Mac Mini M4 Pro 2024

Då har det gått ett år sedan “Funderar på att köpa den nya Apple MacBook Pro 14 M3 Max” som jag till slut inte köpte. Nu släppte ju Apple nya maskiner och jag står i valet återigen. Nu släppte de ju dessutom en M4 Mini. :rofl::see_no_evil:

Fråga: Så låt höra från er experter, vad är era tankar om M4 Mini Pro??

T.ex. om följande resonemang:

• Eftersom jag sitter på kontoret vid stationär dator idag känner jag inte behovet att jag behöver en Macbook. Dessutom är Mac Mini betydligt billigare än MacBooken.
  • Det bärbara behovet kan jag låna Carolines Macbook Air eller köpa en light-variant då på resande fot används typ bara webbläsaren.

Kravspecifikationen är samma som förra året:

Det jag har idag är (vågar knappt erkänna):

• Processor AMD Ryzen Threadripper 1950X 16-Core Processor, 3400 Mhz, 16 kärnor, 32 logiska processorer
  • NVIDIA GeForce RTX 3090
  • Installerat fysiskt minne (RAM) 64,0 GB
  • Baskortsprodukt ROG ZENITH EXTREME

Funderar på M4 Pro-varianten med 14 kärnig processor, 20 kärnig grafik, 64 Gb ram och 1 TB SSD-lagring för ca 30.000 kr inkl. moms.

Ping @Caspian

2 gillningar

Förklara igen varför du skulle skaffa en laptop om du redan nu säger att du inte behöver en?

Kul med nya saker?

M4 Mini är inte en laptop, det är en stationär variant av Mac. :see_no_evil:

Upplever att windows-burken segar, jag behöver starta om den varje gång jag börjar jobba med video etc. Samt att den segar vid ljud- och videobearbetning. Förra året ville jag byta stationär-Windows mot MacBook. I år funderar jag att byta stationär-Windows mot stationär Mac.

Samt att jag har allt annat i Mac-miljö - hörlurar, bärbar dator, telefon etc. Bara datorn som inte är det och är lite trött på Windows.

1 gillning

Om du nu har ett visst behov av bärbart ibland, är de inte lika bra att satsa på macbook ändå och bara ha en dator istället för två?

Har iof inte kollat priserna vs mac mini och vet inte vad du har för prestandabehov :slight_smile: Jag är fortfarande nöjd med min macbook pro m1, står oftast staionärt kopplat till en större skärm, men enstaka gånger bär jag med den.

1 gillning

Det diffar ca 10.000 kr i pris för samma prestanda, det är ju en (mindre) faktor, men det är nog mer att det känns konstigt att ha en bärbar dator som används som stationär, eller det är bara jag som är en :sauropod:?

1 gillning

Den är läcker eller i vart fall söt
Om det inte var för att jag nu måste köpa en iMac skulle jag köpt den direkt. Förhållandevis bra pris - förutom på lagring som Apple alltid tar hutlöst betalt för - får bli en lös disk för bildarkivet

1 gillning

Eftersom du är en power user hade jag nog maxat en macbook pro. Minin kommer räcka bra och länge - men det är inte top of the line. :wink:

Mer seriöst: Minin är toppen. Har väääääldigt svårt att se att den inte räcker för dig. Men ja, 64gb minne.

2 gillningar

Som aktieägare i Apple får du gärna spendera mer :roll_eyes: själv är jag rätt nöjd med min 2018 Mac mini men….

Du har ju en rätt kraftfull dator redan, har svårt att se att den inte klarar av din checklista. Ditt grafikkort klarar lätt 3 skärmar

Om du funderar på OS X och vill ha en dator som inte syns skulle jag vänta tills några youtubers släpps sina reviews

2 gillningar

Oh, så bra koll hade jag på Apples grejer!

Jag har lite svårt att tro att det är för att du har otillräcklig hårdvara…

Tror istället att du har fått en massa skit installerat på datorn (Windows inkluderat).

Om du nu vill ha Windows kan du testa att installera om Windows och verkligen rensa bort allt onödigt skräp. Det brukar fungera mycket bättre efteråt.

(Eller använd Linux!)

3 gillningar

Ja, det gör den. :slightly_smiling_face: Kommer aldrig vilja ha färre. :see_no_evil: Därav att det är absolut krav på en ny burk. Btw. måste puffa för mina två LG DualUP-skärmar. Det bästa sedan skivat bröd. Den till höger är en vanlig 16:9 4K skärm.

1 gillning

Om pengar inte är ett problem så kör på den. Den kommer vara 2-3 snabbare på export till youtube. Apple Silicon är helt jävla brutal på videoredigering. Det har inte ryckt in min köptarm på väldigt länge. Blir isåfall en Apple mini 4 basmodellen för min del. Gällande lagring så skulle jag börja med en 4TB Gen4 M2-disk i en USB4-enclosure. Du kommer maxa hastigheten på 40GBit/s. Men se även till att välja 10Gbit nätverkskortet. Dels för att du bör ha en Synology 10Gbit NAS för mellanlagring av din produktion. Sen ger du dina föräldrar en dito och sätter en synk mellan dessa då och då. Det blir din cold storage.

En till viktig grej är att du vågar byta över till Final Cut Pro. Den är optimerad att maxa kapaciteten på M4 Pro.

Här är ett test på hastigheten på en TB5-drive

1 gillning

Problemet med att “maxa” en Mac mini är ju att man hamnar bara ett fåtal tusenlappar från en Mac Studio. :smiley:

Nu är ju Studion lite gammal för närvarande, så Mac minin är just nu det bättre köpet imo, och det verkar ju vara cirkus ett halvår tills man får se en ny Mac Studio så det är väl bara å köp.

2 gillningar

Det är inte dumt att byta till Mac.
Jag är gammal Windows-man och när allt funkar perfekt gillar jag nog Windows mer, men jag tycker att det är svårt att få det att fungera bra längre perioder. Jag har nu kört Mac i ett par år och är väldigt nöjd. Jag använder inte ens iPhone, för jag tycker att det för dyrt, utan jag kör Android-telefon och Mac. Känner inget behov av iPhone, men kommer knappast sluta använda Mac.

2 gillningar

Ditt grafikkort borde klara minst 4 skärmar? Kanske mer om det har USB-C?
Men det är ju alltid kul med ny dator.

Själv är jag “one screen guy” trots att jag programmerar en del, har lärt mig använda virtuella skärmar.

Spelar en del spel, på en Mac mini idag med externt grafikkort så jag är inte just nu så sugen på en ny Mac för de stöder inte externa grafikkort längre, eventuellt måste jag bli windows användare igen buuh.

1 gillning

största vinsten blir han “work-flow”. Det kommer ta mycket kortare tid. När han har editerat klart i Final Cut pro så har han många gånger redan blivit klar med exporten eftersom det görs i bakgrunden, under klippningen.

1 gillning

Otroligt bra värde för pengarna, speciellt eftersom jag gissar du köper exk moms

1 gillning

Absolut. Har 3 skärmar och en oanvänd display port.

Oj, det skulle jag aldrig mer klara om jag inte var tvungen. Sjukt bekvämt med tre. :see_no_evil:

Ja, funderar på det. Men Apple är ju typ kungen av upsell och jag har svårt att rationellt tänka att jag behöver mer prestanda än en maxad om Mac Mini. Funderade ett tag på MacBook men det tar ju typ aldrig slut om man ska “bara lite till”. Så på sätt och vis skönt med ett relativt lågt tak på maxa Mac Minin.

Typ, så himla lätt: “jag ska bara”… Såg i någon benchmark att M4 Pro är i paritet med M2 Ultra. Typ 2 år gammal, så känns inte som att det är ekonomiskt rationellt att maxa om man inte behöver prestandan i just två år i någon form av framtidssäkring.

Sweet spot är ju typ bara lite mer prestanda än man behöver.

Kan du inte redigera i 1080p istället om datorn är seg?

1 gillning

Det makes sense, jag har inte jobbat så mycket med videoredigering, men en hel del med live streaming. Antar att du syftar på encoding/decoding och att M4 klarar att göra ännu fler parallella sådana i 4K?

2 gillningar

Man kan bara gissa hur många samtidigt 4k-strömmar M4:an kommer klara av. Har inte sett några tester med m4:an och Final Cut Pro, men Apple har fokuserat rätt mycket på videoredigering.

Final Cut Pro klara ju av encoda den färdiga filen i bakgrunden. Man kan säkert gräva fram lite tester på M3 Max. Det viktigaste för @janbolmeson och alla som redigerar klarar av att byta plattform. I värsta fall klarar ju Apple silicon att köra Adobe Premier ändå.

1 gillning