Igår släppte ju Apple de nya MacBook Pro-maskinerna. Jag har till slut landat i att faktiskt byta från min PC till en MacBook. Skillnaden är helt enkelt för stor upplever jag efter att ha stulit Carolines dator under min USA-vecka och bara suttit med den.
Det jag använder datorn till:
Reser inte särskilt mycket, men ibland och därför tänker jag 14tum istället för 16 (har svårt att se mig sitta med en 16 på tåget eller än värre flyget) och Carolines 13" MacBook Air fungerade utmärkt.
Video-rendering i 4k, varje vecka (avsnitten är ju 3 kameror i 4k) i Adobe Premiere. Kör även Adobe Audition rätt ofta för ljudbearbetning.
Programmering, men ingen tung, typ en virtuell maskin med webbserver + databas + php
Webbläsaren - forumet och all administration - har ofta 20-30 flikar igång samtidigt.
Datorn står ofta på 10 - 14 timmar per dag
Jag har idag 2-3 skärmar (2 st ultrawide + 1 st 4k) (helst inte använda datorns skärm)
Jag spelar INTE spel på den så det är inte en issue
Några frågor från er som kan:
Funderar på välja M3 Max öve M3 Pro. Rätt? Ska man vänta på Ultra?
Hur mycket RAM behöver man? Är det värt att välja 96 Gbg eller 128 Gb?
Lagring - hoppet frå 4tb till 8tb ssd är 15.000 kr är det värt? Jag överväger det eftersom ett avsnitt är 400 gb. Hur gör ni andra med lagring till era datorer?
Tangentbord och mus? Andra tillbehör? (fungerar en vanlig logitech mus?)
Ska man räkna med något andrahandsvärde? Lättare att sälja om man maxar?
Andra saker att tänka på?
Ping @Caspian och @Anonym. Caspian du var väl lite missnöjd med din M2 Max 16" att den var lite för släpbar, eller minns jag fel?
Varför inte satsa på en ordentlig stationär där du kan göra din rendering, asmycket lagring, och ha dina skärmar etc, och ha någon backup laptop som du ha med på resor?
Funkar galant för mig, och då slipper du FOMO:n samt Apples lock-in som jag fullständigt avskyr.
Har en liten dator i huset med vanliga ssd. Har väl en 16tb med spegling eller nåt? Lagring är relativt billigt, det blir bara ca 4ggr så dyrt för att du ska ha de i en MacBook (en 4tb ssd kostar ca 4k).
Så har jag haft det fram tills nu. Men jag vet inte, upplever att Intel/Amd är hopplöst efter Apple i prestanda. Ser ju hur lång tid saker tar att rendera jämfört med min stationära…
Hur skulle en motsvarande PC stationär se ut tänker du?
(Sedan använder jag ju iPhone, iPods mm så jag får ju fördelar med det också)
Hur påverkar det prestanda? Kan man köra rendering från en extern disk? Upplever också från min PC att man aldrig får de teoretiska hastigheterna i verkligheten. Att rendera video från extern disk känns sådär…
Spana in Youtube och de recensioner som fokuserar på rendering av video eller musikproduktion. Då inser du snabbt att en Mac mini M1 klarar det du behöver utan problem. Kom ihåg att allting på M1/2/3-chippen är integrerat med varandra. Det innebär mycket bättre prestanda och bättre resursutnyttjande av minne exempelvis. Det behövs inte alls lika mycket minne jämfört en klassisk Intel/AMD-utrustad topp-PC.
Du behöver inte M3 Ultra. Du klarar av det du gör idag på en MacBook Pro M1 Max utan problem.
RAM: Du behöver inte mer än grunden på 36GB. Öka ett steg i så fall. Absolut inte maxa.
SSD: Du får fantastisk prestanda med ett fantastiskt dyrt pris. Köp den du känner dig bekväm med och en separat SSD-disk du har filmmaterialet på. Den separata är sedan den du roterar vid behov.
Jag älskar Apples tangentbord och trackpads. Kan inte klara mig utan dem. Sitta med en Dell/HP med liten trackpad är som att åka Skoda från 90-talet på Autobahn för mig.
Andrahandsvärdet är högt oavsett konfiguration. Kolla in mresell.se för referens.
Jag har dubbla antal flikar på min M1 Mac med 8GB RAM.
Du behöver inte M3 Max eller 96GB RAM för att edita 4K-video.
Hur många avsnitt behöver du lokalt, och hur många kan ligga på en extern SSD?
Mellanskillnaden i ditt exempel är 4TB. En extern 4TB SSD kostar 3.000 kr.
8TB borde för dig motsvara att kunna hålla 19 avsnitt lokalt. Det låter för mig helt onödigt.
Hur ansluter en “vanlig logitech mus”? Tänk på vilka anslutningar datorn och din mus har. Själv använder jag endast Apple Magic Mouse / Magic Trackpad / Magic Keyboard.
Apple har högt andrahandsvärde. Procentuellt får du mindre tillbaka när du maxar, inte lika många som är i behov av sånt.
Alltså, det beror ju helt på vad för processor du har i din stationära. Jämför med t.ex. en Ryzen 9 7950X så är bilden helt annorlunda. Vad motsvarande stationära setup ser ut har jag ingen aning om.
Jag förstår inte frågan. Man kör renderingen från den dator som disken sitter i, i mitt förslag skulle det vara från stationära. Om du nu inte vill det så är det väl bara att dra över det tillfälligt till renderingsdatorn?
Om du får de hastigheter du vill eller inte beror återigen på vad för saker du har. Men det är inte som att det är magiskt bättre i en Mac, utan snarare tvärtom då du kan välja och vraka bland alla ssd på marknaden.
Ultra lär inte komma i någon bärbar.
Mindre RAM än du behöver på en Windows-dator, macos är mer effektivt på att använda RAM.
Lagring - köp hellre externa SSD-diskar och/eller NAS för lagring av avsnitt efter du redigerat klart
Vill du slippa donglar så se till att det är USB-C eller Bluetooth men annars är det bara att köra på det du gillar i tangentbord och mus
Apple håller bra andrahandsvärde, men att maxa den kan jämföras med att maxutrusta en bil, den blir lättare att sälja men man får inte tillbaka mycket av värdet på det där extra man köpte.
Givet att du vill att det ska gå undan och du lever på detta skulle jag snarast välja
M3 Max/40 CORE GPU/64GB RAM/2TB SSD
så har du ett monster till laptop som kommer tugga 4K material till frukost.
Alternativt köper du en mer lättviktig variant laptop och komplettera sen med en Mac Studio när de uppdaterats med M3.
Oavsett så är Mac rätt val numer. Är skitnöjd med min arbetslaptop som är en M1Pro/16GB/1TB, den äter fortfarande allt jag kastar på den till frukost och batteri som räcker hela arbetsdagen är guld värt! Vi får se vad som händer i PC-lägret nu när Nvidia och AMD har gått ut med att de ska komma med ARM-baserade CPUer för PC. Qualcomm har släppt Snapdragon Elite som är den första vettiga ARM-baserade CPUn för PC. Så framtiden blir intressant!
Överväg testa Apples egna motsvarande mjukvaror. De borde vara bättre anpassade för hårdvaran än Premier och Audition från Adobe. Otrolig prestanda redan i M1 Pro-versionerna. Allt bättre än det ger ännu bättre prestanda.
Såg en kille som körde 20-tal samtida 8k-videospår i Apples Final Cut Pro utan lagg på en Mac mini m1. Med realtidsskrubbing i tidslinjen.
Har just nu hårddiskarna i datorn där jag sparar typ de senaste avsnitten. Sedan har jag 10 Tb på Google drive som fram till en nyligen hade oändligt med plats. De tröttnade till slut på mina 45 Tb data så jag fick ta bort 40 Tb, det var jobbigt men gick.
Upplever Apple-ekosystemet lite som att man kan “köpa sig fri” från många problem. Något jag uppskattar. Om du inte filmar (eller räknar med att börja filma) i 8K så klarar du dig med de “enklare” modellerna av processorerna. RAM och SSD måste du dimensionera utifrån arbetsflödet. Eftersom jag är en data hoarder så har jag separat lagring av arkiverat material, därför behöver bara några projekt rymmas åt gången.
På Mac Studion jag köpte körde jag 64GB/1TB. För att få lika mycket ram på nya MBP M3 måste du välja en M3 Max.
Den skulle klara av att värma upp stora delar av kontoret iaf.
Till huvudfrågan: du kommer klara dig bra med mycket mindre än du tror, prestandasiffrorna är inte direkt översättbara från PC-världen utan det mesta flyter bättre när vi pratar ljud och video-redigering. Att maxa RAM och SSD i en MacBook är som du noterat dock riktigt riktigt dyrt men troligen overkill för lång tid framåt. Finns det ingen du kan låna en dator av några timmar och testa?
Behöver och Behöver… @janbolmeson villhöver förstås största e-peen och det är viktigt!
Men jag håller med, har en M1Pro/16GB/1TB som arbetsdator och den räcker och blir över. Privat har jag en Mac Mini M2/8GB/256GB, var tveksam till 8GB ram först, men det är absolut inga som helst problem det heller. Då redigerar jag inte 4K video som mitt leverbröd på någon av dom, så utifrån det skulle jag nog fläska på lite, men som du säger det behöver absolut inte vara max av allt.