MacBook / Mac-användare: hur gör ni med större behov av lagring?

Relaterat till min tråd om köpråd inför “Mac Mini M4 Pro 2024”;

Fråga: hur gör du / ni med lagring för Apple-datorer?

Jag upplever att lagring för Apple-produkter är svindyrt (2 TB = +8.400 kr, 4 TB = +16.800 kr och 8 TB = +33.600 kr). :fearful:

Borde man inte kunna köpa någon extern Thunderbolt 5-hårddisk eller liknande för att lösa problemet billigare?

(Behovet är främst videoredigering, inte långtidslagring. Ett avsnitt är nämligen lätt 400 GB video i 4K-format).

Ping @Caspian

Extern Ssd Disk, det finns ju snabba sådan /skriv, läs och överföring)
Apple har alltid varit hutlöst dyra så vi har alltid haft lösa diskar - förr var det FireWire dom väl mest mac-folket använde nu blir det billigare när alla kan använda snabba USBC

1 gillning

Kör externa hårddiskar, typ LaCie. Funkar toppen. Jag har 1TB internt, mest för att jag inte kunde ta 500gb med Max-chippet.

1 gillning

Fungerar videoredigering i 4K mot extern disk?

NAS är min lösning men det finns andra. Jag spelar tom spel från min. 10 gigabit är dock nästan krav

Mitt iPhoto bibliotek ligger på min nas

Många youtuber kör videoredigering 4k från en nas

Håller med om att Apple tar hutlöst betalt och det går ju inte expanderar efteråt

3 gillningar

Minns inte vilken av killarna* i Teknikveckan som redigerar video etc på mac och har kört med det utan problem och har diskuterats flera gånger

• eller snarare så blandar jag ihop dem :slight_smile:
1 gillning

Ja, tittade på det. Men det är väl typ 1 Gb/s. Thunderbolt 3 verkar kunna ta typ 3 Gb/s. (ja, jag vet att man räknar i bit)

Går ut utmärkt att redigera 4K direkt från en Samsung X5 via Thunderbolt är min erfarenhet. Finns säkert ännu snabbare diskar ute nu.

1 gillning

Japp. Eller ja, funkar fint på min burk iaf!

1 gillning

viktigt att man skaffar en USB4-kabinett till ssdn. Då kommer man upp till runt 3GB/s i läs och skriv. Apple stödjer INTE USB Gen3 x2.

https://www.inet.se/produkt/8907028/satechi-usb4-nvme-ssd-pro-kabinett

https://www.inet.se/produkt/4305662/hyperdrive-usb4-ssd-enclosure

1 gillning

Tänker att du vill ha redundans för ditt material och inte enbart ha det på en extern disk. Då känns det som att en NAS i någon slags RAID setup är rimligt?

2 gillningar

Du har som max 10Gbit, så det blir i runda slängar 1GB/s och sen lite overhead på det. Det du vill ha är filmmaterialet i NAS:en, men själva editeringen får ske på en enhet kopplat direkt till datorn vid TB4, TB5. Då får du ju hastigheter på 3-5GB/s.

2 gillningar

Oavsett om du använder Mac eller annat så är den självklara lösningen en NAS eller en fristående server med en massa lagring, som andra påpekat.

2 gillningar

Varför inte lagra i molnet? Måste vara absolut billigast och säkrast än att ha allt fysiskt hemma.

Sedan kan du ju ha det som du jobbar med just för tillfället lokalt på datorns disk?

Apple iCloud 12TB =7KSEK/år

Räcker väl en stund?

1 gillning

Kan man ha, som offsite.

1 gillning

Köp M4 Mac med 1TB intern lagring. Så att man har tillräckligt för att spela in avsnitt, utan att du behöver börja om intervjun från början om kabeln lossnar.

Sen, köp billig extern SSD. T.ex. Crucial X9 Pro 4TB för 3399:- på Amazon. För att pilla på senaste avsnitten.

För långtidslagring, sånt som man nästan aldrig rör, rekommenderar jag absolut "Amazon S3 Glacier”.

(väntar själv på en M4 Mac, kommer bli trevlig uppdatering från nuvarande M1)

1 gillning

Jag har beställt baselineversionen av m4 mini, har redan allt annat, blir att använda en mx keys mini som tangentbord,

1 gillning

Kan du inte dela med dig hur du resonerade i valet?

Jag har alltid velat ha en Mac, men aldrig trivits med. Kört både frugans MacBook Pro och köpte sedermera en M2 MacBook Air. Sålde den. Men insåg att jag var mest stationär men tyckte att 8GB var för lite RAM.

Nu när M4 mini kom, och frugan är egentligen en Mac-användare så var det bara slå till. 16GB Ram, sen har jag plats hemma där kan koppla in en tb3 kabel för att få allt att fungera. Nu blir det att flytta kabeln mellan laptop och Mac mini 4.

Varför jag inte beefar upp den är för att jag kommer ha den som nöjesburk. Den kommer vara overkill och jag kunde få studentrabatt på Mac minin.

1 gillning