll och kommunalt va. En kombination av duktigt sparande och börsens skutt )
Jag unnar mig när något går att sätta i relation till “njutningen” jag kommer att kunna få. T ex lägger jag pengar på fröer,växter och trädgård eftersom jag gillar att spendera tid och kraft på att vara i och jobba i trädgården. Jag mår bra av det. Har just beställt delar för att glasa in altanen för jag vet att vi kommer att hänga mycket i uterummet vår och höst
( har haft inglasat tidigare på flera ställen). När uterummet är klart så blir troligen nästa projekt ett nytt växthus. Befintligt är i kanalplast och som 10åring börjar den se lite skabbig ut. Tänker mig ett med murad nederdel och isolerglas med stomme lackad i British racing green färg. Kanske även något större än befintligt. Har aldrig hört någon som tycker de har för stort växthus!
Enig med dig! Särskilt uttrycket att förtjäna något har jag svårt för. Tex när jag tagit semester en klämdag. ”Det förtjänar du”. Det vet jag inte, men jag BEHÖVER det. Och har delvis rätt till det…
I ”allt för Sverige” (avsnitt 2 säsongen 2023) 13:30 in i klippet pratar Lundin om detta… såklart väldigt generaliserat, men jag hade riktigt svårt för det
Fast man förtjänar det ju genom att jobba ihop pengarna och sedan använda pengarna. Det är själva definitionen på att förtjäna
Angående unna-diskussionen så är det en balans mellan långsiktiga mål och kortsiktiga mål. Är det man vill ha nu viktigare än det man bara har råd med om man sparar till senare? Är det man bara har råd med senare viktigare än det man har råd med nu?
När långsiktiga målen varit tillräckligt länge blir de kortsiktiga och det är dags att göra slag i saken
Igår unnade jag mig. Jag och min fru lever ganska sparsamt, då hon varit sjukskriven under en lång period och det ser mörkt ut för henne att kunna börja jobba i någon större utsträckning. Trots detta så lever vi ganska gott på relativt små medel. Vi har snart sparat ihop 1 mille utspritt på pensionssparande via Lysa, buffert m m. Efter ett bra börsår så unnade jag mig igår en bättre begagnad älgstudsare, då jakten är ett av mina stora intressen som gärna får kosta lite pengar när det väl ska spenderas. Nu var det inga stora pengar det handlar om, jag har sökt licens på en begagnad Mauser m18 för er som är insatta.
Jag har svårt att unna mig dyra grejer, vilket till stor del beror att jag inte har några intressen som kostar så mkt (bilar, utlandsresor, lyxare restaurangbesök), Jag har överlag svårt att unna mig saker och jag har fått kämpa för att köpa sådant som betyder mycket för mig.
Är det något som jag unnar mig trots att jag egentligen inte tycker att det är värt det, så är det kosttillskott i form av vassleprotein efter träning och kaseinpulver innan läggdags. Lägger runt 400 kr i månaden på detta, vilket är ca 20% av min matkostnad. Så dyr mat som förmodligen inte gör så mycket nytta för effekten av min träning (medeldistanslöpning)
Vet inte vad “unna sig” betyder egentligen. Jag har ett tydligt sparmål men jag lever oxå livet här och nu. Det är lixom inte antingen eller, svart eller vitt. Vem har kommit på att det ska vara så? Jag dricker oftast vatten till maten, tar jag en öl är det att unna sig?
“Menlös” lyx lägger jag enbart pengar från utdelning. Känns sisådär att lägga lön på en dyr klocka, eller liknande när man vet att det här kostar mig X timmar av mitt liv, men med gratispengar så är det ganska lätt att unna sig fina saker. Annars unnar jag mig god mat, många böcker och resor. Det för mig är livskvalitet, nästan som en investering i måendet.
Jag spara automagiskt varje månad när lönen kommer in, 25 dras det igen.
Sen så lever jag mitt liv för det som finns kvar.
Har jag råd att köpa nått som jag vill ha så gör jag det. Har jag inte råd men vill köpa nått så sparar jag från lönen som är kvar efter att allt är draget tills jag har pengarna för det som jag vill ha.
Jag har luft mellan lönen och de budgeterade posterna för räkningar, mat, nöje och sparande.