Extern Ssd Disk, det finns ju snabba sådan /skriv, läs och överföring)
Apple har alltid varit hutlöst dyra så vi har alltid haft lösa diskar - förr var det FireWire dom väl mest mac-folket använde nu blir det billigare när alla kan använda snabba USBC
Tänker att du vill ha redundans för ditt material och inte enbart ha det på en extern disk. Då känns det som att en NAS i någon slags RAID setup är rimligt?
Du har som max 10Gbit, så det blir i runda slängar 1GB/s och sen lite overhead på det. Det du vill ha är filmmaterialet i NAS:en, men själva editeringen får ske på en enhet kopplat direkt till datorn vid TB4, TB5. Då får du ju hastigheter på 3-5GB/s.
Köp M4 Mac med 1TB intern lagring. Så att man har tillräckligt för att spela in avsnitt, utan att du behöver börja om intervjun från början om kabeln lossnar.
Sen, köp billig extern SSD. T.ex. Crucial X9 Pro 4TB för 3399:- på Amazon. För att pilla på senaste avsnitten.
För långtidslagring, sånt som man nästan aldrig rör, rekommenderar jag absolut "Amazon S3 Glacier”.
(väntar själv på en M4 Mac, kommer bli trevlig uppdatering från nuvarande M1)
Jag har alltid velat ha en Mac, men aldrig trivits med. Kört både frugans MacBook Pro och köpte sedermera en M2 MacBook Air. Sålde den. Men insåg att jag var mest stationär men tyckte att 8GB var för lite RAM.
Nu när M4 mini kom, och frugan är egentligen en Mac-användare så var det bara slå till. 16GB Ram, sen har jag plats hemma där kan koppla in en tb3 kabel för att få allt att fungera. Nu blir det att flytta kabeln mellan laptop och Mac mini 4.
Varför jag inte beefar upp den är för att jag kommer ha den som nöjesburk. Den kommer vara overkill och jag kunde få studentrabatt på Mac minin.